Do kin míří Suburbicon: Temné předměstí. Režie se ujal George Clooney!

Do kin míří Suburbicon: Temné předměstí, který režéroval George Clooneyho. O čem je? V 50. letech je život v prosluněném středoamerickém městečku Suburbicon bezstarostný a idylický. Malebné domky s upravenými trávníky jsou dokonalým místem pro šťastné rodiny. A taková je i rodina Gardnera Lodge. Tedy alespoň navenek.

Oscar Isaac as Bud Cooper in SUBURBICON, from Paramount Pictures and Black Bear Pictures.

Jedné noci vše změní vloupání do jejich domu. Gardnerova manželka Rose je zavražděna. Policie velmi rychle zatkne podezřelého. Ale když dojde na stanici k identifikaci, Gardner pachatele neoznačí. A možná pro to má dobrý důvod. Podezřelým z brutálního činu je totiž lichvář, který má na starost klienty, kteří své dluhy mafii neplatí včas.

Gardnerovo rozhodnutí spustí řetězec podezírání, vydírání, násilí a pomsty.

Původní scénář černé kriminální komedie Suburbicon: Temné předměstí napsali již v 80. letech Joel a Ethan Coenovi. Režie se ujal George Clooney, který se podílel i na konečné verzi scénáře. V hlavních rolích excelují držitelé Oscara – Matt Damon (Dobrý Will Hunting, Marťan) a Julianne Moore (Pořád jsem to já, Hodiny).

SUBURBICON

O filmu

Trable v ráji

Po druhé světové válce se střední třída v Americe stěhovala na předměstí – idylické, cenově dostupné domy, předměstí tvořila svým způsobem propojenou komunitu. Pro mnohé se americký sen o vlastnictví domu stal poprvé realitou.

Po válce jste si mohli koupit pěkný dům s garáží a dvorem. Mohli jste dostat dobrou práci, žít v příjemném prostředí a založit rodinu, pokud jste byli bílí,“ říká Clooney. „Co je zábavné, je odstranit tu vnější vrstvu z dokonalého domácího života a vidět, na jak ošklivé věci můžete narazit.“

George (Clooney) a já jsme psali scénář založený na událostech, které se odehrály v Levittownu v Pensylvánii,“ říká scenárista Heslov. „Při našem výzkumu George narazil na dokument z roku 1957 s názvem Krize v Levittownu. Je to pravdivý příběh toho, co se stalo, když se William a Daisy Meyersovi stali první afroamerickou rodinou, která se přestěhovala do Levittownu.“

Julianne Moore as Margaret in SUBURBICON, from Paramount Pictures and Black Bear Pictures.

V den, kdy se Meyersovi nastěhovali, obešel pošťák všechny domy v Levittownu a každého se zeptal, jestli už se setkal s novými sousedy,“ vypráví Clooney. „Večer se před domem Meyersových sešlo asi 500 lidí, kteří křičeli rasové urážky, pověsili vlajku Konfederace a spálili kříž na trávníku.“

V době, kdy Clooney pracoval na nápadu ohledně Levittownu, si vzpomněl na scénář, který mu bratři Coenovi poslali někdy v roce 1999 pod názvem Suburbicon. „Byla to černá komedie s thrillerovými prvky, s podobným tématem jako Fargo a Po přečtení spalte. Nešťastné postavy, které činily opravdu špatná rozhodnutí. Mysleli jsme si, že bychom chtěli udělat něco trochu méně zábavného a mnohem rozhněvanějšího. Myslím, že je teď dobrý čas na film, který působí rozzlobeně,“ dodává Clooney.

Clooneyho tedy napadlo vzít scénář Suburbiconu a zasadit ho do toho inkriminovaného týdne, kdy se do Levittownu nastěhovali Meyersovi,“ říká Heslov.

