Režisér Jiří Strach: Labyrint je pro chytrého a koncentrovaného diváka

Nález těla krajského politika Karase, kterého vrah zabil v duchu středověkých mučících praktik a tělo pečlivě naaranžoval v podivné scéně, rozpoutá policejní honbu za sadistickým pachatelem. Ten staví vyšetřovacímu týmu do cesty složitou sérii vražd, které svojí krutou obřadností otřásají místním regionem i samotnými kriminalisty. Kořeny složitého případu sahají až k vraždě mladé dívky ze Slovenska, která zemřela podobně záhadným způsobem jako Karas. Nový sedmidílný seriál režiséra Jiřího Stracha a scenáristy Petra Hudského od pondělí 31. srpna na ČT1, vždy ve 20 hodin. A právě s Jiřím Strachem jsme si popovídali.

311298380010001_01

Co vás napadlo, když jste se seznámil se scénářem Labyrintu?
Obraz jako vraždící inspirace, jako alfa a omega celého příběhu? Proč ne. Hieronymus Bosh a jeho Poslední soud jako znak jakési evropské divácké integrace. Všichni ho znají, kunsthistorikové zkoumají. Děj i téma se přes veškeré lokální brněnské ukotvení může stát srozumitelným či uchopitelným pro celoevropské publikum.

Pro koho jste Labyrint natočil?
Pro chytrého, soustředěného a koncentrovaného diváka, kterého nepodceňuji. Prostě nedělám podlézavé věci, nýbrž náročné. Nechci točit lacinosti jen pro masovou sledovanost. Věřím v senzitivnost diváka. V tom máme na východě výhodu, protože slovanská mentalita srdce, schopnosti číst v obrazech a ikonách je jiná než západní, která je spíš rozumově analytická. Věřím, že divák se nechá vést tajemstvím Labyrintu, aniž by dostal okamžitou odpověď, a v hlubinách jeho tajemství je schopen konstruovat své vlastni odpovědi, ale především pocity…

311298380010001_04

Natáčeli jste na mnoha místech Brna a jeho okolí, při natáčení nechyběli záchranáři nebo policejní zásahovka. Co bylo nejnáročnější?
Za mimořádný režijní úkol považuji sestavení týmu herců, vytvořit správnou hereckou souhru. Do mnoha rolí jsem obsadil špičkové herce, ale stavím vedle sebe různá, často protichůdná herecká charismata. Jsem ale přesvědčený, že jsem se s tím porval velmi dobře a za výkony herců jsem velice vděčný.

Anotace prvního dílu Labyrintu:
V opuštěném lomu nedaleko Brna objeví náhodní bruslaři tělo regionálního politika Karase. Toho někdo po dlouhém mučení dovlekl do lomu, kde ho napíchl na kůl, probodl mečem a jeho tělo omotal mrtvým černým hadem. Případu se ujímají jihomoravští kriminalisté v čele s majorem Michalem Remešem (Jiří Langmajer). Do vyšetřování této neobvyklé vraždy se brzy připojí také kriminalistka z Bratislavy Tamara Hrósnká (Zuzana Kanócz). Ta přijíždí na Moravu krátce poté, co se o zvláštní vraždě u Brna dozvídá z médií. Na Slovensku totiž nedávno vyšetřovala případ zavražděné dívky Gábiky Uhorčíkové, kde pachatel použil podobný způsob usmrcení oběti. Kriminalisté intenzivně sbírají vše, co by mohlo vést k dopadení pachatele. Hlavní šéf brněnské kriminálky Petr Oliva (Miroslav Donutil) potřebuje mít rychle co nejlepší výsledky vyšetřování zvlášť, když jde o takto vysoce postaveného muže, jako byl Karas. V tuto chvíli ale nikdo z policistů netuší, jak moc chytrého a také krutého mají před sebou soupeře. Michalovi Remešovi a jeho lidem se totiž už v počátku řešení případu připlete pod ruce další zločin. Navíc u něj nejde po prvním ohledání zjistit, zda s případem týraného a zavražděného politika souvisí nebo je pod ním podepsán jiný pachatel.

311298380010001_03

Labyrint
Režie: Jiří Strach
Scénář: Petr Hudský
Kamera: Martin Šec
Vedoucí výroby: Michael Beran, Hana Bílá
Hudba: Ondřej Brzobohatý
Kreativní producentka: Jiřina Budíková
Hrají: Jiří Langmajer, Stanislav Majer, Zuzana Kanócz, Miroslav Donutil, Zuzana Kajnarová–Říčařová, Pavel Batěk, Michal Dalecký, Radek Holub, Michal Dlouhý, František Němec, Miroslav Táboský a další.

Foto: Česká televize

FB_post_chalupari