Koukejte, jak se změnily naše hvězdy k nepoznání!

„Na začátku byl nápad pracovat tentokrát s reálnými dvojicemi. A protože se nám minulé téma kalendáře, tedy filmové postavy světové kinematografie, zalíbilo, rozhodli jsme se tentokrát vytvořit kalendář plný slavných filmových dvojic,“ přibližují ideu letošního kalendáře Proměny jeho autoři Petr Kurečka a Marek Škarpa a pokračují: „Nakonec se nám tedy před objektivem fotoaparátu sešla pestrá společnost, celkem pětadvaceti herců, hereček, zpěváků a zpěvaček. Co do počtu účinkujících a co do složitosti celé produkce, je to zatím náš nejnáročnější projekt.“

CHANTAL POULLAIN, ANNA POLÍVKOVÁ A KAMILA POLÍVKOVÁ
Přestože je kalendář plný dvojic, jedna výjimka se najde. Trojice, která propůjčila své tváře Addamsově rodině je vlastně taky taková trochu rodina. Chantal Poullain se pro tuto fotografii změnila v Morticii Addamsovou, Anča Polívková ztvárnila jejího manžela Goméze a Kamila, druhá dcera Bolka Polívky se představila jako jejich věrný sluha Lurch, tak trochu Frankenstein. „Původně jsme chtěli dělat celou rozvětvenou Addamsovu rodinu, ale nakonec jsme zvolili právě tuhle trojici. Manžele Addamsovi a jejich šíleného sluhu. Addamsova rodina je klasika plná černého humoru a ty dva celovečerní filmy jsou nenapodobitelné. A kdo zná původní černobílý seriál určitě chápe, proč právě Addamsovi nemohli v kalendáři Proměny 2013 chybět,“ vysvětlují autoři – fotograf Petr Kurečka a režisér Marek Škarpa výběr postav. „S Chantal si dáváme vždycky záležet. Ona je tváří Nadace Archa Chantal, její zakladatelkou a tak je jasné, že jí patří čestné místo v kalendáři Proměny. Má rezervovaný leden a celý kalendář otevírá. Takže ta fotografie musí být vždycky bomba.“ Celé focení probíhalo v krásné a tajemné Bílkově vile nedaleko Pražského hradu za plného provozu. „Když se vynořila Chantal, Anča a Kamila, turisté se nestačili divit. Do prostředí Bílkovy vily postavy zapadly dokonale. Těžko bychom hledali v Praze lepší scénu pro naši proměnu,“ uzavírají autoři.

KAREL GOTT A IVANA GOTTOVÁ
V letošních Proměnách najdete celou řadu slavných filmů. Vinnetou a Ribannu si s chutí zahráli Karel Gott s manželkou Ivanou. „Na focení vzali i svoje dcery, takže jsme nakonec fotili i celou indiánskou rodinu. Karel si svoji indiánskou proměnu užíval, Ivana pak pečlivě hlídala každý detail. Pro tuto fotografii jsme postavili celou scénu ve filmovém studiu na Barrandově, v legendárním ateliéru č. 4, kde před námi natáčela nejedna legenda,“ popisují vznik této fotografie autoři Petr Kurečka a Marek Škarpa. „Kostýmy i teepee nám zapůjčili čeští indiáni. Jsou to pečlivě ušité, ručně vyráběné kousky, které si velmi cení a my jsme za ně ručili vlastními skalpy.“

IVAN TROJAN A KLÁRA TROJANOVÁ
„Pro focení s Ivanem Trojanem a Klárou Trojanovou jsme vybrali film Dracula od Francise Forda Coppoly. Krásný film, který hýří neuvěřitelnými kostýmy a který ukázal Draculu v mnoha podobách, včetně té, kterou jsme se rozhodli použít,“ popisují autoři fotografii na které je Dracula s krásnou Mínou a pokračují: „Líčení Ivana nakonec trvalo skoro čtyři hodiny. David Lohr, který pro nás dělá všechny speciální masky, se opravdu vyřádil. Nechali jsme vyrobit i tu typickou paruku od vlásenkářky Jitky Mádrové z Barrandova. Bez ní by byla proměna v Draculu nemožná. Trojský zámek, kde jsme fotili byl v běžném provozu, takže jsme návštěvníkům téhle památky nabídli netušený bonus k prohlídce.“

VÁCLAV VYDRA A JANA BOUŠKOVÁ
Další dvojící v kalendáři Proměny pro rok 2013 jsou Václav Vydra a Jana Boušková. Ti přijali pozvání do světa černobílých grotesek s Laurelem a Hardym. „Jana a Vašek jsou neuvěřitelně vytížení herci. Nepřeháníme, hrají opravdu každý den. Navíc neustále natáčí, takže bylo opravdu těžko sladit jejich program a najít tři hodiny pro naši proměnu,“ líčí vznik další fotografie autoři Petr Kurečka a Marek Škarpa. „Nakonec se podařilo čas najít a my jsme mohli ve zkušebně divadla u Hasičů postavit naši scénu. Jana i Vašek byli tak unaveni, že při maskování pospávali. Navíc se na našem focení viděli po pár dnech, takže jsme jim vlastně zprostředkovali teplo domácího krbu, i když v roli dvou slavných komiků.“

