Marius von Mayenburg, německý dramatik, dramaturg, režisér a překladatel, navštívil Prahu. Na pozvání režiséra Petra Svojtky se přijel podívat na jedno z posledních představení své hry Perplex do Divadla Rokoko. „Bylo to skvělé. Moc se mi líbili herci, byl jsem fascinován jejich humorem a virtuozitou. Bylo pro mě také velice zajímavé sledovat paralely s naším vlastním představením, porovnat ten rozdílný úhel pohledu, jiné řešení konkrétních situací,“ vylíčil své bezprostřední dojmy z představení Marius von Mayenburg. Spolu s ním zhlédli představení i herci, kteří si zahráli v této hře v berlínském divadle v režii samotného autora.
„S Petrem Svojtkou jsme se setkali před šestnácti lety na Letní škole, kterou pořádá londýnské Royal Court Theatre. Byl to takový bláznivý čas. Já jsem v té době mluvil dost špatně anglicky a cítil jsem se trochu ztracený. Ale dnes na tu dobu rád vzpomínám, protože jsem se tam seznámil se spoustou lidí, kteří se stali mými přáteli a hodně pro mě znamenají i dnes. Mezi nimi byl i Petr. I když se nevídáme, zůstáváme v kontaktu, sem tam si pošleme mail, zkrátka o sobě víme. A tak mě velmi potěšilo, když jsem se dozvěděl, že bude Petr režírovat mou hru. Jsem rád, že jsem mohl přijet do Prahy, i když jen na otočku. Moc jsem si ten večer užil, protože jsme se sem vypravili se skupinou herců, pro které jsem Perplex napsal a se kterými jsme hru dělali. Byla to pro nás taková vzpomínková cesta,“ vypráví Marius von Mayenburg. Setkání potěšilo i uměleckého šéfa Městských divadel pražských a režiséra Petra Svojtku: „Mám velkou radost, že Marius nakonec na náš Perplex přijel. Původně měl dorazit už na premiéru, ale tehdy mu to na poslední chvíli znemožnily neočekávané pracovní povinnosti. Jsem rád, že si Marius a celá německá výprava představení užili, že se jim líbilo. Dokonce to vypadalo, že se jim velmi líbilo. Naše setkání po několika letech bylo vůbec moc příjemné. Nejvíc jsem se vyptával, jak se Marius cítí ve své nové roli režiséra. A také jsme hovořili o našich nových rolích otců – máme totiž každý dvě děti ve věku necelých čtyř a necelých dvou let…“
Absurdní komedie Perplex se v Divadle Rokoko v podání Veroniky Kubařové, Lenky Zbrankové, Viktora Dvořáka a Jiřího Hány hraje od roku 2011. Diváci ji mohou vidět ještě do června, na kdy je plánována derniéra. „Perplex jsme si s dramaturgem Jirkou Janků nechali přetlumočit krátce po německé premiéře a okamžitě jsme si tuhle hru zamilovali. A věděli jsme, že prostě patří na prkna Divadla Rokoko,“ vzpomíná Petr Svojtka. A autor hry Marius von Mayenburg dodává: „Já jsem tuhle hru psal pro konkrétní herce, které mám rád a strašně jsem se těšil, že ji s nimi budu taky zkoušet jako režisér. Samozřejmě, že pro nás to bylo trochu jiné, osobnější, protože ve hře jsou obsaženy i nějaké drobné vtípky týkající se jednotlivých představitelů. Vždycky mě zajímá, jak si s mým textem poradí někdo jiný. Každý režisér mi vlastně nabídne jinou verzi postav, jiné, překvapivé řešení situací vycházejících z textu. A to mě na divadle strašně baví. Když napíšete román, a vypustíte ho do světa, nikdy nevíte, kolik lidí si to přečte, a jak na to budou reagovat. U divadla je to jiné – máte bezprostřední reakci jak od tvůrců inscenace, tak i od diváků. A při tomhle představení mě těšilo, že to funguje – reakce diváků byly bezprostřední a velice živé.“
O autorovi:
Marius von Mayenburg se narodil v roce 1972 a patří k nejhranějším současným německým autorům. Poprvé se prosadil hrou Tvář ohni (1998), která získala řadu cen a byla úspěšně přeložena do mnoha jazyků, včetně češtiny (B. Balvín). V roce 1997 byl oceněn jako začínající dramatik roku. Spolupracoval s mnichovským divadlem Kammerspiele, absolvoval stáž na Royal Court Theatre v Londýně, kde se setkal také s režisérem Petrem Svojtkou, a dnes je spojen zejména s berlínským divadlem Schaubühne. V Česku byly z jeho tvorby dosud uvedeny hry Tvář v ohni (HaDivadlo), Eldorádo (Národní divadlo v Praze), Turista (DISK), Pes, noc a růže (Divadlo Tramtárie Olomouc), Kámen (Divadlo Letí) a Ošklivec (Divadlo Na Vinohradech).
Foto: Městská divadla pražská