Musica Florea přiveze kouzlo Hammerklavieru do Jablonce

Festival Město plné tónů 2015 zakončí v Jablonci nad Nisou 30. září koncert souboru Musica Florea a české klavíristky Petry Matějové. Na programu Hammerklavier v hudbě pražských a vídeňských klasiků zazní komorní skladby hudebního klasicismu: díla W. A. Mozarta, L. Koželuha a J. N. Hummela. Koncert začíná v 19 hodin v Městském divadle.

Musica Florea hammerklavier
Vrcholem programu bude nepochybně uvedení Mozartova klavírního koncertu č. 13 C dur, KV 415 s využitím hammerklavieru. Barevná zvuková originalita hammerklavieru je ve spojení se smyčcovými nástroji nenahraditelná pro pochopení hudebnosti českého klasicismu. Pražští skladatelé, kteří působili buď výhradně v Čechách nebo v zahraničí, byli vyhlášenými odborníky na tento nástroj a Musica Florea letos jejich odkaz oživila.
Soubor Musica Florea se pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla specializuje na autentickou interpretaci staré hudby a také program Hammerklavier v hudbě pražských a vídeňských klasiků, který měl premiéru letos v únoru, připravila na základě vlastní badatelské činnosti. Klavírní komorní literatura českého klasicismu je v současné době muzikologicky zpracovaná jen částečně, proto je při přípravě nových hudebních programů nutné pracovat s dobovými rukopisy a tisky. Soubor Musica Florea má s touto prací již dlouholeté zkušenosti. Pro své projekty si zve virtuózy specializující se na jednotlivá období, v případě hammerklaveiru je to klavíristka Petra Matějová.

Hammerklavier v české hudbě
Hammerklavier, neboli kladívkový klavír, byl novinkou 18. století. Své předchůdce – cembalo, spinet a klavichord – překonal dynamickými možnostmi a barvou zvuku do té doby u klávesových nástrojů nevídanou. Už v 1. polovině 18. století začali stavitelé nástrojů experimentovat s jiným mechanismem rozeznění strun, než bylo například drnkání brkem aj. Složitější kladívkový mechanismus pak ještě několik desetiletí »zrál«. První, kteří ho přijali za svůj, byli nástrojaři, hudebníci a skladatelé v Rakousku a Německu. Vídeň se stala baštou nové klavírní epochy. Vídeň v době Mozartově, Haydnově, ale také v době přílivu vynikajících českých hudebníků, kteří se zde prosadili do té nejvyšší umělecké společnosti – a není divu, že právě jako klavíristé, klavírní pedagogové a tvůrci klavírních skladeb. Program Hammerklavier v hudbě pražských a vídeňských klasiků je připomínkou této přelomové epochy a jejích důležitých představitelů právě na poli klavírního umění. A také českých průkopníků kladívkového klavíru, kteří mají mezi nimi pevné místo.

DL_Jablonec-2

Musica Florea
Soubor Musica Florea vznikl roku 1992 jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace hudby v České republice. Založil ho violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Zárukou renomé souboru a zároveň základem jeho činnosti je hra na originální nástroje nebo jejich kopie, podložená studiem dobových pramenů a estetiky. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální skladby symfonické, operní a oratorní, a to od počátků baroka až po 20. století. Od roku 2002 pořádá Musica Florea vlastní koncertní řady s důrazem na prezentaci nově objevených děl i skladeb, které si zasluhují návrat k interpretační původnosti.

Kdo je Petra Matějová?
Petra Matějová již řadu let spojuje ve své kariéře hru na moderní klavír i na jeho historické podoby. Její snahou je každý repertoár maximálně přiblížit zvukové a interpretační estetice doby, ve které vznikal, což souvisí také s výběrem odpovídajícího typu nástroje. K tomuto interpretačnímu proudu se přiklonila zejména během šestiletého pobytu v Paříži, kde se po absolutoriu na pražské AMU a Konzervatoři specializovala ve hře na kladívkový klavír. Vystoupila na festivalech ve Francii a Španělsku, v Čechách (Pražské jaro, pravidelně koncertní sezóna FOK, Haydnovy hudební slavnosti ad.) a na Slovensku (Dny staré hudby, Hammerklavierfest), dále se představila sólově nebo v různých komorních seskupeních ve většině evropských zemí. Nedávno získala doktorát na pařížské konzervatoři a Sorbonně a JAMU v Brně; tématem její disertace bylo klavírní dílo J. V. H. Voříška.
Petra Matějová hraje na kopii klavíru Anton Walter & Sohn z r. 1805 postavenou v r. 2007 stavitelem Paulem McNultym v Divišově.

Program:
Leopold Koželuh (1747-1818): Quartetto I.,
Johann Nepomuk Hummel (1778-1837): Quintet (pro hammerklavier a smyčce),op.87,
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Piano Concerto No. 13 In C Major KV 415

30. září 2015, Městské divadlo Jablonec nad Nisou, 19 hodin

Foto: Musica Florea

FB_post_Mysmas