Návraty domů – hlavní inscenační projekt letošní sezóny

Národní divadlo moravskoslezské (NDM) představí hlavní inscenační projekt letošní sezóny – baletní premiéru Návraty domů. Diváky čekají hned tři choreografie během jednoho večera: Trio g moll, Škrtič a Po zarostlém chodníčku.


Návraty domů budou večerem tří současných českých choreografů. Jiří Kylián a Pavel Šmok představí v Národním divadle moravskoslezském své jedinečné choreografie a Nataša Novotná nově nastuduje se souborem choreografii Škrtič.
Celý baletní triptych bude uveden choreografií Pavla Šmoka Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany: „Smetana napsal Trio g moll po smrti své – hudebně nadané – dcerky Bedřišky, jejíž odchod ho hluboce zasáhl. Nevím, co mu při psaní partitury probíhalo v hlavě, ale vím, co mi říkala jeho hudba. Celou tu tragiku ztráty a prázdnoty, ale také vzpomínky na dětské hry a bezstarostné mládí. Pokud naše pohybové vyjádření vyvolá ve vás podobné pocity, uspěli jsme,“ dodává ke své choreografii Pavel Šmok.


Druhou částí triptychu bude balet Bohuslava Martinů Škrtič v choreografii známé tanečnice a členky skupiny 420PEOPLE Nataši Novotné, která uvádí: „Podtitul baletu pro tři tanečníky v partituře Škrtiče zní: Obřad proměny. Skladba, kterou Bohuslav Martinů zkomponoval po dlouhé nemoci v roce 1948 v kosmopolitním New Yorku, plném nových vlivů, a také předloha – mytický příběh Oidipa a Sfingy z doby dávno před rokem nula – navozují už podvědomě spíše dramatickou atmosféru. Nakolik ale přítomné drama fakticky odpovídá dané situaci a nakolik si ho vytváříme sami na základě několika utkvělých představ? Najdeme-li nakonec odvahu se přes naše představy přenést, dost možná zjistíme, že se věci mají úplně jinak, a to, co se nám zdálo být včera nepřekonatelnou překážkou, je dnes historkou pro zasmání.“
Triptych uzavře vůbec poprvé v historii NDM nastudovaná choreografie Jiřího Kyliána na hudbu z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku.

Premiéra inscenace Návraty domů se koná 21. listopadu v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona.

Návraty domů předznamenají výjimečný projekt Rok české hudby 2014, jehož uměleckou záštitu přijali mezzosopranistka Magdalena Kožená a šéf Berlínské filharmonie Sir Simon Rattle. Celorepublikové scénické zahájení Roku české hudby 2014 proběhne 7. ledna 2014 v Praze hostováním Národního divadla moravskoslezského s novým nastudováním Mirandoliny Bohuslava Martinů.

NATAŠA NOVOTNÁ
Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě získala v roce 1997 angažmá v Nederlands Dans Theater 2. Poté působila ve švédském Göteborgs Operan Ballet (2000–2002) a stala se členkou Nederlands Dans Theater 1 pod vedením J. Kyliána (2002–2006). Spolupracovala s předními světovými choreografy, např. s J. Kyliánem, W. Forsythem, O. Naharinem, M. Ekem, P. Lightfootem. Nizozemskými kritiky byla dvakrát nominována jako ‚nejlepší tanečník‘ za interpretaci děl Duo (W. Forsythe) a Pneuma (J. Inger). V letech 2004–2006 připravovala benefiční představení NDT Choreographic Workshop. Od roku 2006 pracuje nezávisle, jako tanečnice spolupracuje s předními světovými scénami a tvůrci (Tero Saarinen Company ve Finsku, Copenhagen International Ballet, Korzo Theater, Station Zuid a C-scope v Nizozemsku nebo sólistou italské La Scaly Robertem Bollem). Příležitostně působí jako choreografka a pedagožka, z poslední činnosti to je například série workshopů pro British Council a NDT. Nataša získala ocenění kritiků tanečního magazínu Dance Europe za nejlepší taneční výkon v choreografii Small Hour, za tutéž roli i prestižní Cenu Thálie 2008. V roce 2009 jí byl na závěrečném galavečeru festivalu Tanec Praha udělen titul Tanečník roku 2009. V sezóně 2010/2011 (ve spolupráci s holandským divadlem Korzo) vytvořila Nataša Novotná pro 420PEOPLE choreografii Sacrebleu. Je garantem a lektorkou Studia Nové scény ND v Praze.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Martin Popelář