Operní pěvkyně Jarmila Novotná se dočkala vydání své první monografie

Baronka v opeře – tento název propůjčil svému nejnovějšímu počinu populární spisovatel literatury faktu Pavel Kosatík. Hned první pohled na obálku čerstvého titulu, který vychází právě v těchto dnech, mnohým napoví, jaká osobnost se těšila pozornosti Pavla Kosatíka tentokrát – stala se jí proslulá česká pěvkyně dvacátého století Jarmila Novotná. Kniha s příznačným podtitulem Život a zpívání Jarmily Novotné je historicky první monografií o této sopranistce, žádané filmové herečce a světové osobnosti a vychází z iniciativy neziskové organizace Zámek Liteň.

143_b
Po oceňovaných dílech věnovaných významným českým nebo exilovým osobnostem, jakými byli Jan Masaryk, Olga Havlová nebo Ferdinand Peroutka, autor tentokrát podnikl sondu do uměleckého prostředí. Politický kontext je však z knihy rovněž patrný. Velká česká pěvkyně se těšila slávě a dobyla ty nejvýznamnější světové operní domy, a ačkoliv byla velkou vlastenkou, upadla ve své vlasti téměř v zapomnění. Kniha je bilancí jejího života a kromě jiného láká na více než sto fotografií pocházejících z jejího rodinného archivu. Pavel Kosatík se na téměř čtyřech stech stranách zamýšlí nad otázkou, kdo Jarmila Novotná byla a jaký význam měla v zemích, ve kterých žila a vystupovala.

Prebal_predni+zadni
„Novotná je naše asi největší pěvkyně dvacátého století: jen v newyorské Metropolitní opeře zpívala šestnáct let, mnohem déle než třeba Ema Destinnová. A vzhledem ke svým vazbám na T. G. Masaryka, který ji ke zpívání na vysoké úrovni vlastně přivedl, a k vazbám na celou jeho širší rodinu, Novotná dělala Československu po desetiletí takovou mezinárodní reklamu, na jakou by se dnes možná nezmohlo několik státem placených agentur. Kromě toho, že byla zpěvačkou, byla také manželkou a matkou. Z bezchybné profesionálky se občas posunovala do pozice workoholičky, která práci obětovala všechno včetně rodinného života. Bylo to pro ni těžké,“ uvažuje autor knihy Pavel Kosatík, který si za svou publikační činnost již v minulosti vysloužil Cenu Toma Stopparda, Cenu Ferdinanda Peroutky nebo Výroční cenu Mladé fronty.
Baronka v opeře byla pokřtěna 9. září v Obecním domě v rámci slavnostního komponovaného večera, kdy Pavel Kosatík představil svůj nejnovější počin za spolupráce moderátorky Martiny Kociánové. Na pultech knihkupců bude kniha k dostání od 17. září. V tentýž den se také pro příznivce Pavla Kosatíka i Jarmily Novotné uskuteční od 17 hodin autogramiáda v knihkupectví Academia na Václavském náměstí. Knihu je možné zakoupit také v e-shopu na www.zamekliten.cz. Pavel Kosatík společně s pozvanými hosty představí novou publikaci i v rámci cyklu pořadů, které se budou odehrávat v průběhu podzimu 2015.

Pavel Kosatík_c_Pavel Horákres

Bližší informace budou průběžně zveřejňovány na: www.zamekliten.cz

Zrodu monografie předcházel osmnáctiměsíční výzkum po českých i zahraničních archivech, shromažďování a zpracovávání informací z mnoha rozhovorů s pamětníky i odborníky, které přinesly zcela nové a mnohdy překvapivé souvislosti spojené s životem slavné pěvkyně. Výzkum financoval Zámek Liteň, z.s., jenž současně knihu vydává. „Jedním z cílů neziskové organizace Zámek Liteň je vytváření nových děl, která mají spojitost se životem Jarmily Novotné. V roce 2013 jsme se v té spojitosti rozhodli uskutečnit mezinárodní výzkum, k jehož vedení jsme přizvali právě Pavla Kosatíka, odborníka na životopisnou literaturu. Kromě České republiky se vypravil také do Vídně, Itálie, Ameriky, zkrátka do všech zemí, kde Jarmila Novotná působila. Výsledkem je tato první monografie, která právě vychází,“ popisuje počátky vzniku knihy Ivana Leidlová, ředitelka organizace Zámek Liteň, z.s.. Vydání Baronky v opeře je považováno za vrchol čtvrtého ročníku Festivalu Jarmily Novotné, který organizace každoročně pořádá.
U nás Novotná debutovala jako Mařenka v Prodané nevěstě v pouhých sedmnácti letech. Byla hvězdou berlínské i vídeňské Státní opery, vystupovala v Paříži, Londýně, hostovala s operou v Buenos Aires i na prestižních italských scénách ve Veroně a Neapoli. Zářila na jevišti Metropolitní opery v New Yorku a obdivoval ji Hollywood. Od roku 1939 žila ve Spojených státech, později v Rakousku a nakonec opět v USA. „Je pozoruhodné, že v každé ze zemí, na jejíchž jevištích stanula, k ní publikum zaujímalo svůj specifický a často odlišný vztah. U nás se nesmazatelně zapsala jako Mařenka z Prodané nevěsty, kdežto třeba v Berlíně či Vídni, kde ji publikum nesmírně milovalo, byla v jeho očích aristokratkou a primadonou. Ve Spojených státech si ji vyžadovali prezidenti, nejbohatší newyorští podnikatelé či hollywoodští magnáti. Každý národ si ji přizpůsobil k obrazu svému,“ konstatuje Pavel Kosatík.
Nadstavbou nad příběhem Novotné je snaha autora v knize evokovat dobu, kdy bylo nutné, aby pěvec byl osobnost. „Nechci zobecňovat, ale nejsem jediný, kdo má pocit, že v dnešní době přibývá pěvců, kteří mají perfektně zvládnutou techniku, ale neoddávají se svým rolím celou svou osobností. Novotná byla velká umělkyně, která neodváděla jen skvělý výkon, ale každou svou rolí žila a dokázala se tak dělit o bohatství své duše. Za tuto svou schopnost byla obdivována zejména – své publikum si podmaňovala a dostávala ho na kolena, což dokazuje množství dochovaných kritik. Taková éra kultu osobnosti už je dnes dávno pryč,“ uzavírá Kosatík.

