Categories: Divadlo

Večer mladých choreografů v Divadle Antonína Dvořáka

Dne 20. června se v představení s názvem Myslím, tedy jsem poprvé jako tvůrci choreografií (nikoli jen jako tanečníci) představí na scéně Divadla Antonína Dvořáka ti členové ostravského baletního souboru, kteří v sobě našli odvahu a ctižádost předvést svůj kreativní potenciál ve vlastní autorské tvorbě.

Příležitost mladým choreografům již v historii poskytlo Národní divadlo moravskoslezské například v  rámci projektu Mladý balet. „Velmi mě potěšila zpráva, že ostravský balet chystá večer mladých choreografů. Pomyslně nese dál štafetu Mladého baletu, který jsme v Ostravě uváděli od 30. 11. 1980 do 27. 6. 1983. Program se na každou z 10 repríz obměňoval podle toho, jací přijeli hostující sólisté a co jsme stihli ve volném čase nastudovat nového. Mladý balet se stal velmi sledovanou akcí a snažil se poprvé v Ostravě ukázat tanec v celé jeho (tehdejší) šíři. Touto dobrovolnou aktivitou celého souboru předběhl všechny choreografické ateliéry, miniatury, workshopy, taneční laboratoře a jiné. Ve všech baletních souborech ale mají dnes stejný hlavní cíl: dát příležitost mladým choreografům předvést svůj talent a kreativitu,“ vzpomíná choreograf Zdeněk Prokeš.

A v jakém duchu se ponese večer mladých choreografů ve 21. století? „Jako titul inscenace a základní společné téma si mladí tvůrci vybrali ikonický výrok klasika racionalistické filosofie Reného Descartese Myslím, tedy jsem. Autoři se programově hlásí k představě tance chápaného jako »myšlení pohybem«. Jejich tanec je vědomým hledáním výrazových prostředků spíše než intuitivním vyjadřováním emocí,“ říká šéfka souboru Lenka Dřímalová.

Inspirace základními fyzikálními zákony, jako je gravitace, vede ke studiu podstaty tělesnosti a choreografové za ní objevují symbolické roviny vnímání světa. Jiní tvůrci zkoumají vybrané mytologické příběhy, kosmologické vize, ale vytvářejí také vědecky detailní studie nejrozmanitějších emocí a neváhají sáhnout až k matematicky přesnému zápisu tanečního pohybu. „Mou hlavní inspirací byla píseň Gravity od Johna Mayera. Jednoho dne jsem poslouchala text písně a tak nějak mě napadlo na tuto píseň něco vytvořit, něco na základě síly přitažlivosti a jejích fyzikálních formulí a to, jak je spojená s lidskými vztahy,“ říká polská tanečnice a jedna z autorek večera Natalia Adamska.

Paleta zajímavých hudebních žánrů od renesanční a barokní hudby, hudby Fryderyka Chopina z období romantismu přes mnoho hudebních stylů 21. století, jako jsou například hudební minimalismus Arvoa Pärta, filmová a scénická hudba Maxe Richtera, elektronická hudba dánského skladatele Anderse Trentemøllera, dotváří atraktivní podobu inscenace.

Rolí choreografů se zhostí: Natalia Adamska, Stéphane Aubry, Olga Borisová-Pračiková, Yago Catalinas Heredia, Sergio Méndez Romero, Réka Kiss, Stefano Pietragalla, Aglaja Sawatzki.

Večer mladých choreografů se uskuteční 20. června v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Program:

P.A.N.D.A.S.

Choreografie: Stefano Pietragalla

Tančí: Emanuele Del Celo, Barnaby James Packham

Hudba: Emanuele Del Celo, Stefano Pietragalla

JEDEN OKAMŽIK

Choreografie: Olga Borisová-Pračiková

Tančí: Laura Moreno Gasulla, Mariona Garcia Fornell, Anna-Lena Uth, Stefano Pietragalla

Hudba: Tomaso Albinoni

LÁSKA BOLÍ / EL AMOR DUELE

Choreografie: Yago Catalinas Heredia

Tančí: Giacomo Quatraccioni, Rita Pires

Hudba: Yago Catalinas Heredia

BEZTVARÝ TVARE MARNIVÉHO ZMARU

Choreografie: Aglaja Sawatzki

Tančí: Emanuele Del Celo, Anna Knollová, Takafumi Tamagawa

Hudba: Arvo Pärt

TRAGÉDIE MUŽE

Choreografie: Réka Kiss

Tančí: Natalia Adamska, Gerardo González Villaverde

Hudba: Josquin Desprez

SÍLA GRAVITACE

Choreografie: Natalia Adamska

Tančí: Emanuele Del Celo, Réka Kiss

Hudba: Fryderyk Chopin

NFRA

Choreografie: Sergio Méndez Romero

Tančí: Rei Masatomi, Shino Sakurado

Hudba: Max Richter

CORPS2

Choreografie: Stéphane Aubry

Tančí: Réka Kiss, Anna Knollová, Karolína Křížová, Gerardo González Villaverde,

Giacomo Quatraccioni, Koki Nishioka

Hudba: Trentemøller

Foto: Barnaby James Packham

Denisa Dvořáková

Recent Posts

Knižní bestseller Má dcera Iveta o Bartošové je opět v prodeji

Iveta Bartošová byla fenomén. Její životní příběh by vydal na pořádně tlustý román, který by…

3 týdny ago

Gerhard Klügl – Aura chirurgie

Zážitky z terapií, úvahy autora, jeho vlastní cesta, souvislosti a práce, kterou s chirurgickými nástroji vykonává v auře…

1 měsícem ago

Alana Fairchild – Karty bohyně Kálí

Velmi mnoho karet je ve stylu odnímání toho, co nám již neslouží, o zpracovávání strachu…

1 měsícem ago

Album Ve jménu lásky Ivety Bartošové po čtvrt století opět v prodeji

Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Získala…

1 měsícem ago

Vít Vencl – Pohřbeni zaživa

„Je tady někdo, kdo si objednal návštěvu krypty?“ Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla…

2 měsíci ago

Po Extraktorech míří k zahraničním divákům také Zlatá labuť

Výpravný romantický seriál odehrávající se na pozadí událostí roku 1939 se dostal do portfolia významného…

2 měsíci ago