Legendární dvojalbum Stromboli vychází znovu po 25 letech

Po zákazu Pražského výběru našel v polovině osmdesátých let Michal Pavlíček nové tvůrčí uplatnění také v psaní scénické hudby pro film a divadlo (například film Hledám dům holubí – společně s Michaelem Kocábem), byl spoluautorem muziky pro výstavu Expo 1986, připravil sólové album pro Zuzanu Michnovou Rány. Na jaře 1985 v rámci festivalu Jazz Praha dal dohromady příležitostnou skupinu – instrumentální trio (Michal Pavlíček, Vladimír »Guma Kulhánek, Klaudius Kryšpín), které se stalo základem pozdějších Stromboli.


Michal Pavlíček oslovil zpěvačku Precedensu Báru Basikovou a klávesistku Vendulu Kašpárkovou, takže od února roku 1986 vzniká oficiálně Stromboli v nejslavnějším složení: Michal Pavlíček, Vladimír »Guma« Kulhánek, Klaudius Kryšpín, Bára Basiková a Vendula Kašpárková, s příležitostným baskytarovým hostem Vilémem Čokem. Koncertní aktivity Stromboli přišly vzápětí po prvních zkouškách – Gitariáda v Bratislavě, festival Jazz Praha 86 v Lucerně plus další samostatná vystoupení – a o kapele začalo mluvit jako o nové hudební »bombě«. Asi po půl roce Vladimíra Kulhánka s baskytarou vystřídal stejně brilantní instrumentalista Jiří Veselý a formace tak na delší čas získala stálou sestavu.


Michal Pavlíček popisuje v seriálu Bigbít /ČT/ hudbu Stromboli spíše pocitově: „Stromboli bylo takový uzavření se do sebe, takovej ostrůvek, kterej v tý muzice najdeš, abys unikl… Byl to experiment, kde šlo o to vytvořit silný nálady se zpěvem Báry, který byly jak velmi citový, tak i velmi agresivní – byl to pokus s jinejma pěveckejma polohama, třeba s používáním techniky částečně operního zpěvu.“ A následně pokračuje: „Ty můžeš buď muzikou prezentovat to, co tě sere vokolo, dát do toho agresi a ukazovat to. Nebo se taky můžeš zavřít do svýho světa a necháš se unést hudbou, která tě vynese někam mimo ty okolní problémy. Já jsem ve Stromboli měl právě takovou tu druhou stránku, vedle klaunství a šaškovství Výběru, toho takovýho agresivního a rockovějšího pohledu, tady šlo o hodně citový věci.“


V roce 1987 se na pultech prodejen Supraphonu objevilo vinylové dvojalbum Stromboli (vydané pod značkou Panton), které lze rozdělit na čtyři části: tu první tvoří záznam vystoupení na festivalu Jazz Praha ´85. Druhá pomyslná část obsahuje live nahrávku již regulérní skupiny s Bárou Basikovou. Třetím dílem je studiová nahrávka, kde se plně rozvinula krása hlasu Báry Basikové v textech Christiana Morgensterna, Zuzany Michnové aj. Poslední čtvrtina dvojalba obsahuje silně rockové nahrávky hostů, Pavlíčkových přátel: Michaela Kocába (Kvůli ní) nebo Viléma Čoka (Ó hory, ó hory).
V roce 1988 emigrovali Klaudius Kryšpín s Vendulou Kašpárkovou, v sestavě je nahradili bubeník Jan Seidl a klávesista Roman Dragoun. Skupina dokončovala své první (a poslední) anglické album Shutdown, které vyšlo v roce 1989. Do zrychlených devadesátých let pak již hlavní aktéři Stromboli vstupují jako sólisti s vlastními projekty.

Foto: Supraphon