Staré koupelny, otevřete se!

V místech, kde se horníci převlékali do fáraček a smývali si po směně uhelný prach z těla, začne dnes, v pátek 21. srpna šestihodinový maratón hudby a performance. Z vrchního patra nejstarší a architektonicky nejcennější budovy dolu Hlubina se 21. srpna od 17.30 hodin vynoří prostorová kompozice Petera Ablingera, která z totálu všech zvuků – bílého šumu, který vyluzuje dvanáct reproduktorů – bude znít každému procházejícímu posluchači jinak. Jmenuje se White/Whitish 27d (Bílé/bělavé 27d) a stane se osobní kompozicí: záleží jen na tom, jak se propojí pohyb návštěvníků s poslechem.

String Noise
V 18 hodin začíná blok skladeb spojených s elektronikou a improvizací. Svou práci představí intuitivní umělec, improvizátor a violoncellista Robert Jedrzejewski, kanadský experimentátor Symon Henry, finský violoncellista a kurátor Juho Laitinen, ostravsko-brněnské barvy bude hájit mladá skladatelka Darina Žurková, uskuteční se i skupinová improvizace rezidentů Institutu Ostravských dnů vedená newyorským performerem Thomasem Bucknerem.
Ve 20 hodin nastoupí String Noise z New Yorku – Pauline Kim Harris a Conrad Harris. Klasičtí avantgardní houslisté rozšířili od debutu svého dua na Ostravských dnech 2011 repertoár o čtyřicet nových skladeb, které byly napsány přímo pro ně. Svou hráčskou virtuozitou inspirují nejen americké autory, ale i své spoluhráče v orchestru Ostravská banda, jehož jsou členy.

Zkouska skladby Gruppen Karlheinze Stockhausena I
Čas od 21.30 hodin patří komorní opeře Lady Blancarosa česko-kanadského skladatele Rudolfa Komorouse, který před mnoha lety založil ve Vancouveru oddělení soudobé hudby, která se stala líhní kanadských skladatelů. Lady Blancarosa z roku 1970 bude zpívána anglicky a jedná se o koláž »značně podivných vět« spisovatele Jana z Vojkovic, libreto k opeře z nich »poskládal« sám skladatel. Inscenační podobu dá dílu umělecká laboratoř z Prahy Handa Gote v čele s Tomášem Procházkou. Spolupracují s dvěma maďarskými zpěvačkami, v Ostravě ostřílenou Katalin Károlyi a Sárou Deszö, která je na Ostravských dnech poprvé.
Celý večer uzavře irská skladatelka, vokalistka a performerka Jennifer Walshe a to filmem a vlastním pěvecko-hereckým výstupem. Představení shrnuje úvaha amerického básníka Kennetha Goldsmitha: „Nečteme: prolétáváme očima, analyzujeme, vyznačujeme si, kopírujeme, vkládáme atd. Informace křečkujeme, stáváme se amatérskými archiváři, co zběsile sbírají, ukládají a přesunují artefakty, s nimiž nebudou mít nikdy co do činění.“
Program ve Starých koupelnách Provozu Hlubina skončí v pátek asi ve 23 hodin, aby následující den, 22. srpna začal v nedaleké Galerii výtvarného umění sedmihodinový Minimaraton elektronické hudby. O něm a famózních GRUPPEN Karlheinze Stockhausena a dalších skladeb pro tři orchestry v Trojhalí Karolina (23. 8. od 19 hodin) více v další tiskové zprávě.

Zkouska skladby Gruppen Karlheinze Stockhausena II

Bez spolupráce by to nešlo
Ostravské dny se letos nově odehrají na krytém náměstí Trojhalí Karolina, v prostorách Provozu Hlubina, v galerii PLATO v Dolní oblasti Vítkovic i v kulturním centru Cooltour na Černé louce. Tradičně pak v Domě kultury města Ostravy, v prostorách Janáčkovy konzervatoře Ostrava, v kostele sv. Václava v Ostravě, v Divadle Jiřího Myrona a Divadle Antonína Dvořáka a v Galerii výtvarného umění v Ostravě. Ostravské dny jsou tak propojeny téměř se všemi institucemi města, které se zabývají uměním dneška. Např. nová městská galerie PLATO uvede zvukovou instalaci Alvina Luciera Music on a Long Thin Wire, projekci dokumentárních filmů Virginie Dwan (John Cage, Carl Andre a Robert Smithon).

Foto: www.newmusicostrava.cz

FB_post_chalupari