Příběhy Staré dámy opět na pultech

Vzrušení z letošní Tour de France ještě nevyprchalo a nakladatelství Prostor přichází s aktualizovaným a rozšířeným vydáním Příběhů Staré dámy – Sto ročníků Tour de France.

Tour_de_France_vydani_2015_titul_final_nahled (1)
Unikátní Příběhy Staré dámy z pera novináře Tomáše Macka konečně zaplnily prázdné místo na českém trhu, na němž do jejich vydání neexistovala žádná kniha, zabývající se historií nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France. Více než šesti set stránkové dílo se stalo jedním z nejprodávanějších titulů Velkého knižního čtvrtka roku 2013 a jeho náklad byl záhy rozebrán. Nyní je tu třetí, doplněné vydání.
Nejznámější příhoda francouzského cyklisty Eugene Christopha. Ten v roce 1913 zlomil na Tourmaletu vidlici, sešel s kolem na ramenou 10 kilometrů do nejbližší kovárny a tam si kolo sám opravil. Poté pokračoval dál se čtyřhodinovou ztrátou.
A ještě porazil dalších patnáct jezdců…
Už v letech 2009-2011 vycházel v MF Dnes seriál krátkých příběhů z historie Tour. Pozitivní ohlasy čtenářů motivovaly redaktora Tomáše Macka k mnohem rozsáhlejšímu projektu, který by komplexněji zmapoval historii Tour. Jeho výpravná kniha přibližuje 100 ročníků Staré dámy, minulost i současnost tohoto nejslavnějšího cyklistického závodu. Ten je v posledních letech v Česku stále populárnější, nejen kvůli startům českých cyklistů, ale i díky přímým přenosům ČT sport. Každoročně navíc vyrážejí tisíce českých fanoušků na Tour osobně.
Mackova publikace na základě dobového tisku, literatury a osobních svědectví pamětníků líčí nejzajímavější příběhy z Tour, její hrdiny, záhady, tragické události i úsměvné historky. Jádro knihy tvoří 46 kapitol z historie Tour, doprovázených množstvím unikátních dobových fotografií. Další část zachycuje československou a českou stopu na Tour prostřednictvím osobních vzpomínek sedmi cyklistů (včetně snímků z jejich archivů), kteří ji v minulosti absolvovali. Knihu uzavírá bohatý statistický přehled: vítězové Tour, majitelé trikotů, rekordy, zajímavosti. Příběhem Tour se prolínají i příběhy dvou dalších nejvýznamnějších závodů Gira a Vuelty.

Garin

Tomáš Macek: Příběhy Staré dámy. Sto ročníků Tour de France
Vydal PROSTOR v roce 2015
Na obálce použity fotografie z archivu agentury isifa / Getty Images / Roger Viollet
Stran 640, cena: 897,- Kč
Třetí, revidované vydání

Ukázka:
K titulu z Tour potřebujete kromě silných nohou a plic i štěstí. Při 19. etapě
do Mét se k Frantzovi obrací zády. Na železničním přejezdu láme rám svého bicyklu.
Co teď?
Pravidlo zakazující měnit během etapy kolo bylo toho roku naštěstí zrušeno. Jenže éra doprovodných vozů ještě nenastala. Přítomný zástupce firmy Alcyon nabádá lídra Tour: „Musíš za nejbližším prodejcem našich kol a vzít si od něj jiné. Jinak to bude pro nás špatná reklama.“
Manažer týmu Feuillet je ostře proti: „Ne! Žádný prodejce poblíž není. To by stálo moc času.“
Vtom Frantz uvidí ženu, jak s dámským kolem postává u silnice.
„Půjčte mi ho, prosím.“
Je směšně malé, se zvonkem i blatníky, přesto na něm dokončí rychlostí 27 kilometrů za hodinu zbylých 100 kilometrů. Přichází „jen“ o 38 minut a nadále míří za svým druhým titulem z Tour. Už do zahajovací etapy nastupoval coby obhájce prvenství ve žlutém dresu a nesvlékl ho po celou Tour. To nikdo
před ním nedokázal – a nikdo po něm ani nedokáže. Stejně jako už žádná jiná stáj v budoucnu nenapodobí kousek týmu Alcyon, který okupuje v celkovém pořadí kompletní stupně vítězů.
Rovněž dalšímu vydání Tour v roce 1929 Frantz po sedmi etapách vévodí. Zrodí se první čistý hattrick? Kdepak. Po defektu se nenávratně propadá pořadím. Novým lídrem se stává v Luchonu francouzský vrchař Victor Fontan. Jenže toho při sjezdu v 10. etapě do Perpignanu sráží pes, přičemž láme přední vidlici. Napochoduje s kolem do nejbližší vesnice. Smůla. Nemají tu kováře. Klepe na každé dveře, než konečně sežene náhradní kolo.
Bohužel, Desgrange obnovil pravidlo, podle nějž cyklisté, kteří vymění kolo, musí v cíli rozhodčím ukázat závadu, kvůli níž tak učinili. Fontan si tedy přiváže na záda svůj zničený rám a šlape s ním 145 kilometrů přes Pyreneje! Teprve když navečer navrch ještě píchne, sesype se a s pláčem utíká ve žlutém triku
do polí.
I na syna dřevorubce z Pau, siláka, jemuž za války dvakrát prostřelili nohu, je toho moc…
Ve vesnici Saint-Gaudens usedá potom u silnice na zem a pláče dál. Tady ho nacházejí reportéři Jean Antoine a Alex Virot. Poprvé vysílá rozhlas z trasy Tour a ti dva komentují pro Radio Cité. Nahrávají Fontanův pláč a za dvě hodiny ho pouštějí do éteru. Louis Delblat z listu Les Echos des Sports poslouchá jejich reportáž, usedá k psacímu stroji a sděluje čtenářům své rozhorčení: „Jak může muž ztratit Tour jen kvůli nehodě svého kola? Nerozumím tomu. Pravidla musí být změněna tak, aby cyklista bez šance na vítězství mohl dát své kolo lídrovi nebo aby byl k dispozici automobil s náhradními bicykly. Měli byste prohrát Tour jen s lepším jezdcem. Neměli byste ji prohrát kvůli stupidní nehodě svého kola.“

Simson

O autorovi:
Tomáš Macek se narodil v roce 1968 v Plzni a vystudoval žurnalistiku na Karlově univerzitě v Praze. Po devíti letech v redakci deníku Sport je od roku 2003 redaktorem MF DNES. Jako reportér se účastnil jedenácti olympijských her, pěti letních a šesti zimních. Působil na cyklistických závodech Tour de France, Giro d´Italia i Vuelta España či na tenisových grandslamech. Píše také o atletice, vodním slalomu, biatlonu, lyžování a dalších zimních sportech. Historií Tour de France se zabýval již dříve na stránkách MF DNES.

Foto: www.eprostor.com

FB_post_chalupari