Na nádvoří Lichtenštejnského paláce vyroste barokní divadlo

Soubory Musica Florea a Hartig Ensemble představí počátkem září pražskému publiku několik skvostů barokní opery a baletu: operu Costanza e Fortezza a dva barokní balety, La guirlande enchantée a Didone abbandonata. Představení se budou konat na nádvoří Lichtenštejnského paláce (sídlo pražské Akademie múzických umění), kde Musica Florea postaví své Florea Theatrum – kompletní funkční scénu barokního divadla. Inscenace si tak diváci mohou vychutnat v podání, které se skutečně co nejvěrněji blíží dobovému originálu. Opera Costanza e Fortezza bude na programu již 2. září, večer složený z barokních baletů pak 8. září, představení začínají od osmi hodin.

Dido abbadonata II foto Libor Sváček
Novodobá premiéra opery Costanza e Fortezza (Stálost a síla) se uskutečnila 31. července ve Světcích u Tachova v rámci festivalu 9 týdnů baroka. Pražské publikum bude mít možnost toto dílo vidět poprvé. Opera z pera Johanna Josefa Fuxe vznikla roku 1723 a je spojena s osobností rakouského císaře Karla VI. A jeho pobytu v Praze, během něhož se dal korunovat českým králem, proto také vešla do povědomí jako korunovační, ačkoli byla věnována císařovně. Jde bezesporu o nejslavnější barokní hudebně dramatickou památku, která vznikla na našem území, a její vliv zformoval budoucí podobu barokního divadla v Čechách.
Ačkoli tento dramatický kus vznikl jako pocta císařské rodině, pojednává o vzniku Římské republiky a o boji jejích statečných představitelů proti krutému králi Tarquiniovi. Jako v každé barokní opeře je její nedílnou součástí také tanec. Režijního nastudování novodobé verze se ujal slovenský operní režisér Tomáš Surý s pěvkyní Klaudií Račić-Derner, rekonstrukce tanců historička Helena Kazárová. Dirigent, sbormistr a violoncellista Marek Štryncl, umělecký vedoucí souboru Musica Florea se dílu J. J. Fuxe věnuje dlouhodobě. Dlouhodobě také trvá spolupráce s tanečním souborem Hartig vedeným Helenou Kazárovou, který se specializuje na rekonstrukci historických tanečních forem.

Costanza e Fortezza II foto Daniel Rozsnyó
Barokní balety patří k hudebnímu dědictví stejně jako operní repertoár. Na programu souborů Musica Florea a Hartig Ensemble uvidíte hned dva a také jeden z nich měl letos premiéru. Balet Didone abbandonata (Opuštěná Didó) měl novodobou premiéru letos 15. června v Českém Krumlově. Je dílem velkého reformátora tanečního umění Gaspara Angioliniho, který byl průkopníkem baletu jako samostatného jevištního žánru, který se postupně vydělil z operního představení, jehož byl původně součástí. Inscenace Didone abbandonata vznikla roku 1766 a jejím námětem se stal populární příběh o tragické lásce královny Kartága a antického hrdiny Aenea, který je v mytologii otcem římského národa. Protože balety v této době byly ještě součástí větších dramatických celků, neměly ještě rozsah celovečerních inscenací, jaké známe dnes – i tento průkopnický opus trval jen půl hodiny.
Rokokový balet La guirlande enchantée (Čarovná girlanda) měl ve své rekonstruované podobě premiéru v roce 2007 v Českém Krumlově a současně se jednalo o první takto obsáhlou spolupráci souboru Hartig s orchestrem Musica Florea. Prameny k baletu byly objeveny v zámeckém archivu v Českém Krumlově. Čarovná girlanda je v tomto směru unikátní, neboť se k ní dochovaly podklady jak hudební, tak ikonografické i písemné, takže bylo možné provést co nejpřesnější rekonstrukci. Autorství baletu je připisováno vídeňskému skladateli Josephu Starzerovi, choreografii vytvořil další významný baletní reformátor Franz Anton Hilverding. Balet, ve kterém není nouze o kouzla a nečekané přeměny prostředí, měl premiéru v roce 1757 ve Vídni.

