Hudba Prahy 18. století

Jana Dismase Zelenku, nejvýraznější osobnost českého hudebního baroka, už dnes není třeba představovat. Jeho tvorba spojená s Prahou však stále uniká naší pozornosti. Neprávem.


Tři sepolkra (kantáty určené k provozování na Velký pátek u Božího hrobu) obsahují Zelenkovu nejranější dochovanou hudbu; jsou to však již osobitá díla vykazující všechny znaky skladatelova nanejvýš pozoruhodného kompozičního stylu. Skladby byly určeny pražskému Klementinu, nejstarší jezuitské koleji v Čechách, a jedinečným způsobem dokládají bohatý hudební provoz v kostele Nejsvětějšího Salvátora, který patřil k nejvýznamnějším místům na pomyslné „hudební mapě“ barokní Prahy. Zelenka osobně řídil roku 1709 v tomto kostele provedení prvního sepolkra. Premiérové nahrávky tří kantát se o tři století později (v kostele nacházejícím se na opačném konci Karlova mostu) společně se čtveřicí vynikajících sólistů ujal soubor Collegium Marianum, jeden z nejlepších českých i evropských barokních ansámblů. Další díl úspěšné řady Hudba Prahy 18. století, další pootevřená kapitola pozoruhodného díla Jana Dismase Zelenky.
Zelenkovy velikonoční kantáty po třech stoletích opět ožívají.
Světová premiéra

J. D. Zelenka – Sepolcri
Jan Dismas Zelenka (1679–1745) Musica ad Sepulchrum Domini: Immisit Dominus pestilentiam (ZWV 58, 1709), Attendite et videte (ZWV 59, 1712), Deus, dux fortissime (ZWV 60, 1716)
Hana Blažíková – soprán, David Erler – alt, Tobias Hunger – tenor, Tomáš Král – bas
Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová

Vychází: 21. 10. 2011
Cena: 329,- Kč

Foto: Supraphon