Kapitán David Hecl: Airbus byl od počátku tak trochu nechtěné dítě

Na kus řeči s moderátorem Janem Krausem přišel do jeho televizní show kapitán největšího dopravního letadla na světě – Airbusu A380 – David Hecl. V loňském roce byly tyto obrovské, dvoupatrové modely letadel z důvodu poklesu poptávky po létání u některých aerolinií zcela vyřazeny z provozu.

„Ono to bylo od počátku tak trochu nechtěné dítě,“ říká pan Hecl v úvodní diskusi o tom, že osud těchto airbusů nebyl nikdy úplně jednoduchý. „Lítal jsem s ním celkem devět let,“ upřesňuje a vysvětluje, že v současné době je to už překonaný koncept a v čem spočívá důvod neúspěchu. „Oni to vymýšleli, protože na letiště přijde hodně lidí v jednom čase, které chtěli najednou odbavit. Začali to ale vyrábět v době, kdy cena ropy vystoupala do závratných výšek. Nicméně pro nás piloty i pro cestující to bylo pohodlné, hodně místa. Na výšku má letadlo 24 metrů,“ prozradil David Hecl a ukázal ilustrační fotografie, které diváky provedly luxusním interiérem prostorného letadla, jehož výška odpovídá sedmipatrovému domu.

„Už delší dobu se vedla diskuse o tom, jestli to vůbec bude dál lítat, popřípadě jak dlouho ještě. No a pak to přišlo nejen v mém případě, ale i u jiných kolegů ze dne na den,“ dozvídáme se od zkušeného pilota, kterému byla v létě ukončena smlouva. „Šel jsem takhle jednou v létě zcela mimořádně za kamarády na pivko a cestou mi pípnul e-mail, ve kterém byla ta radostná zpráva, že můj kontrakt byl ukončen a těšilo nás.“ Poté, co si na pódium pozval svého kolegu, pana Stanislava Vojtíška, prozradili divákům ještě spoustu zajímavostí, jako například to, že pro piloty dálkových letů není nic neobvyklého, když řídí stroj 14 až 16 hodin v kuse, anebo to, že nejčastější větou, kterou si piloti v kokpitů vymění je: „podívej se, co to letadlo dělá!?“

Foto: TV Prima