Ostrava bude 16. května centrem současného tance

Nejnovější taneční trendy přivezou fenomenální tanečníci 420PEOPLE! Na středu 16. května připravilo Národní divadlo moravskoslezské skutečnou lahůdku pro všechny milovníky současného tance: Galavečer současného tance, složený ze tří choreografií tří velkých osobností v podání špičkového souboru 420PEOPLE. „Sami jsme zvědaví, jaké to představení bude, protože přivezeme úplně novou věc Václava Kuneše Wind-up, a to tři dny po její premiéře. Další vystoupení, duet 14’20“ z choreografie Jiřího Kyliána 27´52″ nejspíš není nutné představovat – rukopis mistra je nezaměnitelný. A poslední věc na repertoáru bude moje sólo Sacrebleu, takže už díky rozdílným autorům jednotlivých choreografií můžu slíbit velmi rozmanitý večer,“ uvádí ostravská rodačka a zakládající členka souboru Nataša Novotná.

Kromě samotného galavečera jsou pro aktivní milovníky tance ve spolupráci s Multižánrovým centrem Cooltour a Tanečním divadlem Zóna připraveny workshopy s názvem Techniky klasického a současného tance, které povedou právě Nataša Novotná a Václav Kuneš. Tyto veřejně přístupné workshopy proběhnou ve čtvrtek 17. května v Multižánrovém centru Cooltour v Ostravě na Černé louce: první workshop Klasický tanec – open class povede Nataša Novotná (17.30 – 19 hodin), druhý pod vedením Václava Kuneše má název Moderní tanec – open class (19.15 – 20.45 hodin). Účastníci obou lekcí získávají slevu padesát procent na Galavečer současného tance.
S progresivním tanečním souborem 420PEOPLE, jehož vystoupení bylo například součástí letošního udílení cen České filmové a televizní akademie Český lev, je spjat Jiří Kylián, jedna z nejvýraznějších choreografických osobností současné taneční scény. Název 420PEOPLE obrazně vyjadřuje, že jde o propojení domácí tradice se světovými trendy: 420 je totiž mezinárodní telefonická předvolba, kterou je nutno uvést při volání z ciziny do České republiky. Soubor, který v roce 2006 založili právě Nataša Novotná a Václav Kuneš, získal za mnohé své projekty řadu ocenění, např. Small Hour (choreografie Václav Kuneš) získala cenu Divadelních novin a byla ohodnocena jako nejlepší počin sezóny 2008 v oboru tance a baletu. Nataša Novotná získala za interpretaci v této choreografii ocenění kritiků tanečního magazínu Dance Europe za nejlepší taneční výkon a také prestižní Cenu Thálie 2008.
Respektovanou uměleckou trojici Novotná, Kuneš, Kylián mimo jiné vzájemně spojuje i dlouholeté působení v Nederlands Dans Theater, jehož tanečníci jsou proslulí svou prvotřídní virtuozitou. Jiří Kylián byl v letech 1975 – 1999 uměleckým ředitelem tohoto divadla. Na tanečním Galavečeru současného tance dále vystoupí: Zuzana Herényiová, Jussi Nousiainen, Milan Odstrčil a Alexandr Volný.

Program galavečera nabídne novinku Wind-up (40 minut, choreografie Václav Kuneš), po níž bude následovat sólo Nataši Novotné Sacrebleu (18 minut, choreografie Nataša Novotná). Vrcholem večera bude patnáctiminutové vystoupení s názvem 14‘20“, duet ze slavné choreografie Jiřího Kyliána 27‘52“.
Jediné vystoupení 420PEOPLE v Ostravě: Galavečer současného tance proběhne 16. května 2012 v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona.

