Téma prolínání různých kultur a hledání společného jazyka je v dnešním globalizovaném světě aktuálnější než kdy dřív. Inspirativní setkání vzdálených hudebních světů vzešlo ze spolupráce souborů Cappella Mariana, zaměřeného na renesanční polyfonii, a Constantinople, reprezentující hudební tradici Blízkovýchodního regionu. Jejich společný projekt pomyslně kopíruje dobrodružnou pouť šlechtice a skladatele Kryštofa Haranta z roku 1598, jak ji popsal ve své knize Cesta z království českého do Benátek, odtud do země svaté. Album Pilgrimage / Hudební pouť Kryštofa Haranta do Jeruzaléma / circa 1600 vydává Supraphon na CD i digitálně.
Program zahrnuje kompletní dochované Harantovo skladatelské dílo, které se mísí s hudbou exotických krajin osmanské říše, Sýrie, Palestiny, Sinaje či Persie. Národnostní pestrost blízkovýchodního regionu vytvářela bohatou zvukovou mozaiku, kterou na nahrávce uslyšíme ve zpěvech v sedmi jazycích. Harantova polyfonie se překrývá se zpěvy známých i anonymních mistrů blízkovýchodní hudby 16. století, mimo jiné na texty proslulého perského básníka Háfize. „Od začátku bylo mým záměrem nejen natočit album, ale i uskutečnit koncertní provedení,“ uvedl umělecký vedoucí souboru Cappella Mariana Vojtěch Semerád, který ke spolupráci přizval Kiyu Tabassiana, skladatele, hráče na setar a uměleckého vedoucího kanadského souboru Constantinople.
„O tomto projektu jsem začal přemýšlet zhruba v roce 2018, nešlo mi jen o to ukázat Kryštofa Haranta jako hudebníka a skladatele, ale i jako humanistu. Byl rovněž spisovatel, diplomat, cestovatel, vrchní velitel armády, řídil státní pokladnu. Ale mnohem zajímavější je jeho vnitřní boj s vírou. Pocházel ze šlechtické katolické rodiny, když došlo k prvním společenským změnám v Českých zemích, začal přemýšlet o správnosti víry a obrátil se k protestantství, aniž dbal na svoji politickou kariéru. Proto se připojil ke stavovskému povstání. Tohle ale není v našem projektu to nejdůležitější, i když je to zřetelné ve výběru skladeb. V roce 2021 jsme si připomněli 400. výročí popravy českých pánů na Staroměstském náměstí. Nemohl jsem celý program obsáhnout dochovanými Harantovými skladbami, které tvoří pouhé torzo jeho díla, dnes známe tři kompletní díla a několik fragmentů. Červenou nití programu se vine jeho známé literární dědictví, cestopis o cestě do Svaté země. Harantovy skladby jsem zamýšlel zkombinovat s něčím, co přinese do programu hudbu, kterou Kryštof Harant mohl slyšet na své cestě do Svaté země. Kiyu Tabassiana jsem potkal během festivalu Letní slavnosti staré hudby a okamžitě jsem cítil, že on je ten pravý člověk, který může této výzvy dostát,“ uvedl Vojtěch Semerád. Kiya Tabassian doplňuje: „Abych řekl pravdu, bylo to poprvé, kdy jsem zaslechl jméno této významné osobnosti. Až po setkání s Vojtou jsem se začal pídit po tom, kdo to byl. Velmi rychle jsem pochopil, o jak důležitého člověka se jedná, jak vzdělaný byl. Jsem jím naprosto fascinován.“
Album Pilgrimage / Hudební pouť Kryštofa Haranta do Jeruzaléma / circa 1600 je unikátním hudebním portrétem multikulturality Blízkého východu a ukazuje, že teprve když poznáváme cizí kultury, zjišťujeme, že jsme si podobnější, než bychom čekali. „Je to také určitý vzkaz dnešní společnosti,“ dodává Vojtěch Semerád. Album vychází u Supraphonu na CD a v digitálních formátech Hi-Res a MP3.
TEASER:
MULTILINK: https://supraphon.lnk.to/CapellaMarianaConstantinoplePilgrimagePR
Foto: Supraphon / Juan Manuel Lobatón