VANDA HYBNEROVÁ A SAŠA RAŠILOV
„Filmy Tima Burtona milujeme. I v tom loňském jsme od něj měli postavy, vlastně dokonce tři. V letošním jsme se uskrovnili a nakonec vyhrál ďábelský holič Sweeney Todd se svojí družkou, paní Lovettovou. Volba padla na Sašu Rašilova a jeho ženu Vandu Hybnerovou. Saša je Johnnymu Deppovi navíc dost podobný a je to i jeho hlas v českém znění. Teď měl tedy možnost se do něj kompletně převtělit. A Vanda se na roli, kterou v originále ztvárnila Helen Bonham Carter hodila naprosto perfektně. Prostě nás přesvědčili o tom, že jsou opravdu ďábelská dvojice,“ popisují další fotografii její autoři. „Pro tohle focení jsme dlouho a marně hledali vhodné místo a nakonec jsme se rozhodli, že si scénu sami postavíme, přibližují vznik scény Petr Kurečka a marek Škarpa. Během dvou nocí tak na jevišti kina Ořechovka vznikla kulisa, která jako by vypadla ze špinavého Londýna. „Ty tapety jsme malovali ručně, každý pruh. Nakonec jsme vše filmařsky zašpinili a zpatinovali. Z několika prkýnek jsme vyrobili okno a na podlaze skvěle zafungovala laminátová podlaha pokrytá nefalšovaným prachem ze zákulisí kina Ořechovka,“ uzavírají autoři příběh další fotografie.

KAREL RODEN A MARIAN RODEN
Někdo to rád horké. Hollywoodská klasika, kterou zná snad každý. „Pro roli dvou prchajících muzikantů, kteří zažívají dobrodružství v přestrojení za ženy – Dafné a Josefínu – jsme nemuseli dlouho hledat obsazení. Karla Rodena jsme pravidelně lákali už v minulosti, ale byl vždycky uprostřed nějakého složitého natáčení tady nebo v zahraničí. Letos jsme se ale trefili. Ale i tak byl docel a problém najít společný termín. Karel i Marian nejen často hrají, ale navíc se poctivě starají o své zemědělské hospodářství a koně na Skrýšově,“ přibližují vznik další proměny autoři kalendáře. „Nakonec jsme se za nimi vydali na jejich zámek se statkem a během chvíle jsme byli domluveni. A ani jsme nemuseli složitě hledat místo focení. Ukázalo se, že ve starém rekonstruovaném zámku je spousta volného místa na postavení další dekorace.“ Focení samotné probíhalo ve velké pohodě. Karel i Marian se do rolí skvěle vžili, ženskou radou přispěla i Jana Krausová, partnerka Karla Rodena. „Vznikla černobílá fotografie, ve které je zachycena atmosféra té doby i samotného filmu. Navíc Karel je spokojený s tím, že ho v ženském převleku nikdo nepoznává,“ uzavírají spoluatoři.

BARBORA KODETOVÁ A PAVEL ŠPORCL
V kalendáři Proměny se potkávají všechny filmové žánry. Nesmí tedy chybět ani nefalšovaná romantika. Tu tentokrát zastupuje tajemný Zorro s krásnou Elenou. Do role se v české verzi pro kalendář Proměny 2013 převtělili Pavel Šporcl a Barbora Kodetová. „Dlouho jsme přemýšleli, jaké postavy Báře a Pavlovi nabídnout. Nakonec zvítězil Zorro, klasika, kterou mají všichni rádi. Maskovaný mstitel Pavlovi sednul a svoje šermířské vlohy mohla skvěle předvést i Bára,“ popisují fotografii autoři Petr Kurečka a Marek Škarpa. „Nejvíc nás trápil čas. Byla to předposlední fotografie celé série a všechno bylo proti nám. Nejdříve nám nevyšlo místo na focení, pak jsme bojovali s nabitým programem Pavla a Barbory. Také nebylo jednoduché dát dohromady klasický zorrovský kostým. Pak ale všechno klaplo a i když jsme měli na samotné focení poměrně málo času, povedlo se,“ uzavírají Petr s Markem.

