Příběh o skromné, laskavé a pracovité dívce, jež je nakonec za své ctnosti odměněna, má své místo i v dějinách baletu. Nejslavnější a nejhranější taneční verzí je Popelka Sergeje Prokofjeva, která se po více jak dvaceti letech vrací na jeviště Divadla Antonína Dvořáka, tentokrát v choreografii kanadského tanečníka Paula Chalmera.
V Ostravě byl Prokofjevův pohádkový balet poprvé uveden v roce 1971 v choreografii Emericha Gabzdyla, druhé nastudování bylo svěřeno v roce 1991 Luboši Ogounovi. Třetí ostravskou inscenaci Popelky nastuduje kanadský tanečník a choreograf působící v Evropě Paul Chalmer, který se rozhodl svou baletní pohádku postavit na mladých protagonistech. Pro Paula Chalmera to bude současně první spolupráce s Národním divadlem moravskoslezským: „Inspirací k této práci pro mě byla rozhodně především hudba – Prokofjevův génius. Je to báječný vypravěč. Příběh je obsažen přímo v jeho hudbě. Každá scéna, každá postava má zde svůj leitmotiv. Známe spoustu slavných produkcí Popelky, třeba tu od Rudolfa Nurejeva,“ říká o své Popelce Paul Chalmer, který měl jako mladý tanečník možnost s Rudolfem Nurejevem pracovat.
Paul Chalmer byl sólistou Stuttgartského baletu a prvním sólistou Les Ballets de Monte Carlo, tanečníkem, který měl privilegium tančit s nejlepšími balerínami světa, jako byla Carla Fracci, Marcia Haydée, Birgit Keil, Natalia Makarova, Ekaterina Maximova a další. Jako baletní mistr pracoval např. v Semperoper v Drážďanech, formoval Lipský balet pod vedením slavného choreografa Uweho Scholze a v letech 2005–2010 pokračoval jako jeho umělecký šéf. Od roku 2006 působí jako choreograf a pravidelně spolupracuje s baletem Teatro dell´Opera di Roma. Působí také jako pedagog na prestižních konzervatořích a akademiích po celém světě.
K výtvarné spolupráci přizval Paul Chalmer polskou scénografku Annu Kontek, působící ve Finské národní opeře v Helsinkách: „Krása a estetika Prokofjevovy hudby jistě najde v mé tvorbě svůj odraz. Už v Perraultově pohádce jsou zdůrazněny dobrota, čistota, pokora, poctivost, moudrost a životní mravnost jako podstatné charakterové vlastnosti kontrastující s nezkrotnou chamtivostí. Tato skutečnost bude zdůrazněna ve výběru barev scény a kostýmů a vše bude podtrženo empírovým stylem,“ komentuje výtvarnou složku inscenace Anna Kontek.
Prokofjevovu partituru nastudoval s orchestrem opery NDM dirigent Jakub Klecker.
V hlavních rolích diváci uvidí Chiaru Lo Piparo / Michaelu Vápeníkovou (Popelka), Kokiho Nishioku / Sergia Méndeze Romera (Princ), Zuzanu Majvelderovou / Barboru Šulcovou (Tenká sestra), Isabellu Ayers / Markétu Pospíšilovou (Tlustá sestra), Olgu Borisovou-Pračikovou / Petru Kováčovou (Macecha), Olgu Borisovou-Pračikovou / Markétu Pospíšilovou (Dobrá víla) a další.
Premiéra baletu Popelka se koná 23. dubna, tedy ve stejný den, kdy se S. Prokofjev před 124 lety narodil, v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka, 1. repríza potom v soboru 25. dubna v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Doprovodné akce:
V den premiéry Popelky bude otevřena výstava obrázků dětí, které navštívily zkoušku Popelky v době příprav inscenace. Děti kreslily, co se jim vybaví, když se řekne Popelka. Obrázky budou vystaveny až do konce sezóny v prostoru šaten na galerii Divadla Antonína Dvořáka.
Pomyslnou »druhou půlí« akce Popelka v obrazech bude výstava obrazů studentů tanečního oddělení Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě, kteří navštíví generální zkoušku Popelky. Jejich práce si mohou diváci prohlédnout v galerijním prostoru JKGO od poloviny května.
POPELKA SE NEMUSÍ JEN ČÍST, MŮŽE SE I ZATANCOVAT!
V sobotu 25. dubna 2015 od 14 do 16 hodin v Divadle Antonína Dvořáka u příležitosti nové premiéry baletu NDM je pro děti připravena tvůrčí dílna s našimi lektory.
Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Martin Popelář