Světová premiéra baletu Kouzelná flétna ve Stavovském divadle

Taneční centrum Praha připravilo světovou premiéru baletu Kouzelná flétna na 7. dubna 2013 ve Stavovském divadle. Pohádkový příběh je určen nejen dětem, ale i dospělým s dětskou duší. Jsou v něm skryta základní pravidla života, spirituální a morální otázky. Postavy tohoto díla se staly kultovními dramatickými symboly: Královna noci a Sarastro, Tamino a Pamina, Papageno a Papagena. Každá z nich tudíž představuje zajímavou výzvu pro choreografa i další tvůrce týmu. Taneční divadlo může velmi atraktivními scénickými prostředky vyjádřit jednotlivé pohádkové i zcela reálné scény, z hudebního hlediska je dílo vlastně koncertem vynikajících árií – doslova hitů, kde excelují postupně všechny hlavní postavy – i to se jistě projeví na pojetí tanečního díla.


Jméno hlavního tvůrce, scénáristy a choreografa Attily Egerháziho dává záruku, že Mozartova hudba bude zpracována a vizualizována velmi citlivě a důstojně. V minulosti již vynikajícím způsobem pracoval s hudebními díly Čajkovského, Bizeta, Bartoka, Ravela… a samozřejmě i Wolfganga Amadea Mozarta. Budeme se těšit, že se podaří příběh nejen oživit, ale vdechnout mu také novou symboliku, poetiku a pointu – taneční divadlo k tomu má řadu moderních inscenačních i technických prostředků – především lidská těla… samozřejmě dobře připravené interprety a také magické prostředí tanečního jeviště.

Rozhovor s Attilou Egerházim, choreografem a režisérem inscenace:
Jak se zrodil nápad inscenovat balet Kouzelná flétna?
Stejně jako u Mozarta. Ten psal Kouzelnou flétnu na objednávku Emanuela Schikanedera. Mně tento titul nabídl Antonín Schneider, ředitel souboru Balet Praha Junior. To byl první impuls. Nabídka mě zaujala a začal jsem přemýšlet o baletu na tuto nádhernou a magickou hudbu.

Jak hodnotíte spolupráci s mladými tanečníky souboru Baletu Praha Junior, necítíte se limitován jejich možnostmi?
S mladými tanečníky Baletu Praha Junior mám ty nejlepší zkušenosti, ostatně naše spolupráce již trvá několik let. Práce s mladými tanečníky mi přináší značné, rozsáhlé a nové zkušenosti: jak pohybem vyjádřit moji ideu, jaký použít pohybový slovník, jaký zvolit přiměřený způsob komunikace, jak vysvětlit jednotlivá témata a vztahy, jak dosáhnout maximální kvality ve výsledku. Při srovnání práce s dospělými profesionály nevidím tuto spolupráci jako »limitující«, ale jakou jinou.

Změnil jste v průběhu nastudování díla zásadním způsobem některou část Kouzelné flétny – choreografie, scénografie, kostýmy?
Každá moje nová choreografie, ale dokonce, i když je to jen nové nastudování starší práce, začne žít svým vlastním životem a dostává unikátní podobu. Stejně je to s Kouzelnou flétnou. Samozřejmě, že konečný tvar se ukazuje během tvorby: jaká bude základní dramaturgická linie, jaká bude adekvátní pohybová výpověď, kostýmy, rekvizity, scéna atd. Hledám to nejlepší vyjádření mé ideje.

Již v minulosti jste tvořil své choreografie na slavnou Mozartovu hudbu, co pro vás tato hudba představuje?
Na Mozartovu hudbu jsem vytvořil jednoaktový balet Mirabell. Jeho hudba je plná života: dynamická, dramatická, humorná, »molto vivace«, zážitek z každého poslechu…

Balet Národního divadla a Taneční centrum Praha uvádí
KOUZELNÁ FLÉTNA
Celovečerní rodinný balet o dvou jednáních
Námět a původní libreto: Emanuel Schikaneder
Scénář, režie a choreografie: Attila Egerházi
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Scénografie: Jan Burian
Kostýmy: Samiha Maleh
Filmová projekce: Jan Burian
Světelný design: Attila Egerházi
Producent: Taneční centrum Praha – konzervatoř
Asistenti choreografa: Linda Schneiderová, Antonín Schneider
Tančí: Balet Praha Junior (studenti konzervatoře Taneční centrum Praha)
Světová premiéra: 7. dubna 2013 od 19 h. ve Stavovském divadle
2. premiéra: 12. května 2013 od 19 h. ve Stavovském divadle

Foto: Národní divadlo