7 důvodů, proč cvičit venku (nejen na jaře)

Cvičit venku se dá skutečně celý rok, jde jen o to se na sportovní aktivity správně obléct, abyste si pohyb venku náležitě užili a nemuseli řešit, že je vám buď příliš zima, nebo naopak příliš teplo. Přicházející jaro navíc k načerpání energie venku přímo vybízí. Jak se ale k venkovním aktivitám namotivovat, když se vám prostě nechce, protože je venku třeba nevlídno? Přinášíme vám sedm důvodů, které nesnesou žádná ALE.

Kari Traa SS19 Dag1_06_0072 (1)

1 VYDRŽÍTE CVIČIT DÉLE

Když jste rušeni okolním prostředím, méně se soustředíte na to, kolik jste již uběhli nebo kolik kalorií jste spálili dřepy. „Změna obvyklé cvičební rutiny a objevení nové přírodní scenérie vám pomůže v boji s tréninkovou nudou. Přirozený sluneční svit, pohyb na čerstvém vzduchu a kontakt s přírodou (působení barev, vůní, zvuků) navíc oproti indoor aktivitám výrazně přispívá k odreagování, snížení stresu, k posílení imunitního systému i lepšímu spánku,“ říká výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan Renata Štěpánová. Budete sami překvapeni, jak rychle vám cvičení ubíhá, když nejste v tělocvičně.

2 VYDÁTE VÍCE ENERGIE A ZAPOJÍTE VÍCE SVALŮ

Výzkum tvrdí, že lidé, kteří běhají venku, mají flexibilnější kotníky. Běháním do kopce a z kopce zapojíte jiné svaly než na běžícím páse. Venkovní prostředí má také tendenci vás přinutit k většímu výkonu. Studie porovnávající snahu běžců, kteří běhají na běžícím páse a venku, dokazují, že na páse vydáte méně energie na zdolání stejné vzdálenosti než při venkovním běhu. Je to hlavně proto, že v posilovně nemusíte čelit větru a změnám terénu.

Miluji běh venku na čerstvém vzduchu, ale samozřejmě nemám ráda, když je zima nebo prostě nevlídno. Pokud se ale dobře připravíte, tak sami brzy zjistíte, že neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení. Na běhání venku, když zrovna ještě není příliš teplo, doporučuji obléct funkční kousky z vlněného materiálu, který je prodyšný, reguluje teplotu a navíc ani po několikátém nošení nezapáchá,“ radí Eva Stránská, trenérka a ambasadorka norské značky sportovního oblečení pro ženy Kari Traa. „Myslím si, že běhání je hodně o hlavě, když už máte to správné oblečení, jde jen o to překonat první krok a vytáhnout paty z domu. Pohybem venku navíc spálíte více kalorií než při pokojové teplotě, a tak si po výběhu budete moci bez výčitek dopřát třeba dezert navíc,“ říká Eva Stránská.

Kari Traa SS19 Dag1_06_0180mix (1)

3. UŠETŘÍTE PENÍZE

Permanentka do posilovny není zrovna levná záležitost. Vyčerpá vám bankovní konto a stane se zbytečnou, pokud nejste zrovna typ, co se v posilovně rád předvádí. Menší investice do domácího vybavení posilovny může být také zbytečná, pokud vás brzy omrzí. Jestliže tedy chcete ušetřit, mít pravidelný zdravý pohyb a ještě objevit z nové perspektivy okolí vašeho bydliště, udělejte si výlet do nejbližšího lesa a uvidíte, že se tam budete rádi vracet.

4. BUDETE ŠŤASTNĚJŠÍ A MÉNĚ VYSTRESOVANÍ

Cvičení venku funguje jako přírodní antidepresivum. Podle výzkumů nám venkovní trénink přináší pocit revitalizace, novou energii a pozitivní myšlení. Už po třicetiminutové procházce v parku se 71 procent lidí cítí méně ve stresu.

Kari Traa SS19 Dag1_08_0439_utv

5. PORAZÍTE BAKTERIE

Posilovny nejsou zrovna nejčistším místem na zemi. Naopak, některé studie poukazují na fakt, že posilovna je ideálním prostředím pro přenos bakterií, které mohou způsobit MRSA a jiná onemocnění a infekce zahrnující takzvanou atletickou nohu, vředy, kožní plísně a jiné. Vzduch uvnitř je také více znečištěný. Takže kdykoliv můžete, vyrazte ven dýchat čerstvý vzduch a vyhněte se tak bakteriím, které na vás v posilovně číhají.

6. BUDE VÁM TO LÉPE MYSLET

Během dne se děje tolik věcí, kterým musíme věnovat pozornost. Pak může být těžké soustředit se jen na jeden úkol. Pobyt v přírodě umožní vaší mysli jen tak bloudit. Kognitivní části našeho mozku mohou odpočívat a naopak se pak lépe soustředit, když je potřeba. „Blízkost přírodě zvyšuje naší celkovou pohodu – má na nás imunizační efekt tím, že nás ochraňuje před stresem a pomáhá nám soustředit se a lépe přemýšlet,“ tvrdí Jo Barton, Ph.D, vedoucí autor studie z roku 2011, která analyzovala mentální zdraví třiapadesáti osob, jež se účastnily venkovních a vnitřních aktivit po dobu šesti týdnů.

7. TRÉNOVAT MŮŽETE KDYKOLI A KDEKOLI

Když cvičíte venku, neomezují vás žádné rozvrhy lekcí, doprava atd. Stačí si zavázat tenisky a prostě vyrazit! A vymlouvat se nemůžete ani na služební cestě nebo dovolené.

Foto: www.guideline.cz


Warning: A non-numeric value encountered in /data/web/virtuals/80747/virtual/www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353