Pražské jaro nabídne operní hit Život prostopášníka

Na podzimní úspěch Hindemithova Cardillaca v Praze hodlá Národní divadlo moravskoslezské (NDM) navázat uvedením slavné opery Igora Stravinského v rámci hlavního programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.


Jednu z nejzásadnějších oper Igora Stravinského Život prostopášníka budou moci diváci zhlédnout v úterý 22. května od 19 hodin v historické budově Národního divadla v Praze. Soubor opery NDM se tak na prestižní hudební festival Pražské jaro vrací po 35 letech. Hudební ředitel NDM Robert Jindra k tomu uvádí: „Při mém nástupu do funkce hudebního ředitele NDM jsem proklamoval, že kromě klasického repertoáru budeme uvádět i stěžejní operní díla 20. století, která jsou v České republice řadu let opomíjena. Tyto projekty na sebe pochopitelně přitahují pozornost diváků i mimo ostravský region. I z toho důvodu jsme se rozhodli s takto výjimečnými projekty představit i mimo domovskou scénu a umožnit tak i širšímu diváckému spektru seznámit se se zásadními díly operní literatury 20. století. Hindemithův Cardillac zazářil na podzim loňského roku v rámci divadelní přehlídky Ostrava v Praze. Věříme, že i Stravinského Život prostopášníka sklidí u pražského publika stejně výrazný úspěch jako tomu bylo při jeho březnové premiéře v Ostravě.“


V roli prostopášného Toma Rakewella se představí americký tenorista mexického původu, absolvent prestižní Juilliard School v New Yorku Jorge Garza, který studoval například u režiséra Franka Corsara a maestra Zubina Mehty. V posledních několika letech působil zejména v řadě amerických divadel (např. Los Angeles Opera), jeho umění ale mohli ocenit také diváci v Evropě. V ďábelské roli Nicka Shadowa vystoupí vynikající německý barytonista Ulf Paulsen, jehož současný repertoár je nesmírně široký a zahrnuje barytonové, basbarytonové i basové role. Pravidelně vystupuje v Anhaltisches Theater Dessau, Staatstheater Cottbus a dalších. Pražskému publiku se již představil několikrát: v roce 1998 jako host Opery Mozart, poté i ve Státní opeře Praha a v Národním divadle.
Nastudování Života prostopášníka rezonuje s dramaturgickým záměrem NDM uvádět v rámci řady Operní hity 20. století velká díla tohoto období, zejména pak autory, kteří v Ostravě pobývali nebo ji navštívili, jako jsou například Leoš Janáček, Paul Hindemith, Sergej Prokofjev či právě Igor Stravinskij. Scénografický prostor inscenace Stravinského ceněné opery přirovnává její režisér a zároveň ředitel NDM Jiří Nekvasil ke slavné ostravské Stodolní ulici: „Život prostopášníka je pozoruhodně více vrstevnaté a navíc velmi aktuální dílo – výsostné a inspirující moderní hudební divadlo. Stravinského neoklasicistní hudební jazyk se v hlavní inspiraci obrací k vrcholným dílům hudby W. A. Mozarta. Scénografický prostor je jakousi stylizovanou nekonečnou perspektivou barokních kulis a zároveň evokuje lákavou ulici rozkoše, zábavy, hříchu (chcete-li jakousi Stodolní), ze které se na hlavního hrdinu valí rozličná pokušení. Téma opery – moralita, o tom že zahálka a snaha o bezpracně nabyté bohatství a bezstarostný život spojený s rychlým zbohatnutím je cestou do pekel – je výsostně aktuální i dnes. Je to opera veskrze divadelní, nadmíru hudební, trochu naivní a zábavná tak, až někdy zamrazí.“ Na inscenaci se dále podíleli scénograf Daniel Dvořák, dirigent Jakub Klecker, sbormistr Jurij Galatenko a výtvarnice kostýmů Marta Roszkopfová. Pohybové spolupráce se ujal Igor Vejsada.
Národní divadlo moravskoslezské uvádí Život prostopášníka v anglickém originále (s českými titulky), a to pod záštitou Velvyslanectví USA v Praze. Je to vůbec poprvé, kdy se na území České republiky Život prostopášníka v anglickém originále hraje. Kromě Jorge Garzy (Tom Rakewell) a Ulfa Paulsena (Nick Shadow) se v dalších rolích můžete mimo jiné těšit na Janu Šrejma Kačírkovou (Anne Trulove) nebo Yvonu Škvárovou (Baba Turek), která za své ztvárnění této role sklízí bouřlivé ovace publika.
Jediné uvedení na Pražském jaru v úterý 22. května od 19 hodin v historické budově Národního divadla v Praze. Dramaturgický úvod začne v hlavním foyeru na prvním balkóně v 18.30 hodin.

