Padající andělé v Ostravě

První z připravených akcí doprovodného programu, který Národní divadlo moravskoslezské připravilo k chystané premiéře multidisciplinárního projektu Padající andělé, se koná 2. února v 16 hodin (Cooltour – Černá louka) a Národní divadlo moravskoslezské ji připravilo ve spolupráci s multižánrovým centrem Cooltour a Alliance française.


Bude jí interaktivní beseda, jejímiž účastníky budou autor hudby k inscenaci Padající andělé Armand Amar – držitel francouzského Césara za nejlepší soundtrack k filmu The Concert z roku 2009, francouzský choreograf Philippe Talard – autor projektu Padající Andělé, šéf baletu Národního divadla moravskoslezského Igor Vejsada a artisté Cirkusu trochu jinak, kteří budou v  inscenaci Padající andělé účinkovat. Sólisté baletu NDM Olga Borisova-Pračnikova, Barbora Kaufmannová, Jan Krejčíř a Vladimír Vašků předvedou několik ukázek z připravovaného baletního projektu.

Padající andělé
Philippe Talard, Armand Amar
Premiéra: 22. března 2012, 18.30 hodin – Divadlo Jiřího Myrona
Choreografická, hudební a divadelní kreace je poctou všem dětem narozeným neznámé matce a neznámému otci, těm bez domova, těm, které byly opuštěny nebo odmítnuty společností, těm potulujícím se životem. Umělecká reflexe Philippa Talarda inspirovaná dílem a osobností Jeana Geneta se zamýšlí nad naší lidskostí, našimi dětmi, našimi otci, našimi matkami, našimi přáteli, kteří mohou jednoho dne upadnout do neštěstí, upadnout do násilí, opustit život.
»Mozaika prázdnoty«, kterou se Jean Genet pokouší vyplnit představivostí, je příběhem všech matek a jejich dětí a za použití »motivů« postav a textů Jeana Geneta vypráví Padající andělé příběhy o »božském«, »dítěti zločinu« a dalších s touto pověstí… Ale také o příčinách těchto náhlých pádů, o jejich i našich příbuzných, stejně jako o důsledcích na naše prostředí, naše chování, náš svět.
Philippe Talard se pro tento multidisciplinární projekt obklopil týmem umělců s bohatými zkušenostmi z mnoha uměleckých profesí, aby mohl Genet »přejít k činu«. V ostravské inscenaci může Philippe Talard zúročit své bohaté umělecké zkušenosti, ale také zkušenosti z práce ve věznicích v Lucemburku, Marseille, Římě, Berlíně.


Záměrem této inscenace je scénické ztvárnění a naplnění vize Edmunda Whita, autora biografického díla věnovaného Jeanu Genetovi: „Nejde o to spisovateli odpustit nebo jej odsoudit in memoriam, ale osvětlit v rámci možností úmyslně zastřený smysl jeho díla.“ Pro dosažení tohoto cíle se umělecký tým, který tvoří balet Národního divadla moravskoslezského, Pavlína Kafková, Petr Sýkora (herci NDM), Eva Dřízgová-Jirušová (sólistka opery NDM), dále rapový zpěvák, vězni, cirkusoví artisté, musí nechat prostoupit Genetovým myšlením a ruku v ruce s originální hudbou, zkomponovanou Armandem Amarem právě pro tuto speciální ostravskou inscenaci, vytvořit zcela ojedinělý Genetův svět.
Výsledkem je počin, v němž se Genetovo tělesno objasní a »vyroní« v podobě travestity a zločince Divina, který se »cítí být ženou a uvažuje jako muž«, ztvárnění duality, která má u Geneta esenciální význam, v podobě usmrcení matky, kterou Genet nikdy nepoznal, personifikovaným Divinem: „Chci ji zbavit jakéhokoliv náznaku štěstí, abych z ní vytvořil světici,“ a zrození sublimované bytosti, ZLOČINNÉHO DÍTĚTE: „Jejich těla jsou křehká jako vůně, proto musejí běžet rychleji než proud jejich myšlenek.“
Autorem díla je jak po dramaturgické, režijní, tak i choreografické stránce Philippe Talard, který je stejně jako Genet synem matky, která se jej po porodu zřekla. Celý projekt je ojedinělý tím, že je vytvářen speciálně pro NDM a ostravské prostředí. Philippe Talard v něm shrnuje své dosavadní umělecké i životní zkušenosti, jedná se tedy o jakousi filosofickou reflexi jeho vlastního názoru na svět, ve kterém žijeme.

Foto: Divadlo Jiřího Myrona

Sdílejte
Předchozí článekMuž na hraně
Další článekJaS ve Fantazii