Sen noci svatojánské, jak se nám zdá (poněkud i jako Svátek osla) v pražském Studiu Ypsilon

Jako první velký titul sezóny 2021/22 připravuje legendární pražské Studio Ypsilon adaptaci bláznivé Shakespearovy komedie, kterou  uvádí pod názvem Sen noci svatojánské, jak se nám zdá (poněkud i jako Svátek osla) v režii Martina Tichého a ve vynikajícím obsazení. Premiéry proběhnou 3. a 5. prosince od 19. 30 hodin, nejbližší reprízy budou následovat 6., 12. a 17. prosince 2021.

Nejhranější komedie největšího dramatika všech dob. Hra o bláznivých proměnách lásky, které se můžeme smát, zoufat si, nebo se z ní radovat. Hra o lásce šťastné i nešťastné, o lásce náctiletých i dospělých, o lásce po letech i o lásce k divadlu. Vzniká láska v očích, nebo v hlavě? Je to jen chemie, nebo za ní je něco tajemného? A proč se zamilujeme i do osla? Možná proto, že láska je největší silou na světě. Těžko se chytá, dělá si, co chce. Prožijte ji na představení v Ypsilonce. Vydejte se s námi do tajuplného lesa, kde je možné cokoli. Přijďte se naočkovat láskou, a přitom se skvěle pobavit.

Režie Shakespearovy hry se ujal ve Studi Ypsilon poprvé hostující Martin Tichý, výpravy Ondřej Zicha a hudby Dominik Renč. Z kmenových herců si dvojroli Thesea a Oberona zahraje Petr Vršek, Hippolytu a Titanii Renata Rychlá, jako Egeus se představí Pavel Nový, dále hrají Jan Bradáč, Paulína Novotná Labudová, Kryštof Mende, Barbora Skočdopolová, Jiřina Vacková, Lumíra Přichystalová, Veronika Soumarová, Jan Večeřa, Lenka Loubalová, Martin Bohadlo a Miroslav Novotný.

Režisér Martin Tichý se ke Snu v Ypsilonce vyjádřil takto: „Jsem rád, že zde můžu inscenovat Sen noci svatojánské. Jednak proto, že mi přijde Ypsilonka jako obzvlášť živé divadlo, které si umí hrát. A Sen noci svatojánské coby klasika hravost potřebuje. A pak jsem Shakespeara na rozdíl od Molièra ještě nikdy nepotkal, a i to mě lákalo. Napovědět zatím jde jen tolik, že se snažíme společně oživit příběh tak, aby se nás dnes co nejvíce týkal. Verše někde zachováváme, jinde text bereme jako inspiraci a vytváříme nový. Něco vzniká improvizací. Snažíme se, aby divák měl co nejvíce vjemů a témat, které může nasát. V době »po covidu« mě zajímá propojení hlediště s jevištěm. Jak to udělat, aby každou chvíli byl člověk vtahovaný do hry a nebyl to atak, ale spíš vtažení dovnitř. Jak dosáhnout toho, aby se divák cítil součástí hry a večera tak přirozeně, že ani neví, jak se to stalo. A pak je tu hlavní téma Snu – láska v různých proměnách, na ní se ani za staletí zřejmě nic nezměnilo. Pro nás je to ale výzva, jak se jí dotknout tak, aby se dotkla diváků i herců na jevišti a propojila je. Aby se ukázalo, jak dokáže být mocná. K tomu se hodí citát od Johna Lennona: Máš-li lásku, máš všechno. I proto se mi zdá dobré vytáhnout lásku z kouta, oprášit, posvítit si na ni, vyzvednout na odiv.“

Ředitel a umělecký šéf Studia Ypsilon Jan Schmid ještě dodává: „V nastudování Snu noci svatojánské je důležitý v názvu přídavek jak se nám zdá, což napovídá, jak se Shakespearovým textem pracovat. Jak si ho víc přivlastnit a zároveň se opírat o dnešní životní pocity i možnosti. Proto třeba i další podtitul v závorce poněkud i jako Svátek osla. Zkrátka umět svět vidět i naruby.“

 

Moto inscenace:

„Amor je dítě, co si rádo hraje, a proto láska vždycky bláznivá je.“ (W. S.)

 

Foto: Studio Ypsilon