Lucie Bílá bude zářit na plátně ve 3D jako Carmen!

Režisér F. A. Brabec se rozhodl natočit filmovou 3D adaptaci mimořádně úspěšného divadelního muzikálu Carmen, který měl světovou premiéru v Praze. Tato velkolepá podívaná v broadwayském stylu se začne natáčet 24. ledna 2012. Hvězdné obsazení v čelé s Lucií Bílou a nádherná hudba slibují úžasný filmový zážitek.


Verze Carmen od trojice proslulých amerických autorů, není stejná jako původní kniha nebo opera. Není to »moderní verze« Carmen, ale příběh Carmen volně inspirovaný. Carmen je v tomto zpracování členkou cirkusu, jehož majitelem je ďábelský vrhač nožů García. Jeho cirkus přijede do města ovládaného starostou Mendozou a policií pod vedením kapitána Zunigy. Jelikož cirkusáci dělají ve městě drobnou neplechu, jsou policejním sborem prakticky neustále hlídáni. Členem sboru je také mladý José, kterého Carmen zcela okouzlí. Není to tak úplně bez problémů, mladík má totiž před svatbou s Katarínou, mladou, pohlednou, ale zásadovou dívkou.
Že se takovýto zřejmý romantický příběh nedá natočit do filmového příběhu, trvajícího déle než dvě hodiny? Dá a velmi dobře. Každá scéna pasuje tam, kam má a žádná není zbytečná. Ohromnou devizou je mimo skvěle zpracovaného příběhu též hudba Franka Wildhorna (mj. autor slavného muzikálu Jekyll & Hyde). Není rovněž bez zajímavosti, že veškeré pěvecké a instrumentální výkony budou pro film zaznamenány živě, čili bez užití obvyklého playbacku. Carmen je ale v prvé řadě ohromná show plná vynikajících uměleckých výkonů, hromadných tanečních čísel, ohromujících světelných a scénických efektů, akrobatických a eskamotérských dovedností, včetně přítomnosti velkých živých zvířat na jevišti.
Filmové natáčení muzikálu Carmen v režii a s kamerou F. A. Brabce a v hlavní roli s Lucií Bílou realizuje společnost Nogup agency, které Hudební divadlo Karlín vyšlo ochotně vstříc. Překlad libreta a textů písní do češtiny připravil zkušený muzikálový autor Adam Novák.


Idea původního amerického muzikálu a jeho celosvětová premiéra v Praze vznikla v hlavě zkušeného producenta Egona Kulhánka již na jaře 2005, kdy byl Hudebním divadlem Karlín uveden muzikál Jekyll & Hyde, na jehož premiéře byli i autoři Leslie Bricusse a Frank Wildhorn. Provedením muzikálu nadšený Frank Wildhorn se pro tuto myšlenku také okamžitě nadchl, zpracování příběhu, cesta k finálnímu dílu, oslovení a přizvání Lucie Bílé, pro níž byly pak některé písně psány přímo »na tělo«, byla však ještě náročná a dlouhá.
Divadelní verze muzikálu Carmen vznikla na základě spolupráce Hudebního divadla Karlín a Divadla TaFantastika a světovou premiéru v Praze měla 2. října 2008.
Na natáčení se přijede podívat i režisér divadelní verze Gabriel Barre. O co bude kratší natáčení, které proběhne ve dnech 24. a 25. ledna 2012, o to delší budou práce v postprodukci.

Filmová 3D adaptace Carmen
Carmen: Lucie Bílá
Katarina: Dasha
José: Peter Strenáčik
Garcia: Václav Noid Bárta
Teta Inéz: Pavla Břínková
Zuniga: Lukáš Kumpricht
Starosta Mendoza: Jiří Korn
Vědma: Athina Langoska
a další

Lucie Bílá. O famózním pěveckém výkonu určitě netřeba pochybovat, velkou zajímavostí je ale její herectví (mj. nominace na cenu Thálie). Ano, je velmi dobrou Carmen, ale zároveň je v ní dost z osobnosti Lucie Bílé a tyto momenty jsou velmi dobře rozpoznatelné a taneční kreace, pod vedením choreografa Pavla Strouhala, zvládla velmi dobře.
V roli Josého se objeví Peter Strenáčik. José Petera Strenáčika je plachý, takže ho láska ke Carmen poměrně dost zaskočí, přesto má velké výčitky a nejraději by možná zůstal u milované Kataríny, jen si nemůže pomoci.
V divácky vděčných rolích tety Inéz a starosty se předství Pavla Břínková a Jiří Korn. García Václava Noida Bárty je zlý na povrchu. Lukáš Kumpricht pojímá Zunigu jako velitele, který má své zásady a neustoupí od nich. Na závěr zmiňme Athinu Langoskou v roli Vědmy, která nás provází celým příběhem.

Tvůrci filmu
Filmová režie a kamera: F.A. Brabec
Střih: Viliam Vala
Zvuk: Tomáš Bělohradský a Ivo Heger
Producent: Nogup agency s.r.o.