V národním vědomí je něco, co se chce na tuhle éru dívat růžovými brýlemi,“ říká Matt Damon, který hraje Gardnera Lodge, otce od rodiny, který je na předměstí jako v obklíčení. „Chceme uvěřit, že všichni byli šťastnější, ale lidé jsou lidé a stále se děje spousta temných věcí.“

SUBURBICON

Na povrchu je Gardner Lodge modelovým manželem a otcem, ale když se jde pod povrch, tak se zjistí jeho zainteresovanost v kriminálním podsvětí.

Matt je dokonalý profesionál s ohromným hereckým rozsahem,“ chválí Clooney, „ale opravdové potěšení pro něj je, když může hrát magory.“

Damon prostudoval dobové fotografie, aby věděl, jak muži v 50. letech vypadali. „Musel jsem přibrat pár kilo,“ přiznává Damon. „Muži v 50. letech necvičili tak, jak to děláme dnes. Buď byli velmi hubení, nebo tělnatí. Můj dědeček byl trochu svalnatý a při těle, chtěl jsem vypadat jako on, takže jsem musel trochu změnit své tělo. Je to sice malý detail, ale víc jsem se tak vcítil do té doby.“

Matt nedávno dokončil natáčení Jasona Bourna, takže jsem se bál, že se ukáže ve formě, kdy není pochyb, že se o sebe v souboji dokáže s přehledem postarat,“ připouští Clooney. „Naštěstí ještě pracoval s Alexanderem Paynem na filmu Zmenšování (Downsizing) a byl jsem rád, že když přišel, vypadal spíš jako taťka.“

SUBURBICON

Gardner vede ve městečku Suburbicon s manželkou Rose (Julianne Moore) a synkem Nickym (Noah Jupe) zdánlivě idylický život.

Rose není nějak zvlášť šťastná, stejně jako její manželství,“ vysvětluje Moore. „Její manžel je zodpovědný za dopravní nehodu, po které skončila na invalidním vozíku.“ Rosino dvojče Margaret (také Julianne Moore) v domě často pomáhá. „Na začátku filmu je Margaret ta sladší a milejší sestra,“ říká Moore. „Je tajně závislá na životě sestry, která vytváří napětí.“ Moore přistupovala k hraní dvojčat pragmaticky: „Stejně jako v každé roli, musíte zjistit, v čem jsou jedinečné, v čem se odlišují. Jak mluví, jaká používají gesta… Je zřejmé, že budou vypadat stejně, takže děláte to, co můžete, abyste je odlišili.“

Clooney si vychutnával příležitost obsadit Julianne Moore do dvojrole. „Julianne může hrát doslova cokoliv,“ říká Clooney. „Před pár lety už roli dvojčat hrála v jedné mýdlové opeře. Na natáčení přišla s velkým charakterovým momentem, kdy si postava Margaret obarví vlasy na blond, aby vypadala jako její sestra. To vám řekne hodně o tom, kým je.“

Idylka se rozpadne, když Gardnerovu rodinu doma přepadnou Ira (Glenn Fleshler) a Louis (Alex Hassell). Vloupání nabere tragický konec, když zloději otce a syna omámí chloroformem a zabijí Rose. Věci ale následně naberou ještě horší směr díky Gardnerovu špatnému rozhodnutí, které ho vtáhne do hry kočky s myší.

SUBURBICON

Matt Damon často hraje velmi inteligentní, vzdělané postavy,“ říká Hassell. „Takže je zajímavé vidět ho paralyzovaného hrůzou jako jelena v záři reflektoru, když se snaží dostat ze svízelné situace.“

A zatímco po Gardnerovi jdou kriminálníci Ira a Louis, Margaret svými zbraněmi bojuje s podezřívavým vyšetřovatelem pojišťovny Rogerem (Oscar Isaac), který začíná o jejich verzi tragických nočních událostí pochybovat.

