Nový hlas Hurvínkovy Máničky Marie Šimsová: Mánička by i nadále měla zůstat rovnocennou Hurvínkovou partnerkou

Po zesnulé Heleně Štáchové, ředitelce Divadla Spejbla a Hurvínka, loutky Máničky a bábinky promlouvají hlasem Marie Šimsové. Svého nástupce si ještě stihla vybrat sama Helena Štáchová. Mánička tak nadále zůstává rovnocennou Hurvínkovou partnerkou, dál prožívá i své příběhy a disponuje celou řadou autentických vlastností, které pomáhají vytvářet zajímavé situace.

Marie_Simsova-Ondrej_Laznovsky_DivadloS+H_2018_Supraphon

Do souboru Divadla S+H jste nastoupila už v roce 2004. Jaká byla vaše motivace pracovat právě v tomto divadle?

Tehdy mi končila loutkoherecká stáž v Divadle loutek v Ostravě a osobní důvody mě vedly do Prahy. Rozeslala jsem žádosti snad do všech dětských a loutkových divadel, protože pro tuto hereckou cestu jsem se rozhodla už ve škole. Martin Klásek mě pozval na pohovor a následně mě přijal jako elévku.

 

Kdy jste přišli na to, že máte předpoklady pro interpretaci Máničky?

Zkoumali jsme tyto předpoklady již v rámci přijímacího pohovoru. Přes léto jsem pak dostala za úkol připravit si krátký autorský výstup s loutkou Máničky, kdy jsem zkusila spojit interpretaci s animací.

Manicka_Babinka_Supraphon

Máničku jste začala alternovat s Helenou Štáchovou v některých představeních již v minulém roce, ale nikdo nečekal, že vám tuto roli již tak brzy předá definitivně. Jak vnímáte tuto situaci?

Především soucítím s rodinou a všemi blízkými, kteří se s Helenkou museli rozloučit. Divadelní situaci vnímám jako divadelník – každý den přicházejí děti a chtějí prožívat dobrodružství svých oblíbených hrdinů. Takže pro mě je zásadní tato každodenní práce pro děti, abychom jim i nadále přinášeli chytré, milé, zábavné a také trochu poučné příběhy.

 

Zaznamenala jste již nějaké ohlasy na vaší interpretaci?

Zatím jsou všichni moc milí a drží mi palce.

 

Udílela vám Helena Štáchová nějaké rady ohledně interpretace a hereckého uchopení této populární postavičky?

Samozřejmě. A byly to vždy rady cenné, přesné, praktické, předávané s trpělivostí a humorem. Neméně prospěšnou školou pro mě ale byla všechna ta léta, kdy jsem ji mohla pozorovat při práci. Byla to skutečně skvělá herečka.

Cover_CD_At-zije-Manicka

Jak vnímáte charakter Máničky, její vývoj až do dnešních dnů a máte s ní nějaké konkrétní plány?

Zcela určitě souhlasím s tím, jak, a že vůbec, se Mánička vyvíjela v čase. Vidím v tom paralelu vývoje sebevnímání a sebeurčení ženy v druhé polovině 20. století. Ženský element se v Divadle S+H upevnil, což se ostatně projevilo i ve vytvoření bábinky – paní Kateřiny. Mánička by i nadále měla zůstat rovnocennou Hurvínkovou partnerkou, prožívat i své »plnokrevné« příběhy a disponovat celou řadou autentických vlastností, které by pomáhaly vytvářet zajímavé situace. Předpokládá to samozřejmě šikovné autory, nemyslím ve smyslu pouhé znalosti postav, k napsání opravdu dobré hry je zapotřebí určitě víc.

 

Jak to bude s paní Kateřinou – Mániččinou bábinkou – přebíráte interpretaci i za ní?

Hledáme barvu, abychom dosáhli určitého kompromisu, protože věkový rozdíl se zde projevuje výrazněji než u Máničky. Bábinka bezpochyby »omládne«, ovšem když s ní Helenka začínala, byla sama ještě mladší, než jsem teď já.

 

Na čem nyní pracujete a co chystáte do budoucna?

Přebírám stávající repertoár, a to i v němčině. Na tomto místě bych chtěla požádat diváky a příznivce o trpělivost a pochopení naší současné nelehké situace. A již také je na repertoáru nová hra pro nejmenší diváky Hurvínek v Hajanech, kterou ještě napsala Helena Štáchová.

 

 

Mánička slaví 88 narozeniny

Letos, kdy si připomínáme různá osmičková výročí, se dvou za sebou jdoucích osmiček dožívá i populární loutka z Divadla Spejbla a Hurvínka Mánička. K této příležitosti Supraphon vydává časosběrnou narozeninovou kompilaci. Posluchači se seznámí se všemi jejími interpretkami, poznají jednotlivé dobové a herecké přístupy, uslyší všechny, které o hrdinku v historii divadla pečovaly, a na své si přijdou i sběratelé archivních unikátů.

Nové album Ať žije Mánička! postupuje chronologicky od úplných začátků do žhavé současnosti. Úvodní snímek z roku 1930 je zároveň prvním dialogem, kterým se Mánička v podání Anny Kreuzmannové divákům v dubnu téhož roku představila ve hře Hurvínkova jarní revue. V následujících záznamech se ke slovu dostává druhá herečka Božena Weleková. Nahrávky pocházejí z 50. let.

Nejvíce je na albu Ať žije Mánička! zastoupeno umění Heleny Štáchové. Je to pochopitelné, vždyť Helena Štáchová prožila s loutkou na jevišti půl století a sestava CD reaguje i na její herecký vývoj. Protože se jedná o Mániččinu oslavu, nemůže samozřejmě chybět ani příslušný příběh. Narozeniny zachycuje nahrávka z roku 1969, v níž se ještě částečně ozývá předchozí éra Boženy Welekové. Jak se interpretační pojetí Máničky dále proměňovalo, si můžete poslechnout v dalších snímcích ze 70. let – dodejme, že v tomto období si Máničku na starost vzala Bábinka, na kterou kompilace rovněž pamatuje.

Album Ať žije Mánička! není však jen přehledem archivních snímků. Poprvé se v oblasti nahrávek mluveného slova představí se svou svěřenkyní Marie Šimsová, a to ve zbrusu nové scénce Okouzlení operou.

Mániččiny osmdesáté osmé narozeniny Supraphon oslaví albem, které vychází na CD, ale i v digitálních formátech již 16. března 2018.

 

Facebook: https://cs-cz.facebook.com/DivadloSH/

 

Poslechněte si ukázky nahrávek zde:

 https://www.supraphonline.cz/album/367797-at-zije-manicka

 

Foto: Supraphon / Lukáš Kadeřábek