Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali pro finálové kolo nominací na ceny ICMA nahrávku Brucknerovy 4. symfonie, kterou Jakub Hrůša pořídil ve spolupráci s Bamberskými symfoniky u společnosti Accentus Music. Ocitl se mezi třemi nejlepšími interprety v kategorii Symfonická hudba. Výsledky budou známy 18. ledna 2022.
Nahrávka Brucknerovy 4. symfonie, která vznikla během loňského listopadu, je unikátní v tom, že na ní najdeme všechny tři verze tohoto díla, které Bruckner postupně přepracovával, a posluchač je může porovnávat.
Symfonii se přezdívá také »Romantická« a je velice srozumitelná, inspirovaná přírodními motivy. Ačkoliv se okamžitě stala velice oblíbenou, autor sám ji třikrát revidoval. Posluchač nového CD se může sám rozhodnout, zda pozdější verze je opravdu lepší než dřívější, a třeba si i položit otázku po smyslu a způsobu tvorby. „Bamberští symfonikové jsou pro interpretaci hudby Antona Brucknera ideální, protože s ní mají velké zkušenosti a mají ji velmi rádi,“ tvrdí Jakub Hrůša a vysvětluje: „Geneze nahrávky byla taková, že jsem se rozhodoval, kterou verzi zahrát na koncertě, a vybral třetí. Pak mi bylo líto pominout i ty ostatní a navrhl jsem, abychom vše nahráli. Chceme, aby pokud možno každá naše nahrávka standardního repertoáru měla dramaturgicky nějakou přidanou hodnotu. Po kompletu čtyř symfonií Johannesa Brahmse konfrontovaných bezprostředně se čtyřmi posledními symfoniemi Antonína Dvořáka je tohle další počin takového typu. Postupovali jsme v nejužším kontaktu s vydavatelstvím Brucknerovy společnosti a hlavně s předním americkým muzikologem Benjaminem Korstvedtem, který stojí za nejnovějšími vydáními Brucknerových děl. Ten napsal také průvodní slovo do bookletu.“
Raritní komplet obsahuje i bonusové CD, kde jsou navíc i fragmenty tzv. »přechodných« verzí symfonií, které se normálně nenahrávají, a odložené finále »Volksfest«. Vznikl tak pro posluchače dokonalý obrázek vzniku díla.
Dirigent Jakub Hrůša se do nejužšího finále prestižních International Classical Music Awards probojoval i loni, a to s nahrávkou Mé vlasti, která vznikla taktéž ve spolupráci s Bamberskými symfoniky.
Soutěž International Classical Music Awards (ICMA) je každoročně otevřena všem audio a audiovizuálním nahrávkám vydaným v daném období ke komerčním účelům s mezinárodní distribucí. Členy poroty jsou šéfredaktoři prestižních hudebních časopisů a zástupci významných kulturních institucí z Německa, Turecka, Belgie, Maďarska, Chorvatska, Velké Británie, Itálie, Švýcarska, Ruska, Lucemburska, Polska, Finska, Rakouska a Španělska (Crescendo, Andante, Musica, Pizzicato, Das Orchester, Scherzo, Musik & Theater ad.). Ceny se udělují celkem v šestnácti kategoriích. Porota oceňuje u nominovaných nahrávek kromě výjimečného uměleckého přednesu i nápaditost ve výběru repertoáru. Ceny International Classical Music Awards (ICMA) jsou udělovány pravidelně od roku 2011 poté, co nahradily ocenění MIDEM.
Více o ICMA zde: https://www.icma-info.com/
Vítězové budou oznámeni 18. ledna příštího roku.
VÍCE O NAHRÁVCE ZDE: Bruckner 4 – The 3 Versions
https://accentus.com/discs/533/
Kdo je Jakub Hrůša?
Jakub Hrůša je jedním z nejaktivnějších reprezentantů české hudební kultury a české dirigentské školy ve světě. Pravidelně hostuje u předních orchestrů v Evropě i USA. V současné době působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent České filharmonie a od této sezony i hlavním hostujícím dirigentem Accademia Nazionale di Santa Cecilia. V letech 2009 až 2015 působil jako hudební ředitel a šéfdirigent orchestru PKF – Prague Philharmonia. Z jeho nejdůležitějších angažmá lze jmenovat opakované pozvání k Vídeňským filharmonikům, Berlínským filharmonikům, do filharmonie v New Yorku, Orchestre de Paris, lipského Gewandhausu či k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu. Pravidelně hostuje na BBC Proms a v nadcházející sezoně ho čeká debut na Salcburském festivalu. Stejně blízko jako ke koncertnímu repertoáru má Hrůša i k operní tvorbě. Pravidelně hostuje na Glyndebournském operním festivalu, ve Vídeňské státní opeře, v londýnské Královské opeře, v Opéra national de Paris nebo Frankfurtské opeře a příležitostně na českých operních scénách. Za nahrávku skladeb Dvořáka a Martinů, ale také za DVD záznam opery Vanessa z festivalu v Glyndebourne, získal nedávno ocenění BBC Music Magazine Award. Za nahrávku Mahlerovy 4. symfonie v říjnu 2021 Cenu německé hudební kritiky. Aktivní zájem o osobnost Josefa Suka, zetě Antonína Dvořáka, se promítl do jeho loňského působení na festivalu Dvořákova Praha i do uplynulé sezóny České filharmonie. Sukovo kompletní orchestrální dílo je nyní jeho prioritním nahrávacím projektem. Společným jmenovatelem jeho činnosti v zahraničí je vytrvalé prosazování především děl českých autorů. Za tuto činnost mu v roce 2020 udělila Akademie klasické hudby Cenu Antonína Dvořáka.
Foto: Accentus Music / Andreas Herzau