Netradiční Kavárna POTMĚ, do které každoročně proudí tisíce lidí, jede do světa. Historicky první zatemněný autobus, ve kterém vám nevidomí připraví černočernou kávu, nechá Světluška – Nadační fond Českého rozhlasu pokřtít 10. července v 11.30 hodin na Ovocném trhu v Praze. Prvními pasažéry na palubě bude osm osobností, přátel Světlušky: patronka Aneta Langerová, Hana Maciuchová, Tomáš Klus, Klára Issová, Pavel Nový, Ondřej Brzobohatý, Anna Polívková a Lucie Výborná.
„Na palubě autobusu uvidíte svět novýma očima. Stačí se nechat vést a důvěřovat těm, kteří jsou s tmou dokonale sžití. Sehraný tým nevidomých kavárníků vás usadí do jednoho z šesti kupé a dříve, než vám donesou černou kávu, můžete objevovat organické, ladné tvary prostoru, ve kterém se nacházíte. Každé kupé je očalouněno materiálem s jinou strukturou, aby podněcovala vaši fantazii. Orientace v černočerném prostoru je možná jen po hmatu. Brzy však objevíte, že svět pod rouškou tmy může být nečekaně laskavý, plný vjemů, pocitů, inspirace,“ uvedla Martina Kaderková, ředitelka NF Čro.
Již brzy můžete nastoupit
10. 7. od 12.00 h. – Praha, Ovocný trh
13. – 15. 7. – Ostrava, OC Nová Karolina
27. – 29. 7. – Uherské Hradiště, Letní filmová škola
25. – 26. 8. – Praha, Zoo
9. – 12. 9. – Brno, Malinovského náměstí
14. – 16. 9. – Jičín, Festival Jičín – město pohádky
25. 9. – Říčany, Masarykovo náměstí
29. – 30. 9. – Hradec Králové
6. – 7. 10. – Písek, Film Festival
Sledujte cestu autobusu s Kavárnou POTMĚ na Facebooku a www.svetluska.net
„Světluščí Kavárna POTMĚ na kolech. Před několika lety jen jako sen a za pár dní už to bude realita. Je to jedna z důležitých met, kterých Světluška dosáhla, a to samozřejmě za neuvěřitelné pomoci všech dárců a dobrovolníků. Věřím, že si ten moment, kdy pustíme autobus poprvé do světa, opravdu vychutnáme. Přeju autobusu a jeho kavárníkům, aby na cestách potkali milé lidi, kteří se rádi na chvíli ponoří do světa, který není tak černý jak se zdá. Třeba malá Natálka viděla v kavárně hejno barevných ryb, co uvidíte Vy?“ zaznělo od Anety Langerové, patronky Světlušky.
„S důvěrou se obrátím na obsluhující osazenstvo Kavárny POTMĚ s tím, že se na mne mohou oni spolehnout až z kavárny vyjdou,“ říká herečka Hana Maciuchová.
Návrh a projekt interiéru vestavby do autobusu zcela zdarma zpracovalo renomované architektonické studio pha. Samotnou realizaci pak provedla firma Bomita s.r.o. v čele s panem Bohumilem Kročilem. „Byli jsme již před 3/4 rokem vyzváni, zda bychom neměli zájem architektonicky zpracovat interiér autobusu a vestavět do něho zcela nový provoz – kavárnu, navíc známou Kavárnu POTMĚ. Úkol se nám zdál natolik zajímavý a my máme výzvy tohoto typu rádi, že jsme nakonec kývli. Snažili jsme se o vytvoření zcela neotřelého a tudíž pro diváka i překvapujícího nového světa, který má jednu zásadní ambici, schopnost orientovat se v prostoru zahaleném zcela do tmy pouze podle hmatu,“ říká Marek Deyl, společník studia pha a dodává: „Interiér autobusu byl přes svou složitost proměněn k nepoznání. Tam, kde host tuší známý interiér autobusu MHD, překvapí ho křivolaký povrch stěn se kterými je neustále v kontaktu,“ říká architekt Marek Deyl. Více o přestavbě autobusu z pohledu Marka Deyla je v přiložené zprávě.
