Pražský komorní balet uvede světovou premiéru Beat

Pražský komorní balet uvede 16. dubna na Nové scéně Národního divadla exkluzivní večer. Ve světové premiéře představí celovečerní choreografii Beat z dílny Izraelce Uriho Ivgiho a Holanďana Johana Grebena. Jedná se o novinku, kterou progresivní choreografické duo vytváří přímo pro soubor PKB.


„Beat není dílem zcela abstraktním, není to ale ani dějový balet,“ říká Uri Ivgi, když popisuje právě vznikající choreografii. „V dnešním hektickém moderním světě lidé často hledají své kořeny, pocit sounáležitosti či příslušnosti k nějakému společenství, propojení se Zemí. To jsou naše hlavní témata a inspirace.“
Beat je tedy o rituálu, který nás spojuje s našimi kořeny, původem a Zemí. Je o tajemství, které neseme a rozvíjíme ve víru vášně. Odkazuje k archetypům, jež jsou svou podstatou nevyjádřitelné, univerzální a nadčasové a v díle jsou ztvárněny symboly odpovídajícími dnešní době a společnosti. Ivgi & Greben prezentují své nápady a myšlenky prostřednictvím vynalézavého pohybového slovníku, který využívá lidské tělo, v kombinaci s poetickými obrazy, jež se nás dotýkají.
„Autorem hudby pro choreografii BEAT je britský nezávislý skladatel, hudebník a zvukový designer Tom Parkinson, s nímž pravidelně pracujeme už několik let,“ říká Johan Greben. „Brzy přijede do Prahy a bude s námi až do premiéry denně na zkouškách na baletním sále. Nepracujeme totiž s předem připraveným hudebním dílem.“
„Celá naše tvorba je organický proces a hudba se vyvíjí postupně, stejně jako struktury našich pohybů a kroků. Motivujeme i tanečníky, aby se posunuli na další úroveň přidáním vlastního osobního rukopisu,“ doplňuje svého kolegu Uri Ivgi.

O autorech:
Johan Greben zahájil svou kariéru v Nizozemském národním baletu v roce 1985. Účinkoval v dílech slavných choreografů: George Balanchina, Williama Forsytha, Marthy Graham, Hanse van Manena a mnoha dalších. Za svou první choreografii Later (Později) z roku 1989 získal ocenění amsterdamské Nadace pro umění a následně vytvořil řadu děl pro nejrůznější soubory, festivaly a školy v rámci celé Evropy. Od roku 1995 působí jako nezávislý choreograf. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci. Neustále přemýšlí o tom, jak „dostat tanec z jeho estetického vakuového obalu a předložit myšlenky divákům?“

Proces hledání je blízký také Urimu Ivgimu z Izraele. Proto není divu, že si oba tvůrci tak rozumějí a od roku 2003 tvoří nerozlučné umělecké duo. Ivgi se začal naplno věnovat tanci až v roce 1987, kdy dokončil studia dramatických umění a sochařství. V letech 1990 – 1997 tančil jako člen souboru Kibbutz Contemporary Dance Company například v dílech Matse Eka, Jiřího Kyliána, Ramiho Be’era a dalších. Rok 1998 byl v Ivgiho kariéře přelomový. Obdržel mezinárodní i izraelská ocenění za tanec i choreografii a přestěhoval se do Holandska, kde se začal soustředit především na choreografickou tvorbu. Společně s Grebenem vytvořili choreografie pro soubory ve Španělsku, Švédsku, Maďarsku, Nizozemí, Velké Británii, Rusku…

Beat
Nová scéna Národního divadla v Praze
Choreografie: Ivgi & Greben
Hudba: Tom Parkinson
Asistent choreografie: Sylva Nečasová
Kostýmy: Uri Ivgi
Světelný design: Pavel Kotlík
Tančí: sólisté Pražského komorního baletu

Světová premiéra: 16. 4. 2014
II. premiéra: 4. 5. 2014

Foto: www.prazskykomornibalet.cz