Na pražské Nové scéně Národního divadla se 16. dubna 2014 uskuteční světová premiéra celovečerní choreografie BEAT. Exkluzivně pro Pražský komorní balet ji vytvořilo choreografické duo Uri Ivgi (Izrael) a Johan Greben (Nizozemí). Dynamická, velmi fyzická, vášnivá a extatická choreografie je po projektu Occamova břitva už druhou premiérou PKB v této sezóně.
BEAT je silnou výpovědí o stavu současného světa. Život lidí v jednadvacátém století je natolik hektický a odosobněný, že se v něm vytrácí pocit sounáležitosti a příslušnosti ke skupině, který člověk od nepaměti pro svou existenci potřebuje. Ačkoliv mají lidé v dnešní době k dispozici ty nejmodernější technologie, postrádají osobní komunikaci a lidský kontakt. Proto tápou a hledají své kořeny – často skrze rituál, který jim umožňuje sdílet věci společně s ostatními. Právě fenomén rituálu se stal jedním z hlavních témat nové inscenace. „Choreografií nevyprávíme žádný konkrétní děj nebo příběh, spíše se snažíme divákům přenést emoce a sdělit myšlenky,“ uvádí Johan Greben. „Každý z nás přece sám sobě někdy klade podobné existenční otázky. Často přemýšlíme nad tím, proč jsme tady, a odkud pocházíme, zkrátka hledáme své kořeny.“
„Coby tvůrčí dvojice spolupracujeme už jedenáct let,“ říká Uri Ivgi. „Nějakou dobu samozřejmě trvalo, než jsme vybrousili náš vlastní pohybový slovník, sladili se a nalezli společnou řeč. Naše spolupráce se během let vyvinula jako vztah, který je o důvěře, porozumění, inspiraci a vzájemném respektu.“ „Jsme jako černá a bílá,“ dodává Johan Greben. „Máme různé nápady a myšlenky, což může být pro tvůrčí proces jak negativním, tak i pozitivním faktorem. Čím více pohledů a názorů na věc máme, tím více kreativních možností jsme spolu dohromady schopni vytvořit.“
Oba zahraniční choreografové strávili v Praze několik týdnů velmi intenzivním zkoušením. Na poslední tři týdny příprav do Prahy přiletěl i britský nezávislý skladatel, hudebník a zvukový designer Tom Parkinson, jenž je autorem originálního hudebního podkladu. Parkinson je zavedeným tvůrčím partnerem choreografů, s duem Ivgi & Greben doposud pracoval už na několika úspěšných projektech.
V inscenaci BEAT účinkuje šest sólistů Pražského komorního baletu. „Náš styl je pro tanečníky určitě náročný, a to nejen po fyzické stránce, nýbrž i na koncentraci, která musí být stoprocentní. PKB je ale skupina složená ze svěžích, mladých, otevřených a opravdu pracovitých tanečníků,“ říká Johan Greben. „Umělecká vedoucí souboru Hana Polanská Turečková má dobré, ambiciózní umělecké myšlenky a nápady a vede PKB správným směrem. Velmi rádi s ní a jejími tanečníky pracujeme.“
Johan Greben zahájil svou kariéru v Nizozemském národním baletu v roce 1985. Účinkoval v dílech slavných choreografů: George Balanchina, Williama Forsytha, Marthy Graham, Hanse van Manena a mnoha dalších. Za svou první choreografii Later (Později) z roku 1989 získal ocenění amsterdamské Nadace pro umění a následně vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory, festivaly a školy v rámci celé Evropy. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci. Neustále přemýšlí o tom, jak „dostat tanec z jeho estetického vakuového obalu a předložit myšlenky divákům?“
Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele. Proto není divu, že si oba tvůrci tak rozumějí a od roku 2003 tvoří nerozlučné umělecké duo. Ivgi se začal naplno věnovat tanci až v roce 1987, kdy dokončil studia dramatických umění a sochařství. V letech 1990 – 1997 tančil jako člen souboru Kibbutz Contemporary Dance Company například v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be’era a dalších. Rok 1998 byl v Ivgiho kariéře přelomový. Obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Holandska, kde se začal soustředit především na choreografickou tvorbu. Společně s Grebenem vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku, Nizozemí, Velké Británii, Rusku.
Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor, jehož počátky sahají do roku 1964, kdy v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci. Za téměř půl století činnosti a umělecké tvorby soubor prošel cílevědomým a úspěšným vývojem. Oslavám 50. výročí svého založení věnuje Pražský komorní balet celý svůj letošní program. Soubor kromě nových inscenací připomene i osobnost choreografa Pavla Šmoka, který PKB zakládal a patří k nejznámějším tuzemským protagonistům moderního tance.
BEAT
Choreografie: Ivgi & Greben,
Hudba: Tom Parkinson
Asistent choreografie: Sylva Nečasová
Kostýmy: Uri Ivgi
Světelný design: Pavel Kotlík
Tančí: sólisté Pražského komorního baletu
Světová premiéra: 16. 4. 2014
II. premiéra: 4. 5. 2014
Nová scéna Národního divadla v Praze
Další info na: www.prazskykomornibalet.cz
Foto: Pražský komorní balet