Stieg Larsson: Dívka, která kopla do vosího hnízda

Třetí, závěrečný díl trilogie Millenium nepostrádá nic ze své psychologické důstojnosti, ze svého tajemného napětí a povahy Lisbeth Salanderové. Nic ze skrytého šarmu Mikaela Blomkvista. Postrádá však dechberoucí akci. Je to klidné a důstojné zakončení celého impozantního díla. Lisbeth sice do vosího hnízda kopla… ale starým známým způsobem půjde vosy zkrotit až v závěrečných epilozích.

Pomsta je nejsilnější motivace – Lisbeth Salanderová…
…říká na přebalu hlavní hrdinka. Popravdě jsem od závěrečného dílu čekala víc po vzoru tohoto hesla. Případné útočící zklamání úspěšně zbrzdila série závěrečným epilogů. Přesto lze závěr trilogie Millenium označit za nejklidnější ze všech dílů.
Z kvality neubráno, naopak
Vynikl opět Martin Stránský. Jeho hlas k tomuto románu už neodmyslitelně patří a pokud mohl být v další sérii téměř 18 hodinového čtení zase o chlup lepší, pak je. Neskutečně mistrným způsobem umí ztvárnit řadu rolí, od ženských (které kdožvíproč, mi přijdou o mnoho lépe zvládnuté, než v prvním dílu Muži, kteří nenávidí ženy) až po hlas starých mužů. To umí naprosto skvěle a tady si tohoto jeho umění užijeme také dost.


Hudba je nevtíravá a když už se objeví, vtáhne vás do děje nebo příjemně uvolní napětí.
Jinak se příběh odehrává převážně v nemocnici, kde Lisbeth leží po zranění a v soudní síni. Celý její osud, celý její příběh dojde naplnění.
Snad jen na jedno jsem čekala. Co ten vztah a láska Mikaela Blomkvista a Lisbeth Salanderové? Nejvíce jsme si s nimi užili v prvním díle, ve druhém se prakticky nepotkávají a tady to není o nic lepší. Ačkoliv pouhá internetová komunikace je svým zákulisím a způsobem možná ještě více vzrušující, než kdyby trávili jednu společnou noc za druhou.
Protože je díky léčbě Lisbeth načas Lisbeth poněkud odstrčena do ústraní, dostávají tu prostor postavy,které v minulých dílech byly jen okrajovými. Erika Bergerová, Mikaelova šéfová a „milenka“, nebo i jeho sestra Annika Gianniniová, jež Lisbeth velmi šibalsky zastupovala u soudního procesu. Ten byl nakonec překvapivě krátký, autor se tu už nepokoušel o zvraty a složité zápletky, jen lehce a volně zakončoval dějové spletitosti předchozích dvou dílů své trilogie.
V posledním díle se vše ukončuje, možná i to je důvod, proč mě napadlo, že bez znalosti předchozích dílů nemusí čtenáře ani posluchače Dívka, která kopla do vosího hnízda zaujmout. Stejně tak by to asi nebyl nejvhodnější děj k zfilmování. Na to byl ten první opravdu nejlepší a nejakčnější.
Ale pokud jste fanoušky tohoto vzrušujícího příběhu, bude poslední díl důstojným ukončením něčeho, co lze s klidem nazvat KULTOVNÍ.
A závěrečné epilogy jsou vzpruhou pro toho, komu chyběla ta stará dobrá Lisbeth.

Zdroj: www.cajovnaumodrekocky.cz

Foto: Renata Petříčková, ADK Prague