Bedřich Smetana – Klavírní dílo VII / Jitka Čechová

„S pomocí a milostí Boží budu jednou v technice Lisztem, v komponování Mozartem,“ poznamenal si Smetana do deníku v lednu 1843. V té větě je všechno odhodlání a důvěra ve vlastní talent, které devatenáctiletého skladatele přiměly – navzdory rodičům – odejít do Prahy za dalším studiem a které z něj posléze učinily jednoho z nejslavnějších českých skladatelů.


Začátek této cesty se vyznačoval velmi nejistými existenčními podmínkami a mladý Smetana tady musel prokázat velkou houževnatost. Nahrávka přináší jeho rané skladby z let 1845-46, období intenzivních studií a počátku samostatné umělecké dráhy. Mnohé z nich jsou zde nahrány poprvé, některé později využil ve svých následujících dílech nebo je revidoval. Pianistka Jitka Čechová sedmým dílem retrospektivně uzavírá dosud nejkompletnější nahrávku klavírního díla Bedřicha Smetany. Díky jejímu nasazení a bezchybné interpretaci tak máme příležitost ocenit tuto pozoruhodnou a nedoceněnou vrstvu Smetanova díla v kontextu největších klavírních skladatelů 19. století.
Komplet Smetanova klavírního díla dokončen.

Bedřich Smetana – Klavírní dílo VII / Jitka Čechová
Bedřich Smetana – skladby z let 1845-46: Sonáta g moll, Variace na téma české lidové písně, Notturno Es dur, Polka Es dur, Etudy, Pochody, Fugy, Chorální figurace e moll ad.
Jitka Čechová – klavír

Foto: Supraphon