Roger si rychle uvědomuje, že verze Gardnera a Margaret má skuliny,“ říká Isaac. „Má podezření, že něco smrdí.“

Oscar je někdo, kdo mě herecky velmi zaujal,“ chválí Clooney Isaaca. „Bratři Coeni původně nabídli roli Rogera mně. Je to skvělá postava, která odstartuje řadu vážných zločinů. V podstatě přijde a ukradne si film,“ uzavírá Clooney.

SUBURBICON

Už jsi potkal nové sousedy?

Když mi řekli, že to bude černá komedie, řekla jsem, že na téhle situaci není nic směšného,“ říká Karimah Westbrook, která hraje fiktivní paní Meyersovou. „Ale v příběhu mé postavy je spousta ironie. Meyersovi jsou rodina, která hledá americký sen, a mají pocit, že budou v novém domově vítáni a v bezpečí. Bohužel, jejich sousedé se k nim chovají neuctivě a někdy nebezpečně – rozbitá okna, skákání po jejich autě. Mezitím je tu opravdový problém, který nikdo neřeší.“

Skutečný život Meyersových byl dnem i nocí noční můrou, proudem hlasitého obtěžování, protože dav sousedů jim před domem hrál na bubny a hlasitě zpíval ve snaze přimět je k odchodu.

Při zkoumání skutečného případu Meyersových jsme zjistili, že protestující sousedi postavili kolem Meyersova domu zeď, pálili kříže, napsali petici, aby se rodina odstěhovala. Ve filmu citujeme skutečné znění petice,“ vysvětluje Clooney.

Když vidíte film, který se zabývá bigotností a rasovou problematikou v 50 či 60. letech, téměř vždy se odehrává na jihu,“ říká Clooney. „V celém filmu používáme skutečné záběry z dochovaného dokumentu,“ pokračuje Clooney. „Někdy musíte určité věci vidět, abyste uvěřili, že se opravdu staly. Rasová nenávist je často pro dnešní publikum šokující, ale pravda je, že tomu nebylo tak dávno.“

Suburbicon dokáže promlouvat k současnému světu,“ dodává Damon. „Sousedé staví stěnu kolem domu afroamerické rodiny a mezitím jsou skutečně nebezpeční lidé za rohem.“

Každý se dívá nesprávným směrem,“ říká Clooney. „Místní lidé chtějí uvěřit, že dokud nedorazila afroamerická rodina, nic špatného se nestalo. A to je téma, které je stále aktuální.“

SUBURBICON

Stvoření Suburbiconu

Pro vytvoření dokonalého světa jako vystřiženého z obrázku pohlednice, se Clooney obrátil na častého spolupracovníka, výtvarníka Jima Bissella. Po pěti úspěšných spoluprácích jsou kreativně i vizuálně naladěni na stejnou notu.

Bissell chválí Clooneyho všestrannost umělce. „Film je spojením všech umění,“ říká Bissell. „Je skvělé, jak George režíruje, píše a hraje, ale pro mě je nejvíc užitečné, že umí kreslit. Ve filmu si vymyslí z vizuálního pohledu něco dramatického a ve svých kresbách to dokáže vysvětlit. Vždy přesně vím, co konkrétního hledá.“

Pro ztvárnění Suburbiconu bylo stěžejní zobrazení anonymity a jednotvárnosti. Bissell a jeho tým tak vytvořil ideální čtvrť na předměstí jedné části Jižní Kalifornie.

Ačkoliv jsme natáčeli v Kalifornii, chtěli jsme, aby domy působily, že se mohou nacházet kdekoliv v USA,“ říká Bissell. „Největší pozornost jsme věnovali hledání menších domků v co nejlepším stavu, s pár stromy kolem.“ V jedné čtvrti Fullertonu objevila produkce dokonalý exteriér pro dům Meyersových a také dva tucty dalších vhodných domů, které byly použity v úvodu snímku.