Život prostopášníka (The Rake’s Progress)
Světovou premiéru v benátském Teatro La Fenice v roce 1951 dirigoval sám Stravinskij a k dispozici měl hvězdné obsazení v čele s Elisabeth Schwarzkopf v roli Anne Trulove. Jedna z divácky nejúspěšnějších oper 20. století byla inspirována výtvarným dílem, stejnojmenným cyklem rytin anglického grafika Williama Hogartha. Hlavní »hrdina« příběhu Tom Rakewell je lehkovážný zahaleč a sní o bezstarostném životě bez práce. Před svatbou s počestnou Anne Trulove si má najít pořádnou práci, ale stane se naopak snadným cílem vtěleného ďábla Nicka Shadowa. Po roce prostopášného života sice partii karet o svou duši vyhraje, ale Nick na něj sešle šílenství a Tom zanedlouho umírá v blázinci. Život prostopášníka je vzorovým dílem hudebního neoklasicismu, jehož byl Igor Stravinskij jedním z hlavních představitelů. Velmi osobitým způsobem navazuje na tradiční formu italské opery osmnáctého století, hudební složka díla ovšem nezapře svůj původ ve století dvacátém.

Jorge Garza
Svou pěveckou dráhu začal jako účastník několika programů pro talentované mladé pěvce, díky kterým získal první příležitosti na operních scénách – jako Don Ottavio v Mozartovu Donu Giovannim a Sesto v Händelově Juliu Caesarovi. Následovalo angažmá v Los Angeles Opera, kde vytvořil například Ferranda v Mozartových Così fan tutte a Nemorina v Donizettiho Nápoji lásky.
Jorge Garza absolvoval prestižní Juilliard School, kde studoval například u režiséra Franka Corsara a maestra Zubina Mehty. V posledních několika letech působil zejména v řadě amerických divadel, jeho umění ale mohli ocenit také diváci v Evropě – především v mozartovském a belcantovém repertoáru, velký úspěch ale zaznamenal také jako Tom Rakewell ve Stravinského Životu prostopášníka (Theater für Niedersachen).

Jorge Garza odpovídá
S »prostopášníkem« Tomem Rakewellem debutujete v České republice. Jak se Vám líbí v Ostravě?
Vaše město je doslova okouzlující. Nejvíce na mne zapůsobilo, a to především v divadle, jak jsou zde všichni lidé laskaví a vlídní. Cítím se zde jako součást jedné velké rodiny, což nebývá běžné. Občas se mi stalo, při hostování v jiných evropských divadlech, že lidé v divadle byli chladnější. To ale není případ ostravského divadla. Prožívám zde krásné chvíle.

Jak často zpíváte v Evropě a kde nejraději?
Většina mé dosavadní práce v Evropě se odehrávala v Německu. Působil jsem několik let v Hannoveru a v několika dalších německých městech. Všechno, co jsem tam zpíval, bylo v němčině, takže jsem se musel snažit dobře vyslovovat. Vedle této země jsem měl možnost pracovat rovněž v Rakousku a jeho metropoli. Od té doby jsem na cestách mezi Spojenými státy a Evropou, je to nesmírně vzrušující.

Roli Toma Rakewella v Ostravě zpíváte v anglickém originále…
Tuto roli jsem již zpíval v němčině, a když jsem byl osloven z Ostravy, abych ji zde nastudoval v anglickém originále, byl jsem nadšený. Angličtina je mým rodným jazykem, a proto jsem moc rád, že mám možnost v Životu prostopášníka u vás zpívat.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Martin Popelář