Kavárna POTMĚ by se nikdy nemohla postavit na kola bez finanční skupiny AXA, generálního partnera Světlušky, která na její realizaci přispěla třemi miliony korun. „Touha dostat Kavárnu POTMĚ za hranice Prahy. To bylo to, co nás motivovalo k tomu přispět v loňském roce dvěma miliony a letos jedním milionem na přípravu tohoto skvělého projektu. Přejeme Kavárně na cestě spoustu šťastných kilometrů a nepočítaně spokojených návštěvníků,“ uvedl Marek Zeman, ředitel PR a komunikace finanční skupiny AXA.
Poděkování hlavním partnerům Kavárny POTMĚ v autobuse:
Kavárna POTMĚ bude umístěna v kloubovém nízkopodlažním autobusu – model SOR NB 18, který Světlušce darovala společnost Veolia Transport. Projekt interiérové přestavby vypracovalo architektonické studio pha a realizovala ji firma Bomita. Doprovodné vozidlo na výjezdy s Kavárnou POTMĚ zapůjčil Ford Motor Company. Suroviny poskytla a profesionální kávovary zapůjčila společnost LE PATIO INTERNATIONAL, distributor značky ILLY. Nealkoholické nápoje dodala společnost Coca Cola a Fontana. Tiskoviny vytiskla společnost SVS. Všechny služby a produkty poskytli partneři Světlušce zdarma. Poděkování patří samozřejmě generálnímu partnerovi Světlušky finanční skupině AXA, díky které se projekt může realizovat. Na projekt přispěla také společnost HERBADENT, hlavní partner Světlušky. Velký dík náleží Českému rozhlasu, který nadační fond před 12 lety založil a je jeho velkou podporou.
Dárci mohou Světlušku podpořit kdykoliv v průběhu roku odesláním dárcovské SMS na číslo 87 777 ve tvaru DMS SVETLUSKA (1 DMS = 30 Kč, Světluška obdrží 27 Kč), nebo ve tvaru DMS ROK SVETLUSKA (pravidelná měsíční podpora Světlušky ve výši jedné DMS po dobu jednoho roku). Sbírkové konto Světlušky „deset devítek“ 99999 99999/0100 je rovněž otevřené po celý rok.
Interiér autobusu Kavárny POTMĚ z pohledu architekta Marka Deyla
„Byli jsme již před třičtvrtě rokem vyzváni, zda bychom neměli zájem architektonicky zpracovat interiér autobusu a vestavět do něho zcela nový provoz – kavárnu, navíc známou Kavárnu POTMĚ, tedy aktivitu Světlušky, kterou veřejnost možná zná z její kamenné verze.
Úkol se nám zdál natolik zajímavý a my máme výzvy tohoto typu rádi, že jsme nakonec kývli a úkolu se s nemalou intenzitou věnujeme dodnes. Nutno s odstupem času říci, že dnes po studiu autobusu se všemi jeho specifiky a složitostmi, nebyla aplikace našeho designu do interiéru autobusu vůbec jednoduchá. Změť a vysoký počet různých záhybů, revizních dvířek kdoví kam nám poměrně hodně naší práci komplikovala a tvarovou čistotu vloženého designu i hodně omezovala. Dokonce jako profesionál si dnes troufnu tvrdit, že pro tento záměr není tento konkrétní typ autobusu vhodný. O to větší to pro nás byla výzva.
Snažili jsme se o vytvoření zcela neotřelého a tudíž pro diváka i překvapujícího nového světa uvnitř interiéru autobusu, který má jednu zásadní ambici, schopnost orientovat se v prostoru zahaleném zcela do tmy pouze podle hmatu.
