Veronika Nová: U manžela režiséra jsem si prošla pekelně náročným castingem

Každá rodina má svoje tajemství. Láska, peníze, vražda. Premiéra dobového seriálu České televize První republika se blíží. Praha – Podolí, říjen 1918 a Terron, Francie, jedno z posledních bojišť první světové války. Vladimír, hlavní hrdina seriálu, obě tak vzdálená místa spojí. V centru dění jsou pestré osudy rozvětvené rodiny Valentových, která zbohatla na válečných zakázkách a stěhuje se z venkova do Prahy, do Podolí. V této části Prahy jsou zatím jen louky, pár starých továrních komínů a poválečná chudoba. Podnikaví Valentovi však Podolí změní. Ovšem ne sami a ne lehce. V jejich rodině panuje rivalita mezi bratry. Je zde tajemství, které s sebou nese pátrání po staré předválečné vraždě, a postavy prožívají také své osudové lásky. Veronika Nová se představí jako Magdalena Škvorová, nekonvenční mladá dáma se silným smyslem pro spravedlnost a velkými ideály, kterých se odmítá vzdát. Je symbolem poválečné nastupující generace a ženou, která musí být moderní ve všech aspektech. Ať už jde o účes nebo názor.


Co se vám vybaví jako první, když se řekne první republika?
Momentálně hlavně seriál, ve kterém hraju. Ne, vážně: pro mě první republika znamená, že se chlapi pěkně a galantně chovali k ženám a ženy byly ženami. Dneska si myslím a nevím, jestli je to uspěchaností, nebo něčím jiným, ale ženy občas nejsou ženami, nebo se tak alespoň nechovají. Vždycky, když vidím, že se holka oblíká jako kluk, tak si myslím, že je to škoda.

Období první republiky je mnohdy idealizovanou dobou. Myslíte si, že seriál, který právě natáčíte, může toto vnímání změnit a tuto dobu ukázat více realisticky?
Já v to doufám. Snad se nám podaří zachytit tu dobu tak, jaká opravdu byla. Snad se povede ukázat i stinné stránky první republiky, že vše nebylo tak růžové, jak se nám může zdát. Žádné období totiž není úplně růžové.

Mohla byste v několika větách popsat svoji postavu a její charakter?
Hraju Magdalénu Škvorovou, což je podle mě úplně nejlepší postava z celého seriálu. Je to mladá holka, velmi chytrá, velmi emancipovaná, ze zámožné rodiny, jde proti konvencím, nesnáší kompromisy, když něco dělá, tak naplno, když miluje, tak opravdově, má smysl pro spravedlnost… To se mi na ní hrozně líbí, že je to velmi kladná postava, ale zároveň to není klasická »hodná holka«. Má sice dobré vlastnosti, ale zkrátka se s tím moc nepáře. Co si myslí, to řekne, ať to bolí, nebo nebolí, což si myslím, že je velmi dobrá vlastnost, když je někdo takhle upřímný. Magdaléna je hrozně fajn a chtěla bych taková být i já. V našem příběhu prožije velké zvraty, osud jí několikrát podrazí nohy. Když jsem teď dočítala poslední díly série, tak mě vlastně hrozně mrzelo, že taková fajn holka má tak složitý osud.

Jaká je vaše oblíbená historická osobnost z období první republiky?
Já mám nejblíže k hercům, takže pro mě je to Adina Mandlová.

Jakým způsobem jste přistoupila ke ztvárnění svého charakteru? Hledala jste například inspiraci u prvorepublikových filmů nebo divadla?
My to samozřejmě točíme úplně přirozeně, civilně, ale je pravda, že jsem se koukala na film Eva tropí hlouposti, a že jsem se u toho hrozně bavila, tím herectvím. S Petrem Vondráčkem jsme si pak při zkoušce na natáčení dělali legraci a tu zkoušku odehráli s takovou tou typickou hereckou prvorepublikovou dikcí. Petr to umí perfektně.

Jaké jsou zatím vaše pocity z toho, že se podílíte na natáčení velkého dobového historického seriálu? Liší se nějak způsob natáčení První republiky od toho, co jste doposud točila?
Pro mě je Republika zatím úplně to nejvíc, co jsem kdy dělala. Konečně mám pocit, že mám opravdovou hereckou práci, že se mnou poprvé v životě někdo herecky pracuje. Bisi je první režisér, který se mi po herecké stránce takto věnuje: říká mi, co a jak mám dělat, nebo co dělám špatně. Přiznám se, že ze začátku jsem z toho byla dost vykolejená, nebyla jsem na to zvyklá a propadala jsem pocitům, že jsem špatná herečka, že se na to nehodím, že na tu roli nejsem dobrý typ… Ale pak jsem došla k tomu, že je to celé naopak, že to je dobře, že se mnou někdo takto pracuje, že se mi věnuje. S tímto seriálem se Veronika Nová, jako herečka, posunuje někam dál. Pak je pro mě důležité, že se to odehrává právě v období první republiky, že je to všechno prostě hezké. Ačkoli to tempo natáčení je hektické, tak to rozhodně není taková ta »fabrika«, jako se dneska točí většina seriálů. Mám pocit, že se to ti lidi snaží dělat hezky a poctivě. I na dveřích maskérny je nápis »nejsme továrna, tady se dělá umění«.