BÁRA HRZÁNOVÁ A RADEK HOLUB
V roli dvojice gangsterů z legendárního Pulp Fiction by každý čekal kohokoliv jiného, než právě Radka Holuba a jeho manželku Báru Hrzánovou. Film, který obnovil kariéru Johna Travolty a z režiséra Quentina Tarrantina udělal mezinárodní hvězdu, uchopili autoři kalendáře Proměny 2013 po svém a opět originálně: „Věděli jsme, že do kalendáře chceme Báru s Radkem a to, že nakonec vybereme právě dvojici z Pulp Fiction se prostě přihodilo tak nějak samo. Nápad se nám hned líbil a když jsme zavolali Báře, dlouho se do telefonu smála. Pochopila, že u nás si jako bělošská herečka neškrtne. Prostě od prvního kalendáře má předplacené role chlapů a navíc černochů.“ Focení probíhalo v autentické americké restauraci James Dean, která se pyšní interiérem, který jako by vypadl z podobného druhu filmů. „Originální scéna se ve skutečnosti odehrává v nějakém tmavém bytě. To nás nebavilo. Chtěli jsme do té fotografie dostat správnou nablýskanou Ameriku. Takže jsme si dovolili scénu přesadit do jiného prostředí. A myslíme, že to tam Báře i Radkovi sluší, popisují vznik fotografie autoři Petr Kurečka a Marek Škarpa. „Bára se opět změnila k nepoznání a když oba napochodovali s kvéry do restaurace plné amerických turistů, strhla se vřava a všichni si je chtěli vyfotit.“

MICHAL SUCHÁNEK A RICHARD GENZER
„Focení s Michalem a Geňou vzniklo poměrně rychle. Potkali jsme se na chodbě v barrandovském fundusu a podstatě hned jsme se domluvili, že v kalendáři Proměny budou. Jen šlo o to vymyslet postavy,“ přibližují vznik další fotografie ze série Proměn 2013 Petr Kurečka a Marek Škarpa. „Dlouho jsme přemýšleli, co jim nabídnout. Oba jsou zocelení Partičkou, kde už hráli ledacos a hned tak něčím je nepřekvapíte. Pár nápadů jsme měli, ale ten pravý přišel na poslední chvíli,“ popisují výběr postavy autoři a pokračují: „Asterix s Obelixem nás opravdu napadli až na poslední okamžik, těsně před posláním e-mailu s návrhem postav. Hned jsme ale věděli, že to je to pravé, co kluky bude bavit a co zase trochu změní celkovou náladu kalendáře.“ Focení samotné probíhalo na začátku listopadu, v nejstudenějším dnu v týdnu přímo v areálu filmového studia Barrandov. „Kluci netušili, co na ně chystáme. Říct jim o tom, že budeme v tomhle počasí venku se každý bál. Když jsme to na ně vybalili, jen se zeptali kam mají jít, hodili si přes sebe deky a šlo se fotit. Prostě ošlehaní profíci, žádné namyšlené superstar,“ uzavírají fotograf Petr Kurečka a režisér Marek Škarpa.

DAVID PRACHAŘ A LINDA RYBOVÁ
„V  našem kalendáři se snažíme představovat i méně známé filmy, které ale patří ke zlatému fondu světové kinematografie. A Metropolis režiséra Fritéze Langa mezi takové bezesporu patří,“ vysvětlují autoři zařazení další filmové scény do nového kalendáře Proměny 2013. „Ten film je vizuálně velmi silný a známý. Postava robota – ženy visí jako plakát v nejedné kavárně. Paradoxně málokdo ten film viděl celý. A přitom je na svoji dobu neskutečně výpravný až vizionářský a všechny současné sci-fi filmy z něho dodnes čerpají,“ přibližují klenot z období němého filmu autoři kalendáře Petr Kurečka a Marek Škarpa. „Obsazení Lindy Rybové a Davida Prachaře do scény stvoření robotky se nám líbilo hned od začátku. David je skvělý divadelní herec, který dokáže být velmi expresivní ve výrazu a to je přesně to, co němý film charakterizovalo,“ popisují vznik fotografie z filmu Metropolis autoři. „Opět jsme fotili na Ořechovce v krásném starém kinosále a i když naše scéna na první pohled vypadal hodně improvizovaně, v objektivu fotoaparátu, v černobílé barvě se změnila v dokonalou kopii originálu,“ pokračují Petr a Marek. „V téhle fotografii se přesně ukázala magie filmu. Trocha umělého kouře, svícení, maska a náznak scény vám najednou vytvoří dokonalou iluzi. Třeba robotka vznikla poskládáním kusů rytířského brnění, kovové tapety, kartonu a škrabošky z ptákovi za pár korun. Kokon pro Lindu jsme zase vyráběli doslova na koleně z plastu, ze kterého se vyfukují pet lahve. To je prostě film. Luze a klam,“ uzavírají autoři, fotograf Petr Kurečka a režisér Marek Škarpa.