083

 

Jarmila Novotná. Jedna z nejzářivějších světových operních hvězd, velká osobnost dvacátého století. V Národním divadle debutovala jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě v pouhých sedmnácti letech. Byl hvězdou berlínské i vídeňské Státní opery. U nohou jí leželo publikum salcburských letních her. Zvykla si na potlesk v Paříži, Londýně, hostovala s operou v Buenos Aires i na prestižních italských scénách ve Veroně a Neapoli. Spolupracovala s nejvýznamnějšími divadelními a operními tvůrci své doby: s režisérem Maxem Reinhardtem, dirigenty Arturo Toscaninim, Otto Klempererem, Bruno Walterem a mnoha dalšími. Šestnáct let, déle než Ema Destinnová, byla hvězdou newyorské Metropolitní opery. Obdivoval ji Hollywood, kde mimo jiné natočila film Poznamenaní, v ústřední dvojici s Ivanem Jandlem, který za svou dětskou roli získal dosud jediného českého hereckého Oscara.

Pro její krásu a inteligenci se jí dvořili nejzajímavější muži její doby. Prezident T. G. Masaryk i jeho syn Jan. Pěvci (třeba Tito Schipa, častý partner hlavně v italských operách). Herci (Montgomery Clift, partner v Poznamenaných). Filmoví režiséři (Fred Zinnemann). Hudebníci (Rudolf Firkušný). Skladatelé ji přemlouvali, aby přijala roli v jejich operách (Richard Strauss), popřípadě jí je psali rovnou na tělo (Franz Lehár).
Byla ztělesněním československého vlastenectví. Prezident Masaryk ji nechal Maxem Švabinským zobrazit jako Republiku na stokorunové bankovce. Za druhé světové války nazpívala za klavírního doprovodu jeho syna Jana cyklus Lidické písně: snad žádné jiné české hudební dílo v cizině tak nezpropagovalo český a slovenský boj za svobodu a demokracii. Václav Havel jí udělil řád TGM…
Přesto ji dnes doma, v zemi, pro kterou toho tolik udělala a kterou milovala, mnoho lidí nezná. Jak je to možné?
Kdo byla Jarmila Novotná?

111

Zámek Liteň, z.s.
Nezisková organizace Zámek Liteň, z.s., založená Ivanou Leidlovou na počátku roku 2012, si dala za cíl obnovit a pozvednout jméno a odkaz Jarmily Novotné a českého šlechtického rodu Daubků. Zámek Liteň organizuje multižánrový Festival Jarmily Novotné, vytvořil a pečuje o muzejní sbírku, podporuje a iniciuje vznik nových autorských počinů, podporuje mladé umělce a obnovuje kulturní památky v areálu zámku Liteň. Organizace mimo jiné vydala reedici memoárů Jarmily Novotné Byla jsem šťastná, spolupodílela se na vydání hudebního CD Jarmily Novotné Opera Recital, organizovala mistrovské pěvecké kurzy pro mladé pěvce, v roce 2014 pořádala Open air koncert Pocta Jarmile Novotné za účasti Jiřího Bělohlávka a světově uznávaných českých operních pěvců.
V roce 2013 Zámek Liteň, z.s. inicioval a financoval osmnáctiměsíční mezinárodní historický výzkum a vydání knihy o Jarmile Novotné pod vedením historika, spisovatele a scenáristy Pavla Kosatíka. Hlavním výstupem tohoto výzkumu je historicky první monografie o Jarmile Novotné s názvem Baronka v opeře.
Kromě vydání monografie, která je považována za jednu z vrcholných událostí Festivalu Jarmily Novotné 2015, organizace letos spolupořádala pěvecký koncert na Pražském jaru 2015 a uspořádala mistrovské pěvecké kurzy v čele s uznávaným basbarytonistou Adamem Plachetkou a také výstavu originálních operních kostýmů Jarmily Novotné zapůjčených poprvé do České republiky z Metropolitní opery v New Yorku.

Foto: Zámek Liteň

FB_post_Mysmas