Svjatoslav Richter / Beethoven – Klavírní sonáty

Archivní řada Russian Masters přináší další drahokam z bohatého pražského odkazu Svjatoslava Richtera. Snímek tří Beethovenových sonát vznikl v Rudolfinu v průběhu jediného večera 1. listopadu 1959. O rok později zařadil tytéž sonáty i do svých debutových recitálů v Carnegie Hall, které se setkaly s fantastickým úspěchem.


Díky svému pověstnému odporu k často uváděným dílům hrál Richter z Beethovenových sonát po celý život necelou polovinu. Dovedl ovšem vzkřísit i ty velmi málo hrané a vdechnout novou duši ranějším sonátám jako právě op. 10 č. 3 a op. 26, kde se líbezné klasicistní pasáže střetávají s objevnou invencí a energií. »Apassionata« v Richterově podání je milníkem v dějinách interpretačního umění. Exponované pasáže hraje v až riskantně rychlém tempu, nikde si neponechává rezervu. Provedení je strhujícím způsobem vášnivé, ale nechybí tu promyšlenost a smysl pro stavbu a nic tu nezní pouze na efekt. Snad můžeme parafrázovat jeden Beethovenův výrok: Vynikajících klavíristů je mnoho, Svjatoslav Richter byl jen jeden.
Ludwig van Beethoven – Sonáta č. 7 D dur, op. 10 / 3, Sonáta č. 12 As dur, op. 26, Sonáta č. 23 f moll Appassionata, op. 57 (nahráno: LIVE 1959), Svjatoslav Richter – klavír
Beethoven lehký i rychlý »na doraz«, vášnivý i promyšlený, jedinečný – to je Svjatoslav Richter na novém CD Supraphonu.

Foto: Supraphon.cz