Dovolenou přes slevový portál? Půlka lidí je s nimi nespokojená!

Letos na slevových portálech utratí Češi podle odhadů celkem 50 miliard korun. Nejvíc utrácejí na internetu za dovolené. Jen v loňském roce za ně zaplatili přes 180 milionů korun. Jak ale nenaletět podvodníkům?


Zájem o internetové nákupy letních dovolených po internetu prostřednictvím slevových portálů u Čechů stoupají na oblibě. Rádi tak řešíme dovolenou prostřednictvím last minute pobytů a zlevněných voucherů. Během loňského léta nakoupili Česši přes slevové servery 78 827 zájezdů. Ne vždy se ale nákup vyplatí. U klasických cestovních kanceláří se procento nespokojenosti a reklamací pohybuje kolem pěti procent. U slevových portálů je to ale i přes 50 procent. Lidé nejčastěji reklamují kvalitu ubytování a jídla.

„Zájezd se zásadně reklamuje u toho, kdo se zavázal ho poskytnout. Při nákupu na slevovém portálu je to cestovní kancelář. V případě reklamace v místě pobytu je vhodné sepsat zápis přímo s delegátem a nechat si jej od něj potvrdit. Ve vztahu ke slevovému portálu zpravidla žádný nárok z reklamace nevzniká, je však namístě pečlivě prostudovat všechny smluvní podmínky. Některé slevové portály nabízejí v případě problémů s poskytovateli služeb určitou formu kompenzace či pomoc při řešení,“ vysvětlil Milan Jelínek z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. Není výjimkou, že obchodníci nabídnou na slevových portálech víc slev, než jsou schopni poskytnout. Restaurace nebo hotel jsou už plně obsazené a do konce platnosti voucheru není obchodník objednanou službu schopen poskytnout. Jak v takových případech postupovat? „Není-li možné nebo účelné odstoupit od smlouvy nebo smlouvu jinak ukončit, je nutné hledat řešení, které poskytovatele donutí k tomu, aby se ke svým závazkům postavil čelem. Takovým řešením může být občanskoprávní žaloba na plnění, podnět kontrolnímu orgánu nebo v krajním případě i trestní oznámení. Odstoupit od smlouvy je možné pouze v době platnosti voucheru. Poté již nikoliv,“ upozornil Milan Jelínek.


První slevové portály se objevily v roce 2010. V České republice dnes existuje kolem 120 slevových portálů. Podle čeho vybírat ten správný? „Stoprocentně spolehlivý způsob, jak poznat seriózní slevový portál, bohužel neexistuje. Je však možné vysledovat důležité indicie. Provozovatele slevového portálu je možné prověřit v obchodním a insolvenčním rejstříku. Pokud je v likvidaci nebo v insolvenci, určitě je namístě opatrnost,“ poradil Milan Jelínek. Směrodatná může být i ochota a rychlost, s jakou portál reaguje na doplňující dotazy k nabízeným slevovým akcím. Rozhodující význam potom mohou mít názory uživatelů, kteří již služeb slevového portálu využili,“ dodal Milan Jelínek.

Foto: archiv TopVIP