Tůma – Stabat Mater, Zelenka – Sanctus Et Agnus Dei

Neodmyslitelným, ba charakteristickým prvkem kompozičního jazyka Zelenky a Tůmy, dvou nejvýraznějších skladatelů českého baroka, je dokonale zvládnutý kontrapunkt, který vedle progresivních trendů v baroku dále žil pod označením stile antico. Zelenka, Tůma i jejich dnes prakticky neznámý současník J. G. Orschler se tomuto mistrovství učili ve Vídni u císařského kapelníka Johanna Josepha Fuxe (1660-1741).


Všechny tři pojí s Prahou významné vazby, a ačkoli hlavní uplatnění našli mimo české země, jejich hudba byla v Praze provozována a vysoce ceněna. Zelenkovy skladby ve stile antico představují málo známou, ale zajímavou část jeho tvorby. Tůmovo Stabat Mater je mistrným dokladem transformace »starého řemesla« do nového předklasického stylu. Nahrávka mezinárodně renomovaného souboru Collegium 1704 přináší několik novodobých premiér a otevírá nám fascinující pohled do málo známé oblasti tvorby těchto mistrů českého baroka.
Zelenka neznámý – renesanční řád v hudbě mistrů pozdního baroka.

Tůma – Stabat Mater, Zelenka – Sanctus Et Agnus Dei
Hudba 18. století
Žáci J. J. Fuxe z českých zemí
František Ignác Antonín Tůma (1704–1774) – Stabat Mater g moll
Jan Dismas Zelenka (1679–1745) – Sanctus et Agnus Dei ex Missa Nigra sum ZWV 34*, Sanctus et Agnus Dei à 6 ZWV 36*, Sub tuum praesidium I–III ZWV 157
Johann Georg Orschler (1698–1767/70) – Sonata in F pro 2 housle a b.c.*
Collegium 1704, Collegium Vocale 1704, dirigent Václav Luks
* Premiérové nahrávky
Cena: 329,- Kč

Foto: Supraphon