Ludmila Peterková: Chci lidem hrát hudbu, která se jim libí

Supraphon přichází s další deskou báječné komorní hudby v prvotřídním provedení. Nové album obsahuje kvintety pro klarinet a smyčce Antonína Rejchy a Wolfganga Amadea Mozarta a taky Clarinettino, concertino pro klarinet a smyčce od současného českého komponisty Ondřeje Kukala.


O nahrávce mluvíme s jejími protagonisty: vynikající klarinetistkou Ludmilou Peterkovou, Bennewitzovo kvarteto zastupuje houslista Štěpán Ježek.

Jak vznikala pestrá dramaturgie alba?
L. P.: Probíhala společnými silami, podílel se na ní dramaturg ze Supraphonu a my. V počátku stál záměr Supraphonu natočit Clarinettino od Ondřeje Kukala, to je soudobá skladba, velice živá a energická, na koncertech má úspěch. A vyvstala otázka, které kompozice na CD přidat – soudobých skladeb s takovou životaschopností, jakou má Clarinettino, totiž není mnoho. Přidali jsme tedy tradičně Mozarta, ovšem netradičně na basetový klarinet, pro který ta kompozice asi původně vznikla. A Antonín Rejcha, ač v devíti letech odešel z domova do ciziny, je dalším českým skladatelem, na kterého můžeme my Češi být pyšní. Takhle tedy vznikl program na CD.

Kde se vůbec vzala spolupráce Lídy Peterkové a Bennewitzova kvarteta?
L. P.: Poprvé jsme spolu hráli před několika lety na koncertě v Německu na Rhaingau – festivalu, byl to tenkrát velký úspěch. Pak jsme spolu vystupovali víckrát v Praze, vždycky s Mozartovým klarinetovým kvintetem. Poté Bennewitzovo kvarteto vyhrálo řadu soutěží, a já si řekla: s těmito muzikanty bych chtěla hrát častěji!
Š. J.: Přesně tak to bylo. My samozřejmě nehrajeme jenom spolu, jak Lída tak my máme i jiné partnery. Čím víc toho do sebe všichni nasajeme, tím bude náš společný výkon lepší.

Co vás v nejbližší době čeká?
L. P.: Vánoční koncerty, Rybova Česká mše vánoční. Nebudou to ale klasická koncertní nebo kostelní provedení Rybovky, půjde o provedení operní, velice živé, hrát se bude na staré nástroje. Ráda hraji na klasicistní klarinet, to mě opravdu baví. Stejně jako prostřídávání žánrů.
Š. J.: Naše kvarteto před sebou má několik zásadních koncertů, v lednu se vracíme do Wigmore Hall, v březnu hrajeme v Bruselu, pak ve Frankfurtu. Na začátku roku budeme nahrávat dvojalbum pro německou firmu. Bude obsahovat všech osmnáct kousků z Dvořákova cyklu Cypřiše, tedy nejen ty, které vznikly pro smyčcové kvarteto. Autorem hudební úpravy těch zbývajících je německý skladatel Hans Peter Dott.

Foto: Supraphon / Martin Kubica