Kulturní událost Rok české hudby 2014 předznamenají Návraty domů

Dlouho očekávaná baletní inscenace propojí tři významné choreografy se třemi hudebními velikány. Rok české hudby je mimořádná celorepubliková kulturní událost, která již od roku 1924 periodicky každých deset let připomíná výročí významných osobností české hudby. Prvním počinem tohoto velkolepého projektu pro rok 2014 v Národním divadle moravskoslezském bude inscenace Návraty domů, věnovaná třem českým autorům a třem význačným českým choreografům. Diváci se mohou těšit na dílo barda české choreografie Pavla Šmoka Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany. Další částí triptychu bude balet Bohuslava Martinů Škrtič v choreografii známé tanečnice, ostravské rodačky a členky skupiny 420PEOPLE Nataši Novotné. A vůbec poprvé v historii NDM zde bude nastudována choreografie Jiřího Kyliána, a to choreografie Janáčkova cyklu Po zarostlém chodníčku.


„Hudbou Leoše Janáčka jsem byl »nakažen« už v mých studentských letech na pražské konzervatoři. Naše profesorka paní Zora Šemberová vytvořila pro mou partnerku Lucii Novotnou a pro mne choreografii ‚V mlhách’ pro náš absolventský koncert v roce 1967. Ale Janáčkova hudba mi byla vlita do duše už přímo s mateřským mlékem. Matčina část naší rodiny totiž pochází ze Slezska,“ uvádí Jiří Kylián, mimo jiné držitel Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla. „Moje choreografie Po zarostlém chodníčku ve své podstatě vychází přímo z Janáčkovy hudby. Ale nejenom to – je také chválou našeho »malého lidského světa«, ve kterém se ale současně zrcadlí celý vesmír…! V této choreografii naše divadelní jeviště není hlavním dějištěm této choreografie… To jeviště, na které se díváme, je jenom malý a nedůležitý výřez něčeho, co přesahuje naši obrazotvornost a fantazii, přestože se jedná o náš život a naši smrt… Janáček to jistě věděl… Tento princip je přítomen ve všech jeho dílech a v jeho životě!“
Premiéra inscenace Návraty domů se koná 21. listopadu v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona.

Návraty domů podpořily Nadace Bohuslava Martinů, Velvyslanectví Nizozemského království a Nadace Leoše Janáčka. Tato inscenace předznamená výjimečný projekt Rok české hudby 2014, jehož uměleckou záštitu přijali mezzosopranistka Magdalena Kožená a šéf Berlínské filharmonie Sir Simon Rattle. Celorepublikové scénické zahájení Roku české hudby 2014 proběhne 7. ledna 2014 v Praze hostováním Národního divadla moravskoslezského s novým nastudováním Mirandoliny Bohuslava Martinů. Kompletní program všech doposud naplánovaných akcí NDM k Roku české hudby 2014 najdete zde: http://www.ndm.cz/cz/stranka/149-rok-ceske-hudby-2014.html

O autorovi:
Jiří Kylián se narodil v Praze, kde také vystudoval konzervatoř. Po absolvování Královské baletní školy v Londýně začal v roce 1968 působit v Německu v Stuttgartském baletu pod vedením Johna Cranka.
V roce 1973 přijal angažmá v Nizozemském tanečním divadle (Nederlands Dans Theater, NDT) v Haagu jako hostující choreograf. V tomto divadle úspěšně debutoval s Viewers – první z více než šedesáti choreografií, které pro NDT vytvořil. Po Viewers následovaly Stoolgame (1974), Potopená katedrála (1975) a Návrat do neznámé země (1975). V roce 1975 odešel ze Stuttgartského baletu a začal pracovat výlučně pro NDT.
V roce 1975 byl Jiří Kylián jmenován uměleckým ředitelem NDT. Mezinárodní uznání získal v roce 1978 s choreografií Sinfonietta vytvořenou na hudbu Leoše Janáčka. Věhlas ve světě nadále rostl díky takovým dílům, jako Žalmová symfonie (1978), Zapomenutá země (1981), Svadebka (1982), Stamping Ground (1983) a Dítě a kouzla (1984).
V druhé polovině devadesátých let 20. století se Kyliánovo umělecké zaměření odklonilo od lyrické tvorby k abstraktnímu a často surrealistickému baletu. Příkladem této tendence, která se udržela během minulého desetiletí, jsou choreografie Konec hry (1988), Padající andělé (1989), Sladké sny (1990), Sarabande (1990) a Petite Mort (1991).
V dubnu 1995 Jiří Kylián oslavil dvacet let ve funkci uměleckého ředitele NDT uvedením rozsáhlého tanečního projektu Arcimboldo, ve kterém vystoupili všichni tanečníci NDT I, NDT II a NDT III. Při této příležitosti obdržel nejvyšší nizozemský řád a stal se Officier in de Orde van Oranje Nassau.
Kromě různých osobních vyznamenání Kylián a „jeho společnost“ získali četné „kombinované“ ceny na celém světě, z nichž si zaslouží pozornost zejména Angel z Edinburského festivalu (1996,1997) a Arch-Angel (2000), Cena Sira Laurence Oliviera (Londýn, únor 2000), a Cena Nižinského (Monte-Carlo, prosinec 2000) ve třech kategoriích: choreograf, dílo a soubor.
V srpnu 1999 Jiří Kylián odstoupil z funkce uměleckého ředitele Nizozemského tanečního divadla. S ohledem na další rozvoj společnosti však zůstal v NDT působit jako umělecký poradce. Nadále také tvoří produkce pro všechny skupiny divadla.
V roce 2013 vytvořil společně s holandskou televizí NTR film Between entrance and exit, který byl nominován jako jeden z kandidátů na cenu „Gouden Kalf“ během Nizozemského filmového festivalu v Utrechtu v 2013.
Během své kariéry obdržel Kylián mnoho mezinárodních ocenění, jako např.: Officer of the Orange Order – Nizozemí, »čestný doktorát« – Julliard School New York, třikrát »Nižinského cenu« v Monte Carlu (nejlepší choreograf, soubor a dílo), Benoit de la Dance – Moskva a Berlín, »medaili Za Zásluhy« prezidenta České republiky, Rytíř čestné legie ve Francii. V roce 2008 byl vyznamenán jedním z nejvyšších královských ocenění, »medailí Oranžského řádu«, kterou mu udělila Její Veličenstvo nizozemská královna Beatrix. V roce 2011 Kylián obdržel českou Cenu Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla.

Foto: Rolex – Marc Vanappelghem