Kenzaburó Óe – Seventeen / Sexuální bytosti

Dvě novely nositele Nobelovy ceny a prvního skutečně moderního japonského autora Kenzabura Óe vycházejí poprvé česky. Hrdiny obou jsou mladíci, kteří nacházejí smysl života v sebeukájení, exhibicionismu a pravicovém hnutí. Přeložil Michael Weber. Doslov Anna Křivánková.


Obě novely pocházejí ze 60. let 20. století, kdy Óe pociťoval silnou touhu vyjadřovat se k aktuálnímu společenskému dění. Japonskem tehdy zmítaly vnitřní rozpory: už nebylo zemí zdecimovanou druhou světovou válkou, ale ještě nebylo moderní světovou velmocí. Mnoho lidí stále žilo na hranici chudoby, nespokojenost s politickou situací vyvrcholila demonstracemi proti revizi bezpečnostní smlouvy s USA, kterých se aktivně účastnil i Kenzaburó Óe.
Příznačnou postavou jeho tvorby z této doby je »sexuální mladík«, jak jej sám autor označoval. Jeho sexuální bytosti v čele s mladíkem J ze stejnojmenné novely jsou slabé. Na rozdíl od bytostí politických, které se okolnostem vzpírají a přemáhají je, bytosti sexuální před tlaky okolního světa ustupují a vybíjejí se na poli soukromých perverzí. Obě novely byly ve své době odmítnuty, Seventeen dokonce vyvolalo nevídaný skandál, reakce čtenářů i kritiky byly velice ostré a pobouřené.
Seventeen je příběhem středoškoláka, dospívajícího v Japonsku na přelomu 50. a 60. let, který těžce hledá cestu ze své osamělosti i své místo ve společnosti. Nepochopený sedmnáctiletý mladík, chronický onanista, nachází smysl své existence v extrémním pravicovém hnutí. Román Sexuální bytosti pojednává o partě filmařů, která přijíždí do přímořského letoviska natáčet experimentální film. Každý ze sedmi účastníků výpravy má pro svou účast na natáčení své osobní důvody.

O autorovi
Kenzaburó Óe (1935), nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1994, je českým čtenářům znám už od konce 60. let minulého století. Česky vyšla jeho díla Chov (1958, č. 1966, 1999) a Mladík, který se opozdil (1962, č. 1978). Loni vydal Plus román Soukromá záležitost (1964, č. 2010), který patří mezi jeho nejsilnější texty. Óe je celosvětově vnímán jako první skutečně moderní autor, který dokázal japonskou literaturu vytrhnout z její zakořeněné tradice a posunout ji do hlavního proudu moderní světové literatury.

Foto: Albatros