Tvůrci muzikálu
Příběh zpracovali: Egon Kulhánek a Adam Novák
Hudba: Frank Wildhorn
Libreto: Norman Allen
Texty: Jack Murphy
Překlad a české texty písní: Adam Novák
Režie divadelní verze: Gabriel Barre
Kostýmy a scéna: Andra Bartha
Choreografie: Pavel Strouhal
Hudební nastudování: Ota Balage
Světelná režie: Pavle Dautovský
Zvuková režie: Petr Ackerman

Cermen bude druhým českým 3D filmem. Filmovým hitem současnosti jsou filmy ve 3D. Průkopníkem u nás je režisér F.A. Brabec, který se pustil do 3D dobrodružství v hudební komedie V peřině, kde rovněž spolupracoval s Lucií Bílou. Carmen bude tedy jeho druhý 3D počin.
Proč se režisér F. A. Brabec rozhodl pro tento technologický posun oproti svým dřívějším filmům?. „Žádný tvůrce nechce předčasně zestárnout a vyhýbat se novým technologiím. Takže když se mi do rukou dostal projekt, který tomuto záměru vyhovoval, okamžitě jsem po 3D vystartoval.“
Carmen se vydává cestou, kdy film získává svůj třetí rozměr hned během natáčení. Kromě technologického postupu přiznává F. A. Brabec fakt, že by měl 3D formát dát vyniknout nádherným, barevným scenériím. Ve střižně to znamená, aby 3D formát především intenzivněji sledoval prostor a přitahoval diváka do prostoru. Třetí dimenze dávám tvůrcům šanci vtáhnout diváka do filmu ještě víc a udělat ho součástí příběhu.
Základní princip 3D – neboli stereoskopických filmů – je už dnes celkem známý. Film se natáčí na »dvoukameru« neboli na dvě kamery naráz, které v daný moment suplují dvě lidské oči. Tím se docílí prostorového efektu třetího rozměru. Výsledný obraz na plochém plátně je díky rozdílným úhlům kamer rozmazaný (obraz pravého oka v tuto chvíli vidíte i levým a naopak) a do finální 3D podívané ho nakonec spojí brýle na nosech diváků. Díky nim vidí každé oko svůj úhel pohledu a divákům se najednou otevře hluboký svět ve 3D.
Princip je snadný, realizace celovečerního filmu ve 3D už ale tolik ne. Film Carmen je v českých poměrech teprve druhým počinem, a proto si tvůrci najali jednoho z českých profesionálních stereograferů – Jana Buriánka. Premiéru v českých kinech plánují producenti na léto 2012.

Informace o zahraničních tvůrcích
Frank Wildhorn – hudba
Styl hudby Franka Wildhorna se obtížně defi nuje: je to směsice populární, divadelní a vážné hudby. V roce 1999 se Frank Wildhorn stal prvním americkým skladatelem po dvaceti dvou letech, kterému se hrály tři tituly na Broadwayi současně. Byl to Jekyll&Hyde – dvě nominace na cenu TONY, The Scarlet Pimpernel – čtyři nominace TONY a The Civil War – dvě nominace. Všechny tyto show obletěly celé Spojené státy a viděli je diváci v mnoha zemích všech kontinentů.
Frank rovněž dopsal několik nových písní do muzikálu Victor/Victoria a na Broadwayi nedávno uváděli jedno z jeho posledních děl Dracula: The Musical. Nesmrtelné melodie z muzikálu Jekyll&Hyde zaznívají často při nejslavnostnějších příležitostech: zahajování Olympijských her a dalších vrcholných sportovních událostí, při výročních setkáních politických stran a dokonce při inaugraci prezidenta Clintona v podání Jennifer Holliday.

Jack Murphy – texty
Jack Murphy je autorem celé řady divadelních projektů a to nejenom jako textař, ale i jako skladatel. Na hudbu Franka Wildhorna napsal texty pro album Lindy Eder And So Much More (EMI) a řadu jejích dalších písní. Spolu s Mary Bracken Phillips složil hudbu k muzikálu Silver Dollar – premiéra v Goodspeed Opera House a spolupracuje s takovými společnostmi jako je A&M, Verve, MGM, Elektra, Columbia, ABC Dunhill a United Artists Music.

Norman Allen – libreto
Dramatik Norman Allen je držitelem prestižní ceny Helen Hayes Award a dvou cen Emmy Awards za své scénáře pro PBS-TV. Allen je autorem Nijinsky´s Last Dance (Helen Hayes Award za vynikající hru) a In The Garden (Charles MacArthur Award za vynikající novou hru). Obě hry měly premiéru v Signature Theatre ve Washingtonu, DC a první z nich se rovněž hrála v Budapešti, Johannesburgu, na festivalu v Edinburgu a po celých Spojených státech.

Gabriel Barre – režie
Gabriel Barre měl tu čest režírovat první titul nové sezóny ve Westport Country Playhouse v Connecticutu a to nový muzikál legendární dvojice Kander a Ebb All About Us, v hlavních rolích s Cady Huffman, Shulerem Hensleyem a Earthou Kitt. Barre rovněž režíroval turné populárního muzikálu Pippin, které mělo premiéru v Goodspeed Opera House.
Z jeho nejznámějších off-Broadway režií stojí za zmínku především The Wild Party, která byla nominována na 13 Drama Desk Awards a 5 Outer Critics Awards, včetně ceny za nejlepší režii (za tu byl odměněn i cenou Calloway Award). Z dalších off-Broadway režií jmenujme Summer of ´42, Stars in Your Eyes, Honky-Tonk Highway, John&Jen nebo Almost, Maine.
Pro Rodger and Hammerstein režíroval jejich muzikál Cinderella, dále populární muzikál Sweeney Todd, Finian´s Rainbow (Divotvorný Hrnec), Houdini a mnoho dalších, včetně světové premiéry Camille Claudel Franka Wildhorna a Nana Knightona s Lindou Eder v hlavní roli. Další tituly: Stand By Your Man, Hay Fever, Private Lives či Pericles v Shakespearově divadle v New Jersey. Jako herec se Gabriel Barre často objevuje ve fi lmu a televizi a byl nominován na cenu Tony.

Foto: www.hdk.cz