Domy ve Fullertonu byly postaveny v roce 1958, což bylo pro náš film ideální,“ vysvětluje Bissell. „Jednotlivé domy byly velmi zachovalé, co se původní architektury týče, takže byla třeba jen drobná zlepšení. Byla to vynikající lokalita, protože i barvy domů byly stejné.“

Potřebovali jsme, aby naše čtvrť vypadala mladě, ale většina těch domů má okolo sebe stromy, které jsou šedesát let staré,“ vysvětluje Bissell. „Přemýšleli jsme, že bychom mohli digitálně odstranit starší stromy, ale s ohledem na náklady, čas a práci, která tohle obnáší, jsme měli štěstí, že jsme následně našli místo, které splňovalo naše představy.“

SUBURBICON

Spousta domů ve Fullertonu dostala čerstvý nátěr, terénní úpravy včetně živých plotů. „Kdykoliv jsme v tom místě natáčeli, tak místní byli naprosto fantastičtí,“ vzpomíná Clooney. „V podstatě jsme na nějakou dobu zrušili jejich životy, natírali jsme jejich domy, celé noci točili přestřelky a oni nás náruživě podporovali.“

Interiér Lodgeho domu byl kompletně postaven na pozemcích Warner Brothers v Burbanku. Během pouhých sedmi týdnů vytvořil Bissell a jeho tým dvoupodlažní dům, chrám ve stylu poloviny minulého století plný tlumeně hnědých barev, mechově zelených a hořčicových odstínů – kompletní obývací pokoj, kuchyň, pracovnu, koupelnu, ložnici.

Bissell úzce spolupracoval s Clooneym, Heslovem a držitelem Oscara – kameramanem Robertem Elswitem (Až na krev), aby přesně vyhověl představám producentů. Elswit natáčel na kameru Arri Alexa v anamorfním formátu s čočkami Panavision řady C, které poskytly klasický filmový obraz.

Dokonalý dům byla pro nás největší výzva a zároveň priorita,“ vysvětluje Clooney. „Odehrávají se v něm tak dvě třetiny filmu, takže Grant Heslov a já jsme měli velmi konkrétní představu, jakým způsobem v něm potřebujeme natáčet. Bylo nutné pohybovat se s kamerou po schodech, nebo mezi komínem a stěnou a vždy jsme přesně potřebovali vědět, kde budou stíny.“

Další natáčení probíhalo ve městech na severu Hollywoodu, Encinu, Santa Claritě, San Fernandu, Altadeně a Pasadeně.

SUBURBICON

Vytvoření obchodu s potravinami Karger bylo další velkou výzvou. Bissell byl nadšený, že našel nedávno zavřený obchod JCPenney, který vyhovoval jejich potřebám.

JCPenney byl postavený v roce 1940 a exteriér měl stále originální detaily,“ říká Bissell. „Takže jsme prostě potřebovali jen předělat vnitřek a udělat obchod s potravinami.“

Police v prodejně byly zaplněny 2500 krabicemi vytvořenými uměleckým oddělením, aby odpovídaly období filmu, stejně tak 10 000 kusů konzervovaných výrobků v přesném stylu 60. let. Do pekárenské sekce získala produkce stovky původních obalů Taystee a Wonder Bread od sběratelů online.

Je úžasné, co lidé sbírají,“ diví se Bissell. „A nyní ti sběratelé prodávají věci na internetu. Ebay je v podstatě nový bleší trh. Seženete tam všechno, na co si vzpomenete.“

Do Lodgeova obývacího pokoje potřebovali filmaři Zenith Flash-Magic TV – první televizi s bezdrátovým dálkovým ovládáním. Po mnoha bezesných nocích takovou našli v muzeu v Ohiu. Muzeum ji štábu zapůjčilo.