Co pro vás zatím bylo během natáčení První republiky nejtěžší?
Stejně jako kolegové, i já se musela naučit řídit stará auta. Nejdříve mi to nechtěli dovolit, ale nakonec jsem se to naučila a je to pro mě jeden z největších zážitků, které jsem si odnesla. Ale opravdu nejtěžší je, že tím, že jsme s Bisim manželé, tak – a lidi to mají rádi, je to takové klišé, že režisér obsadí do jedné z hlavních rolí svou manželku – mám pocit, že musím všechny přesvědčit, že se na tu roli fakt hodím. Prošla jsem si pekelně dlouhým a pekelně náročným castingem – pětikolovým, což jsem v životě nezažila – kde byla spousta skvělých hereček. Ale ono není to jen o tom herectví, musíte se na roli hodit i typově, musíte splnit představy tvůrců o tom, jaká má Magdaléna být, a já se tomu asi přiblížila nejvíce. Musím prostě dokázat, že se nejedná o protekci. Já mám svědomí čisté, ale je to těžké, to říkám na rovinu.

Sága První republika mapuje atmosféru první republiky od r. 1918 do r. 1945

Pár dní před koncem první světové války stěhuje zámožný statkář Alois Valenta svou rodinu ze statku ve vesnici nedaleko Prahy blíž k městu. Na předměstí, které má, jak doufá, slibnou budoucnost. Vydělal na potravinových dodávkách rakouské armádě, a tak mohl koupit na břehu Vltavy v Podolí rozsáhlé louky a zrekonstruovat rodinnou vilu. Ta je dědictvím jeho snachy, patřila textilnímu továrníkovi Léblovi, o kterém panuje obecné mínění, že utekl se ženou v roce 1910 do Ameriky, protože zdefraudoval peníze z důchodového fondu svých zaměstnanců. Jen někteří z našich hrdinů vědí, že manželé Léblovi se stali obětí brutální vraždy, jejíž temné tajemství dřímá už pod prvními díly seriálu a pátrání po pachateli starého zločinu se později stane jedním z hnacích motorů příběhu.
Další linkou je velký milostný příběh dvou bratrů a jedné ženy. Klára Valentová, manželka Aloisova nejstaršího syna Jaroslava, je rozená Léblová a v roce údajné otcovy defraudace byla zamilovaná do Vladimíra, mladšího Jaroslavova bratra. I on ji vřele miloval, ale nepříznivý osud a zmizení rodičů způsobil, že Klára si vzala Jaroslava a Vladimír utekl na osm let do ciziny. Vrátí se v roce 1918 po vzniku Československé republiky jako francouzský legionář, odpoutá se od rodinné tradice a založí si módní salon.
Třetím pilířem vyprávění je portrét rodiny Valentových. Rodinný život Valentových připomíná ve své podstatě, i přes pohnuté okolnosti, obraz rodiny, jak ji známe z vlastní zkušenosti a z dnešních dnů, protože některé životní zákony se nemění.


Alois Valenta je konzervativně založený člověk, jemuž je rodina nade vše. Členové rodiny jsou Aloisova žena, jeho nejmladší syn a příslušník zlaté mládeže Freddy, jeho dvě snachy Klára a Vladimírova žena Magdaléna, Klářin bratr Kryštof, který u rodiny Valentů žije po zmizení Léblových, dvě malé vnučky Eliška a Irena, jejichž role přinášejí do příběhu zářící dětský vtip, dvě věrné služky, starší Antonie a mladá Jarka; a k rodině patří také rodinný přítel a právník, doktor Benoni.
Čtvrtým významným prvkem, na němž je sága založena, je doba, v níž se příběh odehrává. Doba, kde se lámala epocha, kdy pokojnou secesi, předválečný fin de siécle, vystřídal nástup moderny, průmyslového rozmachu, v našich poměrech vznik a nejprve první roky mladé Československé republiky. Krátily se sukně, ženské vlasy, čas mužského patriarchátu a i čas starosvětského sociálního smíru. Nebylo lehké v tomto poválečném čase změn obstát, ale bylo to krásné a plné nadějí.

Obsazení:
Alois Valenta – Jan Vlasák
Hedvika Valentová – Jana Štěpánková
Klára Valentová-Léblová – Markéta Plánková
Vladimír Valenta – Ján Koleník
Jaroslav Valenta – Jiří Vyorálek
Theodor Goldberg – Radek Holub
Kryštof Lébl – Viktor Dvořák
Fredy Valenta – Robert Urban
Benoni – Pavel Kříž
Eliška – dcera Kláry – Michaela Procházková
Irena – dcera Kláry – Kristýna Hocková
služebná Antonie – Taťána Medvecká
služebná Jarka Kovářová – Michaela Maurerová
Karel Škvor – Tomáš Topfer
Božena Škvorová – Zdena Studénková
Magdalena Škvorová – Veronika Nová
Ludmila Léblová – Veronika Freimanová
Jakub Lébl – Jan Hrušínský
Vacek – Martin Sitta
Apolenka Toufarová – Vladimíra Havlíčková
Vojta Toufar – Filip Antonio
Toufarová Anna – Gabriela Míčová
Toufar Josef – Luboš Veselý
Golda – Vlastina Svátková
Bobina – Irena Kristeková
Klouda Martin – Pavel Batěk
inspektor Mlčoch – Svatopluk Skopal
Ministerský rada – Zdeněk Maryška
Viktor Jareš – Milan Němec
Lea Salomonová – Marika Šoposká
Narcis Bláha – Matěj Anděl
Rudolf Toman – Petr Vondráček
doktor Leskovec – Otmar Brancuzský
Bedřich Vacek – Martin Kubačák
Karel Toman – Vladislav Beneš
Leopold Klíma – Igor Bareš

Foto: Česká televize