Padající andělé – balet, ve kterém budou vystupovat vězni

Předpremiéra Padajících andělů se bude konat přímo ve věznici! Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského připravuje na březen naprosto neobvyklý projekt. Hostující francouzský choreograf Philippe Talard jej totiž zkouší nejen v Divadle Jiřího Myrona, kde bude mít tato multižárová inscenace 22. března 2012 svou světovou premiéru, ale také za branami Věznice Heřmanice. V inscenaci Padající andělé budou kromě tanečníků, herců, artistů a zpěváků účinkovat i vězni. Někteří z odsouzených zamíří také na jeviště Divadla Jiřího Myrona. Autorem originální hudby k připravované baletní inscenaci je držitel prestižní filmové ceny César za soundtrack k filmu Le concert Armand Amar.


Tvůrčí tým připravované inscenace Padající andělé navázal spolupráci s talentovanými muži z Věznice Heřmanice především proto, že projekt Padající andělé, inspirovaný dílem francouzského básníka Jeana Geneta, je o opuštěných a ztracených existencích. Šéf baletu Národního divadla moravskoslezského hodnotí historicky první spolupráci divadla a věznice slovy: „Díky vstřícnosti ředitele věznice Petra Kadlece a ukázněnosti angažovaných vězňů jde vše skvěle. Zdejší pěvecký sbor Heřmánek pod vedením sbormistra Václava Curyla nacvičil tři písně, které jsme nahráli a Philippe Talard je využije pro svou inscenaci. Kromě hudebních podkladů se někteří z odsouzených zúčastní projektu i jako hostující umělci přímo v divadle. V Padajících andělech budou zpívat, tančit i hrát.“ To je také důvodem, proč Národní divadlo moravskoslezské odehraje 9. března 2012 v 16 hodin zkrácenou verzi této inscenace přímo v heřmanické věznici.


Philippe Talard má za sebou zkušenosti s prací ve věznicích v Lucembursku, Marseille, Římě a Berlíně. Spolupráci s Věznicí Heřmanice si ale nemůže vynachválit: „Pracoval jsem ve věznicích v celé Evropě, ale takový vstřícný přístup jako tady v Ostravě jsem snad ještě nezažil. Jsem ze spolupráce nadšený. Důležité je, že ti chlapíci spolupracovat chtějí. Všichni touží něco dokázat,“ komentuje spolupráci Talard. Na to, proč do svých projektů často zapojuje i vězně, má jednoduché vysvětlení. „Je tam jedna podstatná myšlenka, a to připravit je na skutečnost, že jednou budou propuštěni. Svoboda totiž s sebou přináší také nutnost akceptovat pravidla, zákony, vyžaduje disciplínu a respekt vůči druhým,“ upozorňuje Talard. „To vše je při zkoušení inscenace potřeba. Každému se může stát, že se jednoho dne stane vězněm. Ať už na hodinu, na den, měsíc, rok nebo na deset let. Proto se kdokoliv z nás může stát padajícím andělem.“
Multižánrový projekt Padající andělé je poctou všem, kteří byli opuštěni nebo odmítnuti společností. Inspirací se mu stalo dílo a osobnost Jeana Geneta. Tento francouzský básník, dramatik a spisovatel vyrostl v náhradní rodině, když jej matka bezprostředně po narození odložila. Podobný osud potkal i choreografa Philippa Talarda. Genet se s tímto stigmatem opakovaně a marně snažil srovnat a jen těžko se zbavoval pocitu, že – stejně jako vězni – je i on vyloučen ze společnosti.


Předpremiéra 9. března 2012 od 16 hodin ve Věznici Heřmanice.
Veřejná otevřená baletní zkouška 13. března 2012 od 10.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona
Fotografie k připravované inscenaci byly pořízené na nahrávání hudby s pěveckým sborem Heřmánek z Věznice Heřmanice za účasti autora originální hudby k této baletní inscenaci Armanda Amara, držitele prestižní filmové ceny César za sound track k filmu Le concert.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské