Straka v hrsti – album adorované i nepochopené, tehdejším režimem bez váhaní odsouzené do trezoru. Už z těchto pár řádků je patrné, že se tehdy v roce 1982 Pražskému výběru podařil majstrštyk, který rockové fanoušky táhne doteď. A právě nyní, přesně tři dekády po prvním (o šest let odloženém) vydání vychází legendární nahrávka po dlouhých osmadvaceti letech znovu na LP, navíc v exkluzivní gramáži 180g, remasteru a vybavená kompletními texty.
„Zdánlivý chaos má přesný řád. Každá skladba je pečlivě propracovaná do nejmenších detailů od citlivých nástupů a vrstvení nástrojů v úvodech, přes častá ostináta a unisona, informační šumy, po stylizovaný zdvojený zpěv či zpěv po zpátku ve Strace, dotvářejí scenérii rockového divadla… …Zub času desce nijak neublížil – zůstává jedním z výrazných vrcholů českého rocku od doby, kdy tato muzika u nás zdomácněla,“ konstatoval v dobové recenzi v roce 1988 Vladimír Hanzel a my bez sebemenších pochyb můžeme prohlásit, že totéž platí i dnes, o více než čtvrtstoletí později.
O to záslužnější se jeví krok firmy Panton z roku 1988, která se album odvážila po šesti letech u ledu skutečně vydat a podpořit už tehdy tak rozšířený kult Pražského výběru. Extrovertní party talentovaných hudebníků, kteří svou bizarní novovlnnou vizáží i pódiovou prezentací pobláznili davy a stali se trnem v oku komunistické garnituře.
A právě léta 1982 a 1983 se pro Pražský výběr stala svým způsobem aspoň na čas osudná. Když skupina ve své nejslavnější sestavě, kterou tvořili Michal Pavlíček (kytara a vokály), Michael Kocáb (vokály a klávesy), Jiří Hrubeš (bicí) a Vilém Čok (basa a vokály) v Českém rozhlase nahrála album Straka v hrsti (tehdy však ještě pojmenované Pražský výběr) materiál okamžitě skončil v trezoru. A stejně si vedl i film Straka v hrsti, jenž s výše zmíněnou čtveřicí natočil nedávno zesnulý režisér Juraj Herz.
„Po tomhle filmu si nás začali fízlové všímat naplno. V komparzu se objevili lidi, kteří podepsali Chartu 77, a StB začala ten film mapovat. Kdo se na něm podílel a o co tu vlastně jde,“ vzpomíná Michal Pavlíček. Odsud už byl jen krok k úplnému zákazu činnosti jako takovému, k němuž došlo po koncertu v Hradci Králové v lednu 1983.
Hudbu však komunista i přes veškeré své úsilí nezabil. Straka v hrsti se šířila přehráváním z pásky na pásku po celé zemi a k její popularitě nemalou měrou příspívala řada často i nesmyslných historek, které se tradovaly okolo jejího vzniku a následného zákazu.
A jak už nyní dobře víme, přežil i Pražský výběr, který znovuobnovil činnost v roce 1986 pod názvem Výběr (tehdy už ale za bicími s Klaudiem Kryšpínem, který nahradil tou dobou již v emigraci žijícího Jiřího Hrubeše). Další osudy nahrávky i kapely jsou více než známá. Nic to ale nemění na skutečnosti, že album i skupina, zejména ve své nejslavnější sestavě patří k těm úkazům domácí hudební scény, které by neměly být zapomenuty. Pokud pochybujete, založte Straku pod jehlu a zmáčkněte play…
Foto: Supraphon / Viktor Stoilov, archiv Michala Pavlíčka a Viléma Čoka