Kvarteto Martinů, Karel Košárek / Petr Eben / Smyčcový kvartet, Klavírní trio, Klavírní kvintet

Cesta labyrintem světa do ráje srdce: objevování komorního díla Petra Ebena. Petr Eben je jednou z nejvýraznějších českých skladatelských osobností druhé poloviny 20. století, jejíž dílo proniklo i přes »železnou oponu« daleko za hranice vlasti. Je spojován především s tvorbou varhanní a duchovní a jeho komorní dílo stojí – neprávem – poněkud stranou pozornosti. Také v něm se však zrcadlí fascinující životní příběh skladatele.

0efad7e9

V 15 letech poznal v koncentračním táboře Buchenwald tenkou hranici mezi životem a smrtí a tato zkušenost zásadním způsobem upevnila jeho víru, vztah ke světu a tvorbu samotnou. Ebenův »program« je nejzřetelnější ve Smyčcovém kvartetu (1981). Psal jej na podnět Smetanova kvarteta, inspirován zásadním dílem J. A. Komenského Labyrint světa a ráj srdce. U něj našel příkladný postoj k tomuto světu: »Nebýt k němu připoután, zachovat si vlastní kritický pohled a odstup, ale věnovat všechny své síly k jeho zlepšení a spáse«. Klavírní kvintet (1992) a Klavírní trio (1986) nezapřou Ebena coby vynikajícího klavíristu. Neusiluje v nich o barevné propojení, ale klavír a smyčce vědomě staví proti sobě, do kontrastu. Renomovanému Kvartetu Martinů (připomeňme jejich vysoce ceněnou nahrávku kompletních kvintetů Sergeje Tanějeva, SU4176-2) a Karlu Košárkovi vděčíme za premiérovou nahrávku kvintetu a první novodobou nahrávku kvartetu od dob legendárních Smetanovců.

 

Foto: Supraphon