Česká sopranistka Zuzana Marková se představí jako Lucia di Lammermoor v Opeře v Kolíně nad Rýnem

Mladá česká umělkyně zpívá titulní roli Donizettiho opery ve znovunastudování inscenace v režii Evy Marie Höckmayer, hudební provedení řídí Andrea Sanguineti. Doprovázet ji bude ve slavné Árii šílenství skleněná harmonika. Pro Zuzanu Markovou to bude již sedmá produkce tohoto náročného belcantového díla.

Premiéra jedné z nejvýznamnější oper italského belcanta Lucia di Lammermoor se odehraje 11. června, dále jsou do konce sezony naplánované reprízy 15., 18. a 21. června. Edgardem bude tenorista z Kanárských ostrovů Airam Hernandéz, Enricem jihokorejský barytonista Insik Choi.

Postavu Lucie di Lammermoor Zuzana Marková ztvárnila již v Marseille v roce 2014, kde v této roli debutovala a setkala se s obrovským pozitivním ohlasem u odborné kritiky (Forumopera.com: „Une étoile est née ! …Zrodila se hvězda!…“), posléze následovalo pozvání do  Janova, Benátek, Avignonu, Liège a Mallorcy. „Lucia di Lammermoor bude mou sedmou produkcí a doufám, že mi toto číslo přinese štěstí,“ říká Zuzana Marková. „K Lucii se moc ráda vracím, protože se vždy moc těším na scénu šílenství. Ta je nejen díky odlišné inscenaci ale i díky novým kolegům, dirigentovi a prostředí vždy o hodně jiná. Nacházím v ní spoustu barev, odstínů hlasu, možnosti frázování a pocitů. Nejen celá role, ale především slavná Árie šílenství je velice náročná na hlasovou techniku, ale i na výraz. Musí být uvěřitelná, nepřehnaná, ale vždy dostatečně šílená. Je pak radost, když se zpívá s tzv. glasharmonikou jako je tomu tady v Kolíně nad Rýnem. Osobně mi to dává větší pocit vyšinutosti z normálního stavu mysli, nebo dokonce transu, nastaví to zvláštnější atmosféru než flétna, se kterou se to také často zpívá,“ pochvaluje si sopranistka.“

Donizetti tento part skutečně pro glasharmoniku, neboli skleněnou harmoniku, původně napsal. Ovšem kvůli finanční náročnosti pro provedení byl později nucen ho ještě před premiérou v Neapoli v roce 1835 přepsat pro flétnu, v jejímž provedení se skutečně často hraje.  Skleněná harmonika se ale v současnosti objevuje stále častěji, a to zejména v posledních letech po vydání kritické edice této partitury

Zuzana Marková se s převážně belcantovým repertoárem, mimo jiné, představí také na operním gala koncertu 15. července na Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov, kde bude jejím partnerem americký tenorista Charles Castronovo ve spolupráci s Orchestrem PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou španělského dirigenta Davida Giméneze Carrerase. Čeští diváci ji také velice brzy uvidí na jevišti Státní opery v Praze, kde ztvární na počátku sezony v několika představeních roli Violetty Valéry ve Verdiho opeře La traviata.

 

Kdo je Zuzana Marková?

Zuzana Marková má navzdory svému mládí za sebou opakovaná hostování v největších evropských  operních domech, jejichž seznam je opravdu úctyhodný, stejně jako jsou slavná jména kolegů, se kterými se na jevišti potkává, namátkou: jejím Germontem byl v Berlíně Plácido Domingo, loni absolvovala velké turné na stadionech Velké Británie s Andreou Bocellim, v ROH Covent Garden se alternovala v Donu Pasqualovi s Pretty Yende v roli Noriny a narychlo zaskočila za  sopranistku Angel Blue v sérii představení La traviaty v Italské Veroně, nedávno nahradila  sopranistku Rosu Feolu v produkci La traviaty v Toulouse. Na svém kontu má také mnoho televizních záznamů oper, zejména z Královské opery Wallonia v Liège, které vznikly ve spolupráci s TV Mezzo – například: Elvira v Belliniho opeře Puritáni nebo Ismene v Gluckově opeře Alceste z Teatro La Fenice v Benátkách, či pro francouzskou stanici France 3 ve Verdiho opeře Luisa Miller.

 

Foto: www.motlova.cz / Lorenzo Montanelli