Costanza e Fortezza foto Daniel Rozsnyó
Musica Florea a Hartig Ensemble mají za sebou řadu společných projektů. Po Čarovné girlandě vznikla v roce 2009 rekonstrukce díla Ch.W. Glucka La Danza a následujícího roku česká premiéra Terpsichory G. F. Händla s hostující primabalerínou Barborou Kohoutkovou v hlavní roli. Spolupráce pokračovala barokní operou Dioklecián henryho Purcella (2013), Scarlattiho Armidou (2014) a posledními dvěma zmíněnými díly, baletem Didone abbadonata Gaspara Angioliniho (2015) a Fuxovou operou Costanza e Fortezza (2015).
Své společné projekty v posledních měsících předvedly na festivalech doma i v zahraničí. V srpnu soubory vyjely s barokní operou Armida na festival barokního divadla a hudby v Polsku, který se konal v lázeňském městě Szczawnica. V sobotu 22. srpna společně vystoupily se suitou dobových tanců v rámci barokní slavnosti na zámku Manětín a 29. srpna vystoupí Hartig Ensemble v rakouském Bad Ischl v rámci tanečního festivalu se suitou z baletu Čarovná girlanda.

Costanza e Fortezza
Libreto: Pietro Pariati
Hudba: Johann Josef Fux
Hudba k baletům: Niccolo Matteis
Dirigent: Marek Štryncl
Režie: Tomáš Surý
Dramaturgie, choreografie: Helena Kazárová
Výtvarník kostýmů: Roman Šolc
Výtvarník scény: Jiří Bláha
Architekt scény: Václav Krajc
Světla: Mojmír Ledvinka
Pomocná režie, pěvecký kouč: Klaudia Račić-Derner
2. asistent režie: Peter Dobrovský
Asistentka choreografie: Blanka Ferjentsik Wernerová
Umělecký maskér: Žofie Demková

Didone abbadonata
Libreto: Gasparo Angiolini
Hudba: Gasparo Angiolini
Dirigent: Marek Štryncl
Choreografie a režie: Helena Kazárová
Choreografie africké scény: Monika Rebcová
Odborný asistent: Petra Dotlačilová
Kostýmy: Roman Šolc

La guirlande enchantée
Libreto: Franz Anton Hilverding
Hudba: Joseph Startér
Choreografie a režie: Helena Kazárová
Hudební nastudování: Marek Štryncl
Scéna: Václav Krajc
Světelný design: Mojmír Ledvinka

Info o souborech:
Musica Florea
Soubor Musica Florea vznikl roku 1992. Založil ho violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Hra na originální nástroje nebo jejich kopie podložená studiem dobových pramenů a estetiky, vlastní badatelská činnost a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků se staly charakteristickými rysy ansámblu. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, operní a oratorní od počátků baroka až po 20. století.
Musica Florea hostuje na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, Nancy Argenta, Veronique Gens, Paul Badura – Skoda, Susanne Rydén, Orlando Consort, Les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poeme Harmonique, Boni Pueri).
Obdržela řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení francouzského časopisu Diapason za CD s dílem J. D. Zelenky Missa Sanctissimae Trinitatis, Studio Matouš, 1994; cenu Zlatá Harmonie 1997 za nejlepší domácí nahrávku roku – Bachovy árie s M. Koženou, Polygram, 1997; ocenění Cannes Classical Award na veletrhu MIDEM 2003 za nahrávku alegorické hry Sub olea pacis et palma virtutis – Melodrama de Sancto Wenceslao – J. D. Zelenky, Supraphon, 2001; cena za nejlepší interpretaci děl J. S. Bacha na festivalu v chorvatském Varaždinu v r. 2009).
Od roku 2002 soubor pořádá s podporou Ministerstva kultury ČR a hlavního města Prahy vlastní koncertní řady, ve kterých klade důraz na prezentaci nově objevených i známých skladeb, které si zasluhují návrat k interpretační původnosti. V roce 2014 vytvořil mobilní repliku barokního divadla Florea Teatrum, které dovoluje ještě lepší práci s rekonstruovanými hudebně dramatickými díly.

