První část trilogie z hudebního byznysu, jakýsi deník doby. Hrdina prožívá celý vývojový proces hudebního trhu od roku 1989 až po současnost: Všechna jeho úskalí, radosti i strasti. Bojuje svůj soukromý život s úspěchy i prohrami, stejně jako s úspěchy a prohrami v branži, která se stala jeho osudem.
Není to lehký boj, ale i když často »teče krev«, je taky spousta legrace a vzácných momentů, které stojí za to žít. Příběh čerpá ze skutečných událostí, ale ne všechny postavy jsou fiktivní. Popisuje, jak vznikaly gramofonové firmy, jak se zakládaly a krachovaly distribuční společnosti, jak se rodily kariéry a bohatství lidí, kteří měli štěstí a mohli se svézt na tom úžasném kolotoči. Jak žili a co život v tom prostředí obnášel. Dočtete se o přátelství, láskách, sexu, »chlastačkách«, křivárnách a všem ostatním co byznys spojený s prodeji zvukových nosičů přinášel a možná stále přináší.
Nečekejte tvrdá fakta. Jde přece o zábavu.
There is no business like showbusiness!
Pevná vazba, formát 130×200 mm, 376 stran, 299,- Kč
Z prologu:
Píše se rok 2014. Za tichého šumění serverů zuří v kyberprostoru krutá válka. Neteče krev. Z ran na těle vypasených nadnárodních gramofonových firem tečou peníze. Hackeři se snaží prolomit bankovní bariéry a vysát účty klientů, či paralyzovat servery vlád a institucí. Piráti bez skrupulí rabují duševní vlastnictví a kradou počítačové aplikace, hudbu, filmy, e-knihy.
Po útoku pirátských lisoven rozsetých po celé Evropě na počátku milénia, dostávají produkční a distribuční firmy další tvrdou ránu. Trh už nezavalují pirátské nosiče, ale drtí ho nové fenomény jako MP3, MP4, WMP a další přenosové protokoly, které tiše a bez hranic přenášejí data mezi piráty, mnohdy parazitujících na serverech nic netušících institucí, a počítači, tablety, smartphony, či dalšími přístroji, umožňujícími přehrání kradeného obsahu běžnému uživateli.
Ukradený content se stává módním aspektem popkultury. Kdo umí ukrást cokoli, netěší se opovržení, ale obdivu a úctě. Nelegální hudba se šíří silou tsunami a drtí nejen existence špičkových manažerů, ale i „mravenečků“ všeho druhu, kteří v branži nalezli zdroj obživy.
Přestože Protipirátská sekce IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) a Protipirátská Unie dělají, co mohou, zdá se to být předem ztracený boj.
Mnohé nadnárodní korporáty či soukromé firmy na českém trhu zavírají své kanceláře, krachují, nebo se transformují do skromné podoby. Zoufale rvou poslední kousky masa z té ohlodané kosti a vedou mezi sebou nelítostný boj o přežití. Manažeři, dle filosofie KDD (každý den dobrý), se snaží udržet svá místa za jakoukoli cenu a vymýšlejí nemyslitelné, aby prodloužili agonii branže.
Český trh hudby se propadá z téměř dvou miliard v roce 2001 na pouhých dvě stě třicet milionů v roce 2013. Stále se jedná o velký balík peněz, o který stojí za to se porvat na život a na smrt.
Jak to dopadne, dnes nikdo neví. Kdy se pokles zastaví? Už je hudební trh na samém dně?
O autorovi:
Oliver Burian se narodil 13. března 1954 a dětství prožil na Letné. Vyrůstal v činžáku, v němž bydlel František Hrubín, který mu dal k dispozici svou rozsáhlou knihovnu obsahující díla běžně nedostupná, a tím v něm probudil jeho mimořádný zájem o literaturu. Jeho druhou vášní se stal hokej. Dětství a pubertu strávil mezi Štvanicí a Sportovní halou na Praze 7, ponořen do knih a ledního hokeje.
V roce 1969 žil delší dobu s rodiči v USA. Naučil se anglicky a angličtina se stala jeho dalším koníčkem. V roce 1987 ukončil aktivní sportovní činnost v Pražské Slávii, kdy do té doby vystřídal týmy od Sparty, přes I. ČLTK Praha, Duklu Liberec, Škodu Plzeň, Slovan Ústí nad Labem. Pak působil jako výtahový technik, průvodce po Praze, manažer a posléze ředitel jazykové školy Angličtina Expres. V roce 1992 nastoupil do Bontonu jako ředitel distribuce, stal se viceprezidentem společnosti se zaměřením na maloobchod a distribuci, následně byl spolumajitelem a ředitelem distribuční společnosti Panther.
Stálý pokles prodeje fyzických nosičů způsobil, že tuto branži opustil a věnuje se nyní konzultační činnosti a literární tvorbě. Jeho prvotinou jsou Povídky toaletní, ve kterých již představil hrdinu současné trilogie, jejíž první díl máte právě v ruce. Po vydání první knihy se stal i úspěšným blogerem.
Více infa: www.oliverburian.cz
Foto: www.jasknihy.cz