Tomáš Kačo vydává CD My Home a míří na koncerty do Prahy

V den státního svátku České republiky 28. října vyšlo očekávané debutové CD klavíristy Tomáše Kača My Home. Album je symbolicky rozkročené přes oba břehy Atlantiku a hostují na něm hudebníci z Čech i jeho nového domova v USA, kde zůstal po studiích na Berklee College. Mezi hosty tak najdeme vedle několikanásobného držitele ceny Grammy Johna Patitucciho, Ondřeje Gregora Brzobohatého, Kühnův dětský sbor nebo Kačovu mladší sestru Veroniku.

Toma_Kaco_My_Home

Na albu zaujmou nejen vlastní Kačovy kompozice ale i jeho coververze či aranže lidových písní jako Široký hluboký a Ach synku, synku, písně Podvod od bratří Nedvědů nebo tradičních romských písní. „Mým cílem bylo dát dohromady výběr písní, které jsou blízké mému srdci. Každá z nich má pro mne zvláštní význam, všechny do jedné ve mně vyvolávají nějakou vzpomínku a navozují pocit domova,“ vysvětluje Tomáš Kačo. Album je od včerejšího dne k dispozici na Spotify (https://spoti.fi/2OdrmzG) nebo na iTunes (https://apple.co/2AxEWKA) a Google Play (http://bit.ly/2Ax0rLF).

V Čechách Kačo koncertuje velmi zřídka a v Praze se představí po dlouhé tříleté pauze na koncertech nového klavírního cyklu Hybatelé rezonance, a to 12. a 13. listopadu v Anežském klášteře. Na koncertech se mohou návštěvníci těšit na novinky z alba My Home, které zde bude i slavnostně pokřtěno. První termín je zcela vyprodán a na druhý pro velký zájem přidaný koncert v tuto chvíli zbývají poslední vstupenky. Vstupenky jsou k dispozici na webových stránkách projektu www.hybatelerezonance.cz a v síti Go Out.

Toma_Kaco

Kdo je Tomáš Kačo?

Tomáš Kačo, klavírista, aranžér, skladatel a zpěvák, se narodil pod šťastnou hvězdou. I když jich bylo doma o jednoho více než v Klabzubově jedenáctce, dokázal se díky svému zapálení i pomoci lidí ze svého okolí propracovat až na studia na slavné Berklee College of Music v americkém Bostonu, která letos korunoval koncertem ve vyprodané Carnegie Hall. Díky studiím se mu podařilo navázat spolupráci s celou řadou zajímavých osobností. Mezi ně patří i slavný jazzman John Patitucci, který o Kačovi prohlásil: „Umí docílit nádherného zvuku a je velmi citlivý a komunikativní muzikant.“ Berklee, kterou vystudoval Tomáš během dvou let, jej také naučila využít jeho romské kořeny jako cennou tvůrčí devízu. To mu umožňuje vytvořit specifický skladatelský i interpretační styl, ve kterém se prolínají prvky vážné hudby, jazzu i lidové hudby a v němž má zásadní místo improvizace. Svoji cestu za hudbou začal ve velmi skromných poměrech. Čtvrtý z dvanácti sourozenců začal v pěti letech hrát na klavír zcela intuitivně, noty, stupnice a základy techniky a hudební teorie přišly až na novojičínské ZUŠ ve dvanácti letech. „To, že jsem začínal improvizací a hraním podle sluchu, byla jedna z mých největších výhod, co se hudebního vnímání týče,“ hodnotí situaci s odstupem. Následovala studia na Janáčkově konzervatoři v Ostravě pod vedením renomovaného profesora Pavla Motlocha, jehož Tomáš Kačo považuje i za svého osobního mentora. Ke stěžejním učitelům na pražské AMU patřil především profesor Ivo Kahánek, se kterým se nyní symbolicky setká právě v rámci cyklu Hybatelé rezonance. Peněžní výhru v soutěži mladých skladatelů pak »utratil« za svou americkou šanci – za přijímací zkoušky na bostonskou hudební školu v Berklee, již dokončil už pod dvou letech studia v roce 2017, a za oceánem zůstal.

Za koncertním cyklem Hybatelé rezonance stojí firma C. Bechstein ve spolupráci s Národní galerií v Praze. Navazuje tak na úspěšný dvouletý projekt, na kterém zazněl komplet Beethovenových klavírních sonát v podání Saalema Ashkara. Vznik alba Tomáše Kača My Home podpořila Bakala Foundation.

Hybatelé rezonance

Další z večerů Hybatelů rezonance 4. března příštího roku patří jedné z nejvýraznějších muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem Beatě Hlavenkové. Silnou osobností mezi pianisty je Jan Bartoš, výrazný žák Ivana Moravce, kterého charakterizuje technická virtuozita ve spojení s hlubokým přemýšlivým muzikantstvím. Jeho program 8. dubna ocení milovníci děl světových velikánů Schuberta i Beethovena. Koncertní cyklus pak uzavře 10. června Ivo Kahánek. Svou technicky dokonalou a působivou interpretací si vybudoval nejen u tuzemského publika výjimečné postavení. V jeho podání zazní díla Johanna Sebastiana Bacha, Miroslava Kabeláče, Leoše Janáčka i Ludwiga Van Beethovena.

C. Bechstein

Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Skladatelé a pianisté jako Richard Wagner, Claude Debussy, Richard Strauss, Alexandre Scriabin, Sergej Rachmaninov a mnozí další řadili nástroje C. Bechstein mezi své oblíbené. Později u klaviatury s korunkou a nápisem C. Bechstein často a rádi usedali také Svjatoslav Richter, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein, a také jazzové legendy Dave Brubeck či Duke Ellington. Dnešní pianisté Saleem Ashkar, Kit Armstrong, Abdel Rahman El Bacha, Michel Dalberto, Lucas Debargue, Benjamin Grosvenor, Cyprien Katsaris, Konstantin Lifschitz a mnoho dalších koncertují či nahrávají na koncertních křídlech C. Bechstein.

Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby, synergicky využívající současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř National supérieur de musique et de danse v Paříži, Academia Nazionale di Santa Cecilia v Římě či sál Berlínské filharmonie.

Foto: www.s-m-art.com