Po třiceti letech vychází nová nahrávka opery Bohuslava Martinů Ariadna

„Píšu novou malou operu, jeden akt, také abych si trochu odpočinul od té velké opery Řeckých pašijí, které dají hodně práce.“ Martinů napsal Ariadnu za pouhý měsíc v létě 1958. Řecká báje o královské dceři Ariadně, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, se mnohokrát dočkala hudebního zpracování. Martinů zaujala v pojetí dramatika Georgese Neveuxe, které mu posloužilo základem k vlastnímu libretu; rozdvojený Théseus zde bojuje sám se sebou, s Théseem přemoženým láskou k ženě.

DSCF9911-EDIT198-1500
Tomáš Netopil se svou Essenskou filharmonií dal vzniknout nové nahrávce opery 30 let po Neumannově snímku s Českou filharmonií. Punc výjimečnosti dodává nahrávce i Simona Šaturová v titulní roli; závěrečné lamento opuštěné Ariadny posluchači bere dech.

Netopil_Supraphon
„Načasování nahrávání bylo mimořádné. Simona Šaturová dnes disponuje neuvěřitelnou technikou, která jí umožňuje naplno využít i krajní roviny jejího hlasu. A disponuje taky obrovskou muzikalitou a profesionalitou – ve smyslu neustálé angažovanosti a zájmu o interpretované dílo. Vždycky moc rád využívám jakoukoliv příležitost se s ní setkat,“ uvádí Tomáš Netopil a zároveň představuje i další zpěváky nové nahrávky: „Drtivou většinu z nich znám, protože jsou sólisty našeho souboru v Essenu. O to jsem měl jednodušší výběr. Baurzhan Anderzhanov je naším vynikajícím basistou. Abdellah Lasri je skvělý mladý tenorista u kterého nevím, jak dlouho ho v souboru udržíme – už vloni měl spoustu vystoupení třeba v Paříži nebo Drážďanech. Disponuje mimořádně krásným a tvárným hlasem. Problémy jsem měl jenom s mužskou hlavní rolí – Théseem, kterého jsem nemohl najít. Teprve asi rok před natáčením jsem se v Mnichově setkal se Zoltánem Nagyem. Oslovil mě svojí muzikalitou a invencí. A se všemi těmito umělci se mi splnil sen, který už jsem měl před lety v pražském Národním divadle: Ariadnu natočit.“

DSCF9892-EDIT191-mail
Operu na CD doplňuje Dvojkoncert, dílo se silným příběhem, jež tvoří vrchol francouzského období skladatele. Martinů jej začal skicovat v létě 1938. Napjatá atmosféra stísňovala celou Evropu, strach a neklid se promítl i do skladby. Autor do skladby otiskl silné emoce spojené s osudem jeho domoviny.

Cover_Ariadna_Netopil_Saturova
Supraphon album s nahrávkou lyrické opery Bohuslav Martinů Ariane a s Dvojkoncertem pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány vydal na CD v pátek 24. června 2016.

Foto: Supraphon / Jan Houda