U příležitosti vydání CD se skladbami Josefa Bohuslava Foerstera jsme si povídali s klavíristkou Markétou Janáčkovou s Janáčkova tria. Album vznikalo ve spolupráci Českého rozhlasu a vydavatelství Supraphon.
Proč Janáčkovo trio pro své nové album zvolilo právě tria J. B. Foerstera?
Foersterova tria se nám dostala do ruky poprvé před čtyřmi lety. Nejprve jsme začali hrát první trio f moll, za nějaký čas jsme přidali druhé trio a teprve později nás napadlo, že by bylo zajímavé natočit všechna tři tria jako komplet. Snažíme se uvádět i zajímavá tria, která tak často slyšet nejsou a právě Foerster měl být takovým zpestřením. Určitou inspirací pro nás byl i úspěch f moll tria na koncertech, kdy za námi posluchači chodili s dotazem, jestli trio nemáme nahrané na CD. Jsme moc rádi, že Supraphon o tuto nahrávku, na které jsme pracovali spolu s hudebním režisérem Jiřím Gemrotem a mistrem zvuku Janem Lžičařem, projevil zájem.
Co bylo při realizaci nahrávky nejnáročnější?
Samotnému nahrávání předcházela dlouhá doba studia trií a vrátíme-li se v čase zpět ke chvíli, kdy jsme měli noty poprvé před sebou, uvědomíme si, jak se náš vztah k triím postupně proměňoval. Obzvlášť u těchto trií je důležité vědět, co Foerster v době, kdy je psal, prožíval. Vložil do nich nejniternější bolest ze smrti svých nejbližších, maminky, sestry a syna, a proto bylo důležité najít správnou rovnováhu mezi vyjádřením nejen smutku, ale i naděje, která je z trií cítit. Foerster používá kromě dlouhých romantických ploch velmi často také plochy intimní a zamyšlené, které často přerušuje ritenuty a calandy. Vystavět tria jako celek, aniž by ztratila napětí a tah, a přitom jim ponechat svobodu a prostor pro »dýchnutí a zastavení«, bylo asi nejnáročnější částí naší práce a natáčení.
A co vás potěšilo?
Potěšující pro nás byla jak samotná tvůrčí práce ve studiu, tak samozřejmě výsledná nahrávka. Vnímáme za ní obrovské množství práce a času, který jsme triím věnovali, mnoho zkoušek, na kterých jsme hledali co nejvěrnější emoční naplnění, a odehraných koncertů, při kterých tria »zrála«. Těší nás i to, že touto nahrávkou přinášíme něco neobvyklého a vzbuzujícího zvědavost.
Janáčkovo trio je neustále v jednom kole. Co se vám v poslední době povedlo a na co se nyní připravujete?
Sezónu 2011/2012 jsme zahájili koncerty v Čechách a zájezdem do Dánska, vystoupili jsme na koncertě v Českém spolku pro komorní hudbu, na adventním koncertě České filharmonie a na 1. adventním koncertě České televize, vysílaným přímým přenosem z Břevnovského kláštera. Před Vánocemi jsme ještě stihli natočit pro Český rozhlas Suitu na paměť Jaroslav Ježka Luboše Sluky. Nyní nás čeká další zajímavé nahrávání, a sice 2. klavírní trio Jiřího Gemrota. Trio jsme si k natočení vybrali záměrně po úspěších, které jsme sklízeli na českých i zahraničních pódiích s jeho Variacemi na Janáčkovo téma, které napsal přímo pro nás v roce 2007. V březnu pak odlétáme na čtrnáctidenní zájezd do Španělska a po návratu budeme pokračovat v nahrávání Nokturen Vojtěcha Jírovce, Mozartova současníka, která jsme začali točit pro Český rozhlas na konci minulé sezóny. Jde o úplně první nahrávku těchto trií, dosud ležela v archivu knihovny, a je to pro nás zase další krok stranou z vyšlapané cesty.
Foto: Supraphon