Florea Teatrum
Základem projektu Florea Theatrum je převozná dřevěná divadelní scéna, která vychází z unikátních konstrukčních technologií vrcholného baroka. Po vizuální stránce je založena na esteticky působivém efektu hloubkové perspektivy, který je vytvářen důmyslnou kombinací bočních kulis, prospektů a sufit. Bohatost rozličných dekorací, historická malířská technika, původní osvětlení založené na součinnosti svíčkových a zrcadlových systémů, to vše autenticky zpřítomňuje poetiku jevištní architektury historických divadel. Vzorem se staly po několik staletí dochované, popřípadě dle dobových parametrů obnovené scénické konstrukce a mašinérie v Českém Krumlově, Litomyšli nebo švédském královském paláci v Drottningholmu.
Scénu je možné adaptovat do stávajících divadel, větších sálů, s jednoduchým zastřešením též do venkovních prostor. I mimo historické budovy tak umožňuje plně autentické provozování barokních a klasicistních oper, melodramat, baletů, školských her a činohry typu commedia dell ́arte. Zároveň je otevřena novým alternativním jevištním projektům.
Umístěna ve vhodném objektu, může tato divadelní konstrukce sloužit také jako muzejní expozice ve vazbě na další programy, např. koncerty či přednášky s dějepisnými a umělecko-řemeslnými tématy (malířství, sochařství, divadelní architektura, scénografie, práce s perspektivou atd.)

Více: www.musicaflorea.cz

Hartig – tance a balety třech staletí
Soubor Hartig se pod uměleckým vedením Prof. Heleny Kazárové, Ph.D. věnuje již řadu let interpretaci tanců historických epoch od pozdní renesance po raný romantismus a vystupuje v České republice i v zahraničí (Rakousko, Litva, Japonsko, Německo, Maďarsko ad.). Repertoár souboru tvoří jak tance plesové, tak i virtuosní tance divadelní od konce 16. do počátku 19. století. Jako jediný v Čechách začal soubor na počátku své činnosti studovat též tance doby baroka podle autentických pramenů, tj. grafických zápisů v tzv. Beauchamp-Feuilletově notaci, a jako jediný dosáhl v tomto oboru mezinárodní profesionální úrovně.
Od svého založení v roce 1997 se tanečníci souboru zúčastnili kromě svých vlastních koncertních programů také řady prestižních divadelních projektů (např. Castor et Pollux J. Ph. Rameaua ve Stavovském divadle v Praze, Sub olea pacis et palma virtutis J.D. Zelenky ve Vladislavském sále Pražského hradu, Giunone placata J.J. Fuxe v zámeckém barokním divadle v Českém Krumlově aj.) a vystoupil na festivalech doma i v zahraničí (Mezinárodní festival Pražské jaro, Dvořákův festival, Theatrum Kuks, Europamusicale, Europa-Mitte, Festival J.S. Bacha, Haydn Festival ad.).
V roce 2006 soubor uctil návštěvu J. V. kambodžského krále Norodoma Sihamoniho zvláštním pořadem Tři podoby barokního baletu v zámeckém divadle v Českém Krumlově, při návštěvě J.K.V. Henrika Dánského v roce 2012 tančil tamtéž v pořadu Chvála Apollóna. V roce 2007 provedl s orchestrem Musica Florea v novodobé světové premiéře rokokový balet Josepha Starzere La guirlande enchantée, v roce 2009 dílo Ch.W. Glucka La Danza, a následujícího roku českou premiéru Händelovy Terpsichory s hostující primabalerinou Barborou Kohoutkovou v hlavní roli. Spolupráce pokračovala Purcellovým Diokleciánem (2013), Scarlattiho Armidou (2014) a baletem Opuštěná Didó Gaspara Angioliniho (2015).

Více na: www.facebook.com/hartigensemble

 

Foto: Hartig, Musica Florea / Daniel Rozsnyó, Libor Sváček

FB_post_chalupari