LENKA VLASÁKOVÁ A JAN DOLANSKÝ
Co by to bylo za kalendář s filmovými dvojicemi, kdyby v něm chyběla klasika žánru fantastických filmů Star Wars neboli Hvězdné války. Autoři nového kalendáře Proměny pro rok 2013 sáhli samozřejmě i k této klasice. V kalendáři tak v českém podání ožili Luke Skywalker a princezna Leia Organa z původní série Star Wars Georgee Lucase. „Tak Hvězdné války prostě nemůžete vynechat. Je to fanouškovská záležitost. I když u nás nikdy nebyly tak populární jako ve světě, nová generace je už vnímá přesně tak, jak si to asi Lucas vysnil. Děti chtějí být Luke Skywalker a holčičky princezna Leia. A když jsme tuhle dvojici nabídli Lence a Honzovi, moc jsme je potěšili, protože jejich děti jsou přesně v tom správném věku, kdy si hrají na postavy z těchto filmů,“ popisují autoři výběr postav a jejich obsazení. „Kostýmy jsme kompletně šili, naše návrhářka Katka Kutová měla jen fotografie jako předlohu a přesto to trefila,“ prozrazují detaily z příprav autoři a pokračují: „Když jsme na plac přinesli skutečný světelný meč, který vydával i patřičné zvuky, Honza Dolanský už se od něj nemohl odtrhnout. Pak jsme Lence nainstalovali ty klasické vlasy princezny Leii a najednou jsme byli přímo v centru Hvězdných válek.“ Focení samotné probíhalo na Nové scéně Národního divadla, která doplnila atmosféru fotografie svým zvláštním interiérem.

DANIELA KOLÁŘOVÁ A JIŘÍ ORNEST
Poslední focení letošního kalendáře bylo hodně napínavé. Ve chvili, kdy vznikala fotografie bratří Marxů, Roucha a Harpa, byl už kalendář v tiskárně a na poslední fotografii se čekalo. „Věci se letos trochu zvrtly a my jsme nakonec poslední focení naplánovali na úplně nejzazší termín. Na jedné straně Prahy se rozjížděl tisk kalendáře, na druhém pracovalo grafické studio na textových stránkách a my jsme v centru, v divadle u Hasičů fotili s Danielou Kolářovou a jejím manželem Jirkou Ornestem naši poslední letošní fotografii,“ popisují napínavý zážitek Petr Kurečka a marek Škarpa, autoři kalendáře Proměny 2013. „Daniela s Jirkou byli první v pořadí, když jsme narychlo museli najít novou dvojici, která focení na poslední chvíli kvůli nemoci musela zrušit. Vůbec jsme si nebyli jistí, jestli nás Daniela Kolářová s Jirkou Ornestem nevyhodí. Přeci jenom jsou to vážení herci, takže jsme měli trochu obavu.“ Ta se ale hned rozplynula, když oba souhlasili nejen s focením, ale hned také přišli s nápadem na svoji proměnu. „Jsou to velcí fanoušci bratří Marxů, Roucha a Harpa. Tahle dvojice komiků sice u nás není tak populární jako ve světě, ale kdo jednou viděl některý jejich film, ten jim propadl. V jejich humoru je spousta anarchie, ironie, na svoji dobu jsou jejich filmy neuvěřitelně mladé a dodnes udivují šílenými nápady a gagy.“ Udělat z Jiřího Ornesta Groucha Marxe s typickým namalovaným knírem a obočím, s doutníkem v puse bylo překvapivě snadné: „To jeho líčení je ikonické. Zadejte si do Gogolu jméno Groucho a vypadne na vás spousta typických fotografií. Harpo je zase o kostýmu, paruce a klasických grimasách.“ Jednu z nich předvádí Daniela Kolářová na fotografii a i díky tomu ji málokdo pozná. „Jirka a Daniela mají obrovský smysl pro humor, to focení bylo jako lázně po všech těch nervech. Když jsme měli výslednou fotografii, spadl z nás obrovský stres.“ Navečer už byl finální snímek hotový v tiskárně a připravený k vytištění. „Oba nám dali obrovskou důvěru, protože výslednou fotku ani neviděli. Vlastně ji uvidí až na křtu v hotovém kalendáři. Tak snad je nezklameme,“ uzavírají Petr s Markem, autoři kalendáře Proměny 2013.

Kalendář Proměny 2013 je možno objednat v eshopu na stránkách nadace Archa Chantal nebo přímo na stránkách kalendáře Proměny – www.kalendarpromeny.cz, v prodeji pak bude v síti knihkupectví prostřednictvím knižních distribucí Kosmas a Eutomedia. Cena malého kalendáře je 350 korun a celý výnos z jeho prodeje a z charitativní dražby putuje právě na projekty Nadace Archa Chantal.

Foto: © Kalendář Proměny 2013, Petr Kurečka a Marek Škarpa, foto: Petr Kurečka www.kalendarpromeny.cz