Asi se ptáte, proč tedy design, když tam bude tma? I za předpokladu, že prostor bude po většinou fungovat opravdu potmě, na některé vybrané akce Světlušky – eventy se rozsvítí a celý interiér se nám ukáže v plné kráse.
Nejenom to ale obhajuje logičnost tvarosloví vetknutého do těla autobusu. Organické a ladné tvary vytváří vlastně systém kójí nebo kupé ve vlaku, kam budou návštěvníci uvedeni, usazeni a po sléze i obslouženi.
Kvůli jednoduché orientaci jak pro personál, tak i pro návštěvníky, bude každá z jednotlivých kojí očalouněna jiným materiálem, ať už strukturou, tak barvou. Orientace v prostoru bude tak možná pouze po hmatu. Design interiéru díky kombinaci materiálů a barev evokuje hravý svět, který se skrývá pod rouškou tmy a umí se v pravou chvíli, kdy to bude potřeba, vynořit.
Technicky je to částečně montovaná a částečně svařená ocelová konstrukce, opláštěná ohýbatelnou překližkou do 3D, očalouněná vatelinem a pak finálním materiálem – textilem, který je v každé kóji jiný kvůli komfortu a optimální ergonomii sezení.
Technické parametry použitých materiálů vychází z požadavků na vlastní provoz, tudíž jednoduchá a rychlá údržba, vodovzdornost, omyvatelnost atd.
Podlaha je opatřena novou pochozí vrstvou, která přechází i částečně do stěn. Zbytek těla autobusu (stěny, strop) budou opatřeny nástřikem tmavé barvy – Antracit tak, aby byla dosažena barevná celistvost ploch, která vytváří klidné pozadí jednotlivým kójím. Což podporuje i aplikace černé neprůhledné folie na všechna okna vyjma prostoru kabiny řidiče.
Celý program interiéru autobusu je ještě doplněn o prostory zázemí, přípravy, kuchyňky, úložných prostor, které jsou povětšinou řešeny vestavěnými atypickými truhlářskými výrobky z tmavě šedivého lamina.
Dispozice v autobusu musí být jasná a jednoduchá, vychází z jedné komunikační osy (chodbičky), z které jsou distribuovány vstupy do jednotlivých kójí.
Prostor sám musí být rozdělen několika dveřmi tak, aby tok přirozeného světla zvenku se nikdy nedostal do hlavního prostoru kavárny.
Autobus bude opatřen nástřikem i v exteriéru, bude důsledně černý uvnitř i venku.
Design Kavárny POTMĚ představuje svět nevidomých jako plnohodnotně barevný a pestrý. Svým způsobem »otevírá oči«…
Interiér autobusu byl přes svou složitost proměněn k nepoznání. Provozně je prostor pro hosty rozdělen do menších kupé po obou stranách ústřední chodby, která vede do stejně originálně řešené kuchyně a přípravny nápojů určené jen pro personál.
Návštěvník je koridorem veden ke svému místu, než odhalí systém dělení kavárny, hmatem rozpozná rozmanitost materiálů střídajících se na stěnách jednotlivých kójí. Tam kde host tuší známý interiér autobusu MHD, překvapí ho křivolaký povrch stěn se kterými je neustále v kontaktu.
Design vychází z naší ambice vytvořit výrazný a hravý prostor, kde vizuální hodnoty vynahrazuje bujné tvarování boxů a použití hmatově zajímavých materiálů. Nezvyklé tvary boxu, které někde kopírují tvar sedáku, jinde však vybíhají nad hlavy sedících návštěvníků aby jim připomněly materiál, kterým je pokryt jejich konkrétní kóje.
Jedinou jistotu pro něj představuje pevná hrana stolu uprostřed každého sezení. Ve chvíli kdy je návštěvník usazen na své místo, je v polouzavřeném prostoru kóje zcela ponechán svým vlastním dojmům, které může sdílet s osobou se kterou přišel. Atmosféru dotváří ambientní hudba a hlasy…“
Foto: www.svetluska.net