Dramatik D. C. Jackson zhlédne v Praze své představení Můj romantický příběh

Na pozvání Divadla pod Palmovkou přijede 27. února do Prahy současný skotský dramatik D. C. Jackson a 28. února zhlédne svoji komedii Můj romantický příběh, kterou Divadlo pod Palmovkou uvádí v Divadle Komedie. D. C. Jackson je mladý skotský dramatik, jehož hry byly uvedeny jak v experimentálních a klubových divadlech, tak i v Royal Lyceum v Edinburghu.


Jeho hry o životě dnešní mladé »ztracené« generace se v současnosti úspěšně hrají v několika zemích, v Evropě i mimo ni. Jeho hra Můj romantický příběh z roku 2010 (poprvé byla uvedena v edinburském Traverse Theatre a vzápětí získala první cenu na Fringe festivalu v Edinburghu) se odvážně, ironicky a s nadhledem dotýká jednoho z hodně diskutovaných témat dneška – fenoménu »života single«. Komedie je v České republice uváděna již potřetí; nejnověji právě v Divadle pod Palmovkou.
Návštěva D. C. Jacksona v Praze je příležitostí setkat se s autorem, který je jedním z reprezentantů současné britské dramatiky a je též členem umělecké rady edinburského divadla Royal Lyceum i Skotského národního divadla.
Představení 28. 2. je téměř vyprodáno, na představení 13. 3. je k dispozici cca 60 vstupenek a na další představení 28. 4. jsou přijímány rezervace (předprodej bude zahájen 3. 3. od 13.00 hod.). Všechna představení se uskuteční od 19 hodin v Divadle Komedie.

O autorovi:
Skotský dramatik narozený v roce 1980 ve Stewartonu, malém skotském městě s přibližně 6500 obyvateli ve Východním Ayrshiru. Jeho otcem je Edward (Eddie) Jackson, zakladatel a dlouholetý ředitel významné zájezdové divadelní společnosti Borderline Theatre Company, která se programově zabývá uváděním nových divadelních textů. D. C. Jackson autorsky začínal jako scénárista krátkých kreslených seriálů v edinburském magazínu List, pracoval však také v call centru nebo jako tiskový mluvčí. Přibližně od roku 2006 se věnuje psaní divadelních textů. Jeho hry jsou z hlediska žánru černými a ironickými vztahovými groteskami či nekompromisními generačními komediemi a tragikomediemi, jejichž témata jsou obvykle spojena s pocity a prožitky společnými současné mladé generaci. Jeho hry se nevyhýbají ani tabuizovaným tématům. Není přitom náhodou, že Jackson klade zvláštní důraz na mezilidské vztahy, jejichž současná krize je důležitým motivem všech jeho děl.


D. C. Jackson zprvu psal krátké hry, skeče a divadelní monology určené především pro experimentální a klubová divadla – mj. je autorem krátkých her Company Policy (Firemní politika), Drawing Bored (Kresba znuděnosti), Matinee Idle (Líná hvězda), Out on the Wing (V rozletu), Sorry (Sorry), Trouble with Double (Potíže s dvojníkem) či scénáře k pantomimě Jack And the Beanstalk (Jack a kouzelná fazole). V roce 2008 byla uvedena jeho první celovečerní hra The Wall (Zídka) zachycující osudy několika autorových generačních vrstevníků hledajících své místo ve světě a pokoušejících se vyrovnat se svými rodiči a prarodiči. Hra byla nejprve uvedena v Tron Theatre v Glasgow a později i divadelní společností Borderline Theatre Company, kterou mezi lety 1977 a 2009 úspěšně řídil autorův otec (D. C. Jackson v jednom novinovém rozhovoru uvedl, že to byl poměrně riskantní krok, protože případný neúspěch mohl vážně ohrozit otcovu i jeho divadelní kariéru). Inscenace hry The Wall nakonec získala nominace na několik divadelních cen, včetně Ceny skotských divadelních kritiků za nejlepší novou hru. Na úspěch hry The Wall navázal Jackson o rok později volným pokračováním nazvaným The Ducky (Kačák) pojednávajícím o »nekonečně dlouhých« dvou letech v životě skupiny teenagerů vyplněných milostným hledáním. Hra byla uvedena v Borderline Theatre Company a její divácký úspěch umožnil tomuto divadlu procházejícímu vážnou finanční krizí další existenci (na repertoáru je dosud). V roce 2010 napsal Jackson k oběma předchozím hrám třetí a poslední volné pokračování – černou vánoční komedii o vztahově nefunkční rodině s názvem The Chooky Brae (Kuřecí vršek). Trojice her spojená místem děje, hlavními postavami a základními tématy byla poté zahrnuta pod souhrnný název Stewarton trilogy (Stewartonská trilogie).


