Kraft – Vranický – Stamitz / Violoncellové koncerty / Michal Kaňka

České kořeny a mezinárodní kariéra jsou spojnicí mezi autory všech tří koncertů. Antonín Kraft se stal prvním violoncellistou u knížete Esterházyho; podle Haydna, který jej zasvěcoval do umění kompozice, patřil k »nejznamenitějším mistrům tohoto nástroje«. V Drážďanech si zamuzicíroval s Mozartem a jeho hry si vážil Beethoven (právě pro něj psal náročný violoncellový part svého Trojkoncertu).


Antonína Vranického s Kraftem spojuje Vídeň, Haydnova škola kompozice i přátelství s Beethovenem. Vranický působil v kapele knížete Lobkowitze jako kapelník, koncertní mistr i skladatel. Byl vynikajícím houslistou a je považován za zakladatele tzv. vídeňské houslové školy. Carl Stamitz se narodil už v Mannheimu. Ve zdejší věhlasné kapele působil jako houslista, další roky strávil v Paříži a v Londýně a podnikal sólové koncertní cesty (Vídeň, Salcburk, Frankfurt, Amsterdam aj.). V jeho hudbě již proznívají názvuky romantické citovosti. Pozapomenutým koncertům těchto mistrů vdechl nový život Michal Kaňka, člen Pražákova kvarteta a sólista s řadou soutěžních vavřínů (mj. ARD Mnichov) a oceňovanými nahrávkami.

Kraft – Vranický – Stamitz / Violoncellové koncerty / Michal Kaňka
Antonín Kraft (1749–1820) – koncert C dur, Antonín Vranický (1761–1820) – koncert d moll, Carl Stamitz (1745–1801) – koncert č. 2 A dur
Michal Kaňka – violoncello, Pražský komorní orchestr, koncertní mistři Jiří Pospíchal, Pavel Šafařík

Foto: Supraphon