Operní soubor Národního divadla moravskoslezského (NDM) uvádí v prosinci na repertoár Martinů operu Mirandolina, kterou pokračuje ostravská dramaturgická řada s názvem Operní hity 20. století. V jejím rámci byl v posledních třech letech uveden Hindemithův Cardillac, Stravinského Život prostopášníka nebo Janáčkova Káťa Kabanová.
Mirandolina zazní v Ostravě poprvé: „Ostravské nastudování opery Mirandolina v roce 2013 je v pořadí čtvrtým nastudováním tohoto díla na našem území. Nyní ale poprvé zazní v italském originále,“ uvádí dramaturg opery NDM Daniel Jäger.
Bohuslav Martinů pobýval od září roku 1953 do léta roku 1955 v Nice a kouzlo Riviéry s blankytným nebem a vůní moře mělo zásadní podíl na vyznění jeho tehdejších skladeb. Skladatel velmi miloval Itálii, kterou poznal již ve dvacátých letech při zájezdu s Českou filharmonií – tehdy navštívil i Florencii, kde se mimochodem odehrává rozverná komedie Carla Goldoniho La locandiera (Hostinská). Pro tuto předlohu své nové opery se Martinů po delší rozvaze rozhodl na konci roku 1953. Libreto si vytvořil sám úpravou italského originálu hry a partituru dokončil počátkem července 1954. „Píši to na italský text a to jde lepší, je to zpěvný jazyk a pěkně se s tím pracuje,“ napsal Bohuslav Martinů v dopise 16. 2. 1954 domů. Originální název opery odpovídá názvu Goldoniho hry – La locandiera (Hostinská), do operního světa však dílo vstoupilo při světové premiéře 17. května 1959 v Praze jako Mirandolina. Jde o jméno hlavní ženské postavy, kterou tehdy jedinečným způsobem ztvárnila legendární sopranistka Maria Tauberová (1911–2003).
Je to právě paní hostinská Mirandolina, která na sebe soustřeďuje veškerou pozornost. Proti ní stojí hned trojice nápadníků: Rytíř di Rippafratta (baryton), Markýz di Forlimpopoli (bas) a Hrabě d’Albafiorita (tenor). Dále se v opeře objevuje ještě pohledný číšník Fabrizio (tenor) a dvě vedlejší ženské role hereček Ortensie (soprán) a Deianiry (alt). Bez zajímavosti není ani kombinace několika vstupů mluvených dialogů hlavních postav do zpívaného a instrumentálního proudu, kterými Martinů rád oživoval dění na scéně.
Opera Mirandolina je svým způsobem komorně laděné dílo, které má blízko k charakteru někdejšího operního intermezza, jež odlehčovalo závažnost a okázalost „vážné“ italské opery seria. V barevné paletě orchestru dominují jasné a svěží barvy, převaha rychlých temp provází veseloherní situace kontrastující s vřelou lyrikou pasáží Mirandoliny, která je charakterizována písňovou melodikou. Opravdovou ukázkou Martinů kompozičního mistrovství je v této opeře bravurní saltarello v úvodu třetího jednání doslova hýřící tanečními rytmy.
NDM uvádí Mirandolinu v hudebním nastudování Marka Ivanoviće, režii Jiřího Nekvasila a v kostýmech Simony Rybákové. V hlavních rolích vystoupí Agnieszka Bochenek-Osiecka / Kateřina Kněžíková / Barbora Perná (Mirandolina), Aleš Briscein / Luciano Mastro (Fabrizio), Jan Willem Baljet / Michal Křístek (Rytíř di Rippafratta), Josef Moravec / Martin Šrejma (Hrabě d’Albafiorita), Martin Gurbaľ / Jan Šťáva (Markýz di Forlimpopoli), Eva Dřízgová-Jirušová / Marianna Pillárová (Ortensia) a Anna Nitrová / Erika Šporerová (Deianira).
Premiéry se uskuteční 5. a 7. prosince 2013 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Projekt vnikl za podpory Nadace Bohuslava Martinů a je součástí Roku české hudby 2014, jehož Celorepublikové scénické zahájení se uskuteční právě představením ostravské Mirandoliny dne 7. ledna 2014 od 19 hodin na scéně Stavovského divadla: „Je to pro nás velkou poctou a výzvou,“ dodává Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského.
Záznam z premiéry opery Mirandolina je 4. ledna 2014 zařazen do programu Operní sezóna Evropské vysílací unie (EBU) a zároveň na program Českého rozhlasu 3 – Vltava.
Foto: Národního divadlo moravskoslezské / Martin Popelář