Zatím nejúspěšnější Jacksonovou hrou je postmoderní romantická komedie založená částečně na vlastních zážitcích a nazvaná Můj romantický příběh (My Romantic History). Tato »kancelářská romance«, jak hru čtenářům přiblížila jedna z britských anotací, byla poprvé uvedena 5. dubna 2010 v edinburském Traverse Theatre a téměř vzápětí získala první cenu na prestižním mezinárodním festivalu mladých a experimentálních divadel – Fringe Festivalu v Edinburghu. Následně byla přenesena do londýnského divadla Bush Theatre, které se specializuje na uvádění nových her a představuje jednu z nejsledovanějších evropských scén tohoto typu v Evropě. Úspěch hry byl i zde velký a uznání přicházela od kritiky i diváků. Také proto byla hra Můj romantický příběh brzy uvedena v mnoha zahraničních divadlech a v roce 2010 vznikla podle divadelní předlohy i stejnojmenná rozhlasová verze pro stanici BBC Radio 4.
V roce 2011 Jackson napsal část rozsáhlého souboru textů nazvaného Sixty six (Šedesát šest), do kterého byly zahrnuty texty nejrůznějšího druhu vzniklé na motivy jednotlivých kapitol Bible krále Jakuba, jednoho z historicky nejdůležitějších anglických literárních děl. Jacksonův příspěvek měl název Paul’s First Voicemail to Thessa (Pavlova první hlasová schránka pro Thessany) a volně zpracovával v podobě divadelního textu Epištolu apoštola Pavla k Thessalským. Ve stejném roce se D. C. Jackson podílel spolu s dalšími dvěma autory také na inscenaci Smalltown (Maloměsto) uvedené v edinburském Tron Theatre. V roce 2012 Jackson, do té doby spojený s malými experimentálními divadly, vstoupil jako autor na jeviště klasického divadla – v divadle Royal Lyceum v Edinburghu byla uvedena Jacksonova adaptace Beaumarchaisovy Figarovy svatby, která nově spojila slavnou komedii s operou W. A. Mozarta a zasadila ji do prostředí současných bankéřů. Svůj vstup na »velké« jeviště Jackson v novinovém rozhovoru komentoval následovně: „Mladým autorům se ve Spojeném království většinou doporučuje, aby nejprve napsali alespoň tři úspěšné hry pro malá studiová divadla, a pak teprve pomýšleli na něco víc. Je tedy jasné, že příležitost psát pro tak velkou a renomovanou scénu, jakou je Divadlo Lyceum, znamená obrovskou změnu i radost. Ředitel Lycea Mark Thompson byl velmi uznalý a statečný, když mi umožnil pro tohle divadlo, které jsem vždy miloval, psát. Štípu se od té doby do ruky, abych se přesvědčil, že se mi to jenom nezdá – ale ne, nezdá, tohle je fakt Lyceum! A já jsem přitom jenom hajzlík z Ayrshiru, který píše hry s onanistickými fórky. Figarova svatba je ale samozřejmě jiná, ta je vhodná pro celou rodinu.“ Jacksonova zatím poslední hra má název Threeway (Trojka) a jejím jádrem je »pansexuální dobrodružství« mladého mileneckého páru, který se neortodoxně vypořádává s tím, že do jejich postele přibyl další muž.


D. C. Jackson se zúčastnil rezidenční stáže v londýnském divadle Royal Court určené pro nadějné a začínající dramatiky a je členem umělecké rady edinburského divadla Royal Lyceum a Skotského národního divadla. Momentálně žije v Glasgow. Hra Můj romantický příběh byla v České republice uvedena již dvakrát – v české premiéře to bylo v roce 2012 v Buranteatru Brno a v roce 2013 v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.

Foto: Divadlo pod Palmovkou / Leoš Skokan