Nataša Novotná
Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě získala v roce 1997 angažmá v Nederlands Dans Theater 2. Poté působila ve švédském Göteborgs Operan Ballet (2000-2002) a stala se členkou Nederlands Dans Theater 1 pod vedením J. Kyliána (2002-2006). Spolupracovala s předními světovými choreografy, např. s J. Kyliánem, W. Forsythem, O. Naharinem, M. Ekem, P. Lightfootem. Nizozemskými kritiky byla dvakrát nominována jako ‚nejlepší tanečník‘ za interpretaci děl Duo (W. Forsythe) a Pneuma (J. Inger). V letech 2004-2006 připravovala benefiční představení NDT Choreographic Workshop. Od roku 2006 pracuje nezávisle, jako tanečnice spolupracuje s předními světovými scénami a tvůrci (Tero Saarinen Company ve Finsku, Copenhagen International Ballet, Korzo Theater, Station Zuid a C-scope v Nizozemsku nebo sólistou italské La Scaly Robertem Bollem). Příležitostně působí jako choreograf, taneční mistr a pedagog, z poslední činnosti to je například série workshopů pro British Council a NDT. Nataša získala ocenění kritiků tanečního magazínu Dance Europe za nejlepší taneční výkon v choreografii Small Hour, v téže roli i prestižní Cenu Thálie 2008. V roce 2009 jí byl na závěrečném galavečeru festivalu Tanec Praha udělen titul Tanečník roku 2009. V sezóně 2010/2011 (ve spolupráci s holandským divadlem Korzo) vytvořila Nataša Novotná pro 420PEOPLE choreografii Sacrebleu. Je garantem a lektorem Studia Nové scény ND v Praze.

Václav Kuneš
Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze (1993) získal angažmá v Nederlands Danse Theater 2 a v roce 1998 v Nederlands Danse Theater 1 pod vedením Jiřího Kyliána (do roku 2004). Spolupracoval s celou řadou předních světových choreografů (např. O. Naharin, H. van Manen, W. Forsythe, P. Lightfoot, M. Ek, J. Inger a další). Od roku 2004, kdy působí na „volné noze“, spolupracoval například s japonským choreografem S. Teshigawarou, za jehož duet Scream and Whisper spolu s Rihoko Sato obdržel ocenění Tanečník roku 2005 v Cannes ve Francii. Z dalších jmenujme M. Schumachera a C. Bos-Kroese (celovečerní představení Trilogy a účast na Holland Dance Festival 2005, 2007 a 2009). Jako choreograf působil v Laterně magice v Praze (Graffiti), NDT 2 (Perspective), Copenhagen International Ballet (Sweat Tears, Neen-ya), divadle Korzo (Paedocypris Progenetica – small fish), Station Zuid (Wishes and Fears, Ghost Note) v Holandsku. Ve finském filmu My Madness is my love – Impressions of Vaslav Nijinsky ztvárnil postavu mladého Nižinského. Spolupracoval s J. Kyliánem (např. Last Touch First, 2008), nebo s R. Bolem v jeho Bole& Friends gala’s. V roce 2010 vytvořil pro soubor Ballet de l’Opera National de Bordeaux titul Temporary Condition a svou choreografii Small Hour uvedl v Dominic Walsh Dance Theater v Houstonu v Texasu a nyní i ve švédském Skanes Danstheater. Jeho choreografii Neen-ya zařadil na svůj repertoár také balet Jihočeského divadla (2010).

Jiří Kylián
Svou taneční kariéru začal v devíti letech v přípravce pražského Národního divadla. V roce 1962 byl přijat na pražskou Taneční konzervatoř, o pět let později dostal stipendium na Royal Ballet School v Londýně. Následně se stal členem Stuttgarter Ballett vedeného Johnem Crankem. Kylián zde debutoval jako choreograf s dílem Paradox určeným pro Noverre Gesellschaft.
Po zkomponování tří baletů pro Nederlands Dans Theater (Viewers, Stoolgame a La Cathédrale Engloutie) se v roce 1975 stal uměleckým ředitelem tohoto souboru. V roce 1978 uvedl Nederlands Dans Theater (NDT) na mezinárodní scénu dílem Sinfonietta. V roce 1999, po letech mimořádné práce, předal Kylián své umělecké vedení, ale zůstal spojený s tanečním souborem jako choreograf až do prosince 2009.
Jiří Kylián vytvořil téměř stovku představení, která se hrají po celém světě. Neřadí se mezi ně pouze choreografie pro NDT, ale také pro Stuttgarter Ballett, Ballet de l’Opéra de Paris, Bayerisches Staatsoper v Mnichově, švédskou televizi nebo Tokyo Ballet. V létě 2006 natočil spolu s filmovým režisérem Borisem Paval Conenem film CAR–MEN. Choreografie se tvořila přímo »na místě«, což v tomto případě byly hnědouhelné povrchové lomy v České republice. V loňském roce se autorsky podílel na filmu Václava Havla Odcházení. Během své kariéry získal Kylián mnoho mezinárodních prestižních ocenění a titulů.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Serge Ligtenberg, Pavel Hejný, Roman Sejkot