Houslistka Lenka Torgersen: Hraji na krásný nástroj z roku 1760

Nová nahrávka ze supraphonské edice Hudba Prahy 18. století pod názvem Il Violino Boemo představuje komponující houslisty z českých zemí 18. století. Tím nejvýznamnějším, jehož vliv byl srovnáván s Tartinim, byl bezpochyby František Benda. Jakkoli inspirován Vivaldim, vytvořil si vlastní osobitý interpretační styl, který je oslavován i v hudebním cestopise Charlese Burneyho. Album představuje sonáty dochované v Praze v dobových opisech. Druhý pól nahrávky pak tvoří dosud nepovšimnuté skladby hudebníků donedávna prakticky neznámých. Život Františka Jiránka je významně spojen s kapelou hraběte Václava Morzina a bezprostředně i s osobou A. Vivaldiho. Dalším objevem nahrávky je pak sonáta J. A. Gureckého. Díky hráčskému mistrovství i galantní jemnosti houslistky Lenky Torgersen a svrchovaně muzikantskému doprovodu cembalisty Václava Lukse (mj. také dirigenta proslulého souboru Collegium 1704) nám nahrávka objevuje fascinující svět slavných českých houslových virtuosů – svět barevný, křehký a krásný. U příležitosti vydání alba Il Violino Boemo jsme Lence Torgersen položili několik otázek.


Co vás nejvíce překvapilo při přípravě nahrávky?
Největším překvapením bylo to, o jak kvalitní skladby se jedná. Sonátu J. Gureckého mám na repertoáru už dlouho a vždy jsem ji hrála velice ráda, ale je s podivem, že se zatím nikdo přede mnou nepustil do Bendových sonát, které leží v Českém muzeu hudby. I sonáty F. Jiránka byly dalším příjemným překvapením. Již jsem natáčela jeho orchestrální i komorní díla a houslové sonáty opět potvrdily, že jde o zdatného skladatele a vynikajícího houslistu, který uměl psát pro svůj nástroj. Překvapením bylo i to, že jsem CD asi po dvouletých přípravách musela natáčet krátce poté, co se nám narodila druhá dcera, takže natáčení získalo nádech adrenalinového sportu.

Hrajete na housle z roku 1760 – můžete je představit?
Na nahrávce hraji na krásný nástroj S. Klotze z roku 1760, který mi do užívání dlouhodobě zapůjčila Deutsche Musikinstrumentenstiftung Göttingen, za což jsem jí opravdu velice vděčná.

Co nového připravujete?
Pro novou koncertní sezonu 2014/2015 připravuji samostatné koncertní turné s tímto programem v Čechách i zahraničí. Jinak se jako koncertní mistr souboru Collegium Marianum objevím na mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro se Zelenkovými Lamentacemi a na festivalu v Gdaňsku se Sepolkry, čeká mě natáčení v norském Oslu s A. Bernardinim a K. Debretzeni se souborem Barokannerne, komorní koncerty se souborem Inégal, s tímtéž souborem provedení Zelenkových mší v Čechách, Německu a Beneluxu. S Collegiem 1704 spolupracuji jako koncertní mistr na opeře King Arthur H. Purcella v Semperoper Dresden. A pak celá řada komorních i orchestrálních koncertů s mým domovským souborem Collegium Marianum, včetně repríz úspěšné operní produkce La Calisto F. Cavalliho v Olomouci, Drážďanech, Ostravě. Kromě toho mě čeká též práce na sólovém repertoáru J. S. Bacha pro koncerty v Madridu, na Sicílii a v Baselu.

Foto: Supraphon