Národní divadlo moravskoslezské nabídne po čtyři adventní neděle scénickou verzi Rybovy České mše vánoční doplněnou o část Händelova Mesiáše v úpravě Wolfganga Amadea Mozarta. Po mimořádném úspěchu v loňském roce nabízí Národní divadlo moravskoslezské i letos sérii čtyř adventních koncertů. První z nich se uskuteční v Divadle Antonína Dvořáka v neděli 27. listopadu od 15 hodin. Další pak proběhnou 4., 11. a 18. prosince ve stejném čase, tedy v 15 hodin.
V rámci koncertů provedou The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir a taneční soubor Hradišťan se zpěváky staré hudby Michaelou Šrůmovou, Kamilou Zbořilovou, Kamilou Mazalovou, Barborou Poláškovou, Tomášem Kořínkem, Markem Olbrzymkem, Josefem Škarkou a Jiřím Procházkou oblíbenou Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby, v letošním roce doplněnou o výběr z první části Händelova oratoria Mesiáš. Dirigent a umělecký vedoucí The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir Roman Válek přibližuje dramaturgii večera slovy: „Naše pojetí je netradiční hned v několika rovinách. Jednou z nich je spojení Rybovy mše s částí Händelova Mesiáše, což je doslova posluchačská lahůdka. Autorem úpravy této geniální skladby totiž nebyl nikdo menší než Wolfgang Amadeus Mozart.“
Spojení The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir, jehož členové hrají na autentické nástroje v klasicistním ladění, zpěváků, jež se profesionálně pohybují v oboru staré hudby, a tanečního souboru Hradišťan, zabývajícího se kromě vlastní choreografické a hudební tvorby také pohybovým ztvárněním významných hudebních děl, slibuje zcela originální zážitek.
Rybova Česká mše vánoční je interpretována na dobové nástroje v obsazení, pro které Ryba své dílo původně napsal (flétna, trubka, 2 klarinety, 2 horny, smyčcový kvintet, tympány a varhanní positiv). Díky spolupráci s tanečním souborem Hradišťan a choreografkou Ladislavou Košíkovou vznikla rozpohybovaná scénická mše plná vánočních symbolů plně respektující Rybovu hudbu. Letošní specialitou adventních koncertů je již zmiňované spojení Rybovy mše s částí Händelova Mesiáše. „Nástrojové obsazení mše je v zásadě podobné Mozartovu klasicistnímu instrumentáři a vzhledem k tomu, že Ryba byl Mozartovou hudbou značně ovlivněn, dojde k zajímavé historicko-hudební konfrontaci, která, jak pevně věřím, přispěje k celkovému vyznění mše a jejímu začlenění do historického hudebního kontextu,“ zve na sérii adventních koncertů dirigent Roman Válek.
The Czech Ensemble Baroque Orchestra
Toto hudební těleso, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období, založil v roce 1998 dirigent Roman Válek spolu s vynikající hráčkou na barokní housle Elen Machovou jako komorní orchestr pro provozování renesančních a barokních vokálně-instrumentálních děl. Veškeré skladby jsou prováděny ve stylu autentické interpretace staré hudby na dobové nástroje nebo jejich repliky. Těžištěm dramaturgie The Czech Ensemble Baroque Orchestra je hudba období baroka a klasicismu. Hráči orchestru jsou vyhledávanými instrumentalisty a členy jiných renomovaných těles stejného zaměření (Musica Florea, Musica Aeterna, Collegium Musicum Brno, Sonatores Pannoniae Baroque Brass Ensemble), ale také Pražské komorní filharmonie, Filharmonie Brno či Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Více informací na http://www.ensemblebaroque.cz/
Taneční soubor Hradišťan
Taneční soubor Hradišťan je volné sdružení amatérských i profesionálních tanečníků pod choreografickým a uměleckým vedením Ladislavy Košíkové. Choreografie tanečního souboru se odklání od tradičního folklórního pojetí a přechází k volnějšímu scénickému ztvárnění, kde folklór nabývá role inspiračního zdroje. Více informací na http://www.hradistan.com/.
Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Vojtěch Bartek