Do filmu se také podařilo sehnat více než 150 osobních a nákladních vozů z poloviny 20. století. Koordinátor dopravy George Sack dostal na zodpovědnost získání kopií několika klíčových vozidel: Gardnerův Oldsmobil z roku 1957, Meyerův Chevrolet Bel Air z roku 1954, Louisův a Iry VW Beetle z roku 1954 a požární automobil z roku 1959. Ta všechna budou v průběhu filmu poškozená nebo zničená.

SUBURBICON

Módní styl Suburbiconu

Myslím, že si během chvíle všimnete, že v Suburbiconu nosí všichni muži stejné oblečení,“ říká kostýmní návrhářka Jenny Eagan, která dle zadaní od Bissella musela i v oblečení dodržet anonymitu a jednotvárnost. „Tričko s krátkým rukávem a kravatou nebo dvěma knoflíky. Možná, že vzorek se trochu liší, ale je vidět, že vše ženy nakupovaly ve stejném obchodě.“

S Jenny jsme spolupracovali na filmu Vítězství je naše,“ vzpomíná Heslov. „Tam byl třeba velmi specifický druh oblečení a ona dokázala navrhnout přesně to, co jsme potřebovali.“

V Suburbiconu jsou všechny kalhoty krátké nad kotníky,“ vysvětluje Clooney. „Všechno se muselo pro film ušít a Jenny věděla nejen jak to udělat rychle, ale také aby kostýmy nevypadaly jako kostýmy. To byl obrovský přínos.“

Eagan dostala za úkol vytvořit oblečení pro každého muže, ženu a dítě v Suburbiconu. Eagan říká: „Padesátá léta byla okouzlující módní doba. Lidé byli pyšní na oblečení, které měli. Nikdy jste na ulici neviděli někoho třeba v propocených či špinavých kalhotách. Vidět v kalhotách ženu bylo velmi ojedinělé.“

Jennyina »šatna« poskytla klíčový kus pro Damonovu transformaci z Jasona Bourna do předměstského tatíka Gardnera Lodge.

Je velmi lákavé a snadné udělat, aby Matt vypadal dobře,“ přiznává Jenny Eagan. „A období zobrazované ve filmu k tomu přímo vybízí. Ale Clooneyho záměr byl udělat Gardnera trochu zanedbaného. Je to obyčejný člověk, uvězněný ve svém životě a práci, není tak chytrý, jak si o sobě myslí. Jeho oblečení nám říká, že rozhodně není vybaven na to, co jej ve filmu čeká.“

Eagan také úzce spolupracovala s Julianne Moore, aby stylem odlišila každé z dvojčat. „Hodně jsme to s Julianne probírali,“ vzpomíná Eagan. „Představovala jsem si Rose jako konzervativní, klasickou upravenou hospodyňku z 50. let, ale nakonec jsme se s Julianne shodly, že Rose už nevěnuje svému vzhledu a oblékání tolik úsilí. Naopak Margaret je mladší, koketnější a velmi o sebe dbá.“

Moore říká: „Jenny je skvělá spolupracovnice, oblečením mi hodně pomohla od sebe sestry odlišit i co se týká jejich osobností.“

SUBURBICON

Herec režisérem

Vždy, když jsem režíroval film, zároveň jsem v něm i hrál a to jsem nenáviděl,“ říká Clooney, který v Suburbiconu tentokrát zůstává pouze za kamerou. „Takže práci na Suburbiconu jsem si konečně užíval mnohem víc.“

Pro George je mnohem jednodušší, když ve svém filmu nemusí hrát,“ přiznává se smíchem Heslov. „Vlastně je to jednodušší pro všechny.“

Pracovat na filmu s Georgem je jako pracovat na autě na svém dvorku,“ říká Damon o práci s Clooneym. „Prostě se oblíknete a jdete se vlastně bavit. Spolupráce s ním je obohacující.“

George je velkorysý režisér,“ dodává Moore. „Dokáže ocenit všechny zúčastněné, takže každý má radost z toho, co dělá.“

George chce, aby si to všichni užívali, a chce vyprávět dobrý příběh,“ říká Isaac.

Clooney skládá poklonu svým mentorům: „Při spolupráci s bratry Coenovými jsem se toho hodně naučil. Jsou opravdu efektivní, své nápady umějí dobře vysvětlit a předat, aby získali výsledek, který chtějí. Měl jsem také štěstí, že jsem mohl při práci sledovat Stevena Soderbergha a Alexandera Paynea. Snažím se stále učit a zlepšovat.“

Vždy, když natáčíte film, doufáte, že se bude lidem líbit, protože když ano, můžete a chcete natočit další,“ říká Clooney. „Naše práce je točit co nejlepší filmy tak dlouho, co to jde, protože jednoho dne to vše skončí. Chceme na tom pískovišti zůstat co nejdéle a dělat věci, které chceme, dokud nám ty hračky nevezmou. Máme velké štěstí, že si na živobytí můžeme vydělávat natáčením filmů a to si uvědomuji každý den.“

Zde ukázka: 

Filmografie – výběr

George Clooney – režie, scénář, produkce

Režijní filmografie: Milujte svého zabijáka (2002), Dobrou noc a hodně štěstí (2005), Tvrdé palice (2008), Den zrady (2011), Památkáři (2014)

Robert Elswit – kamera

Zítřek nikdy neumírá (1997), Magnolia (1999), Dobrou noc a hodně štěstí (2005), Až na krev (2007), Spálené životy (2008), Město (2010), Mission: Impossible – Ghost Protocol (2001), Slídil (2014), Mission Impossible – Národ grázlů (2015), Zlato (2016)

Ethan Coen, Joel Cohen – scénář

Zbytečná krutost (1984), Barton Fink (1991), Fargo (1996), Big Lebowski (1998), Tahle země není pro starý (2007), Po přečtení spalte (2008), Opravdová kuráž (2010), Nezlomný (2014), Most špionů (2015)

Matt Damon – Gardner

Dobrý Will Hunting (1997), Zachraňte vojína Ryana (1998), Talentovaný pan Ripley (1999), Dogma (1999), Legenda o slavném návratu (2000), Dannyho parťáci (2001), Agent bez minulosti (2002), Bournův mýtus (2004), Skrytá identita (2006), Invictus: Neporažený (2009), Opravdová kuráž (2010), Koupili jsme zoo (2011), Liberace! (2013), Interstellar (2014), Marťan (2015)

Julianne Moore – Rose / Margaret

Uprchlík (1993), Nájemní vrazi (1995), Hříšné noci (1997), Big Lebowski (1998), Magnolia (1999), Ostrovní zprávy (2001), Hodiny (2002), Potomci lidí (2006), Single Man (2009), Děcka jsou v pohodě (2010), Bláznivá, ztracená láska (2011), Carrie (2013), Pořád jsem to já (2014), Všechno, co mám (2015), Kingsman: Zlatý kruh (2017)

Oscar Isaac – Roger

Star Wars: Síla se probouzí (2015), Na okraji pouště (2015), X-Men: Apokalypsa (2016), The Promise (2016)

SUBURBICON

Premiéra: 9.11.2017

Originální název: Suburbicon

Produkce: USA, Velká Británie 2017

Formát: 2,35 : 1 (Cinemascope), Dolby Digital, 2D digital

Žánr: krimi, mysteriozní

Zvuk: 5.1

Stopáž: 104 minut

Přístupnost: nevhodný do 15 let

Režie: George Clooney

Scenář: Joel Coen, Ethan Coen

Kamera: Robert Elswit

Střih: Stephen Mirrione

Hudba: Alexandre Desplat

Hrají: Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Glenn Fleshler, Megan Ferguson a další

Internet: http://www.bioscop.cz/_web/film/suburbicon

Facebook: https://www.facebook.com/magicbox.cz/?fref=ts

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=TuHU6sFNAOo